Očekává se také, že spotřeba piva v Číně, která je největším světovým producentem zlatavého moku, výrazně poroste. Podle CNBC by k tomu měla přispět především řada významných sportovních akcí, jako je Euro 2024, Copa America, olympijské hry v Paříži a další. Tato očekávání přicházejí po poklesu, který se odhaduje na první pololetí roku ve srovnání se stejným obdobím roku 2023.
Spotřeba piva na místním trhu by měla v roce 2024 dosáhnout více než 124 miliard dolarů, přičemž odhad zahrnuje domácnosti, restaurace a bary. Pro srovnání, čínský pivní průmysl dosáhl v roce 2021 tržeb ve výši více než 120 miliard dolarů, které pocházejí zejména z alkoholické verze tohoto nápoje. Celkově je pivovarnictví v zemi nejrychleji rostoucím odvětvím na světě.
A přestože se v posledních letech potýká s různými problémy, pivo neodmyslitelně patří ke sportu a historicky lze zvýšenou spotřebu pozorovat vždy v létě a při těchto významných událostech. Podle CNBC se např. bary a restaurace po celé zemi svezly na vlně evropského šampionátu. Počet barů a podniků spojených s pivem se podle čínská on-line databáze QiChaCha loni zvýšil o sedm tisíc.
Kvalita na prvním místě
Růst pivního průmyslu může podpořit i posun čínských spotřebitelů k prémiovým produktům, na který se zaměřují i výrobci. Zpráva společnosti Nomura z února 2024 naznačuje růstový potenciál v prémiovém segmentu, který je podpořen cenovou dostupností a posunem zájmu v souvislosti s pokračující modernizací sortimentu.
Zpráva uvádí jako příklad japonský trh, kde prodej prémiového piva v letech 2008-2019 překonal celkový trh, a to i přes klesající objemy prodeje. S tím, jak se v Číně rozšiřuje střední třída a spotřebitelé se více orientují na kvalitu, pivovary strategicky posilují svá produktová portfolia.
Levný ječmen snižuje náklady
Dalšími klíčovými faktory, které přispívají k pozitivnímu výhledu, jsou klesající náklady spojené s výrobou piva, pokud jde o ječmen a obalové materiály. Podle CNBC z nedávných údajů čínské celní agentury vyplývá, že cena dováženého ječmene v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně klesla o 30 procent na 273 dolarů za tunu.
Očekává se, že toto snížení nákladů na suroviny přetrvá po celý rok, což by pro pivovary znamenalo výrazné snížení finančních výdajů. Zda se to promítne do konečných cen pro spotřebitele, však zůstává otázkou.
Vývoj cen surovin na burze
Paradoxní je, že ještě v lednu 2024 analýza údajů Energy and Climate Intelligence Unit odhadovala, že produkce pšenice, ječmene, ovsa a řepky olejné by se v důsledku klimatických změn mohla v letošním roce snížit přibližně o čtyři miliony tun, tedy o 17,5 procenta oproti roku 2023.
Vlhké zimní počasí a podmáčená půda totiž brání setí. To by mělo vyvolat tlak na růst tržní ceny ječmene. Světové ceny ječmene činily v červnu 133 dolarů za metrickou tunu, což je meziroční pokles o 24 procent a ukazuje, že cena komodity stále klesá. Nejvyšší úroveň za posledních pět let byla zaznamenána v dubnu 2020, kdy se ječmen obchodoval pod 98 dolarů za metrickou tunu.
Jak se daří čínským pivovarům?
Největším výrobcem piva v Číně je společnost China Resources Snow Breweries s tržním podílem až 23,2 procenta. Za poslední rok se však hodnota společnosti na hongkongské burze propadla o více než 44 procent. V červených číslech se pohybuje i při pohledu na pětiletou výkonnost, přičemž nejnižšího bodu dosáhla na přelomu června a července.
Druhý největší čínský výrobce piva, společnost Tsingtao Brewery Company, se může pochlubit až 16,4procentním podílem na místním trhu. Při pohledu na pětiletou výkonnost sice vidíme, že tržní hodnota akcií společnosti je v mírně zelených číslech, ale za poslední rok společnost odepsala 31 procent ze své hodnoty.
Japonci jsou v zelených číslech
Podíváme-li se na pětiletý vývoj akcií japonského výrobce piva Asahi Group Holdings, který je největším japonským výrobcem piva a do něhož patří například i Plzeňský Prazdroj, vidíme, že jsou i přes některé korekce v zelených číslech. Jejich nejnižší hodnota v tomto období byla v době pandemie, v říjnu 2020.
Evropské akcie pivovarů v červených číslech
Akciím pivovarských společností v Evropě se v posledních letech příliš nedařilo a při pohledu na pětiletou výkonnost jsou v červených číslech. Jak nizozemský Heineken, tak dánský Carlsberg prošly velmi volatilními roky s největšími korekcemi na jaře 2020. Belgicko-brazilská společnost Anheuser-Busch InBev, největší výrobce piva na světě, má za sebou také volatilní období, ale ne tak výrazné.
Svítá na lepší časy
Po obdobích poklesu se však západoevropské pivovary chystají na oživení prodeje piva, k čemuž přispívají výše zmíněné sportovní události, ale také pomalejší inflace. Pivovary, jako Heineken a Carlsberg, zaznamenaly v letošním prvním čtvrtletí roku nárůst objemu, což signalizuje pozitivní trend.
Očekává se také oživení belgické společnosti Anheuser-Busch InBev, jejíž objem by měl podle květnových odhadů citovaných agenturou Reuters letos vzrůst o jedno procento. Pomoci by jí mohla dceřiná společnost Budweiser Brewing Group UK&I, která sponzorovala anglický národní tým během Eura 2024 a je také partnerem letních olympijských her s nealkoholickým pivem Corona Cero.
Pozitivní trend předpovídá i nejnovější zpráva společnosti Technavio, která předpokládá, že celosvětový trh s pivem poroste v letech 2024-2028 složenou roční mírou růstu (CAGR) o zhruba čtyři procenta a dosáhne více než 148 miliard dolarů.
Autorka je hlavní analytička společnosti Wonderinterest Trading
(Redakčně upraveno)