Švédsko také společně s Kyprem, Finskem a Českem představuje čtveřici zemí EU, v nichž za celé letošní první pololetí nastalo nejcitelnější ochlazení trhu s novými osobními vozy. Ve Švédsku za první pololetí registrují více než čtvrtinový meziroční pokles, na Kypru činí poklesu čtrnáct procent, ve Finsku 13,4 procenta a v Česku pak 10,6 procenta.
V červnu postihl EU dramatický propad nových registrací, čítající 7,8 procenta meziročně. Podstatný je kalendářní vliv, jelikož loňský červen měl více pracovních dní, ovšem zásadní roli hraje také nasycení podstatné části evropského trhu s automobily a obecnější nejistota spjatá s brexitem a obchodními válkami. Automobilkám také nesvědčí přechod na nová emisní homologační kritéria, k němuž došlo loni.
Dobrou zprávou z hlediska České republiky je alespoň to, že automobilka Škoda Auto vykazuje za první pololetí poměrně nízký, 1,3procentní, meziroční pokles registrací nových vozů své značky. Z klíčových značek skupiny Volkswagen se lépe dařilo jen Seatu, Volkswagen, Audi i Porsche na tom během prvních šesti měsíců letošního roku byly hůře než Škoda, jelikož vykázaly vesměs hlubší meziroční propad nových registrací.
Vzhledem k náročnému mezinárodnímu prostředí, přetrvávajícím nejistotám a ztrátě dynamiky ekonomiky Evropské unie jako celku nelze ve druhém pololetí letošního roku sázet na přílišné zlepšení. Ochabování automobilového průmyslu představují pro nadcházející čtvrtletí klíčové riziko pro českou ekonomiku, která je na něm vysoce závislá.
Autor je hlavní ekonom společnosti Czech Fund
(Redakčně upraveno)