Tři zaručené nástroje pro efektivní recruitment

Nábor zaměstnanců se v mnohém podobá marketingové kampani. Důležité je znát cílovou skupinu, promlouvat k ní relevantními komunikačními kanály a mít srozumitelnou nabídku s jasnou konkurenční výhodou. Přesně takto přistupují k recruitmentu specialisté z Manuvie, kteří za týden zvládají nabrat i 180 pracovníků. Využívají k tomu chatboty a překvapivě i teletext.
Ilustrační foto: Pixabay

Když výrobní podniky nebo hotely potřebují více pracovníků, není nic snazšího, než si je najmout od pracovní agentury. Jednička na trhu personálního leasingu pro výrobní firmy, společnost Manuvia, má přibližně 12 tisíc agenturních pracovníků a nové kolegy musí rovněž hledat na volném pracovním trhu. Recruitmentu pro šest evropských zemí se u ní věnuje 35 náborářů.

Pracovní nabídky se hrnou ze všech směrů

V uplynulých 30 dnech Manuvia aktivně spravovala přes 5500 marketingových kampaní. „Obsluhujeme asi 15 komunikačních nástrojů najednou, jejich efektivita se liší v závislosti na trhu, segmentu, typu pozice a požadované kvalifikace,“ vysvětluje Tomáš Lenárt, Chief Marketing and Staffing Officer ve společnosti Manuvia.

PSALI JSME:
Vietnamci posílí náš pracovní trh

Samozřejmostí jsou pracovní portály, ale také vlastní webové stránky, na něž Manuvia směřuje veškeré kampaně. Kandidáti je také využívají jako vyhledavač vhodných pracovních nabídek. Jen za poslední měsíc je navštívilo více než 90 tisíc lidí. Na webu funguje chatbot, který umožňuje prakticky okamžitou on-line komunikaci s kandidátem. Sponzorované posty s pracovními nabídkami Manuvia umísťuje i na Facebook podle segmentace a zálib potenciálních uchazečů. Geografické cílení ale i další parametry se dají dobře využít při náborech formou SMS. Manuvia má navíc vlastní databázi přibližně čtvrt milionu pracovníků, které kontaktuje e-mailem.

Podle Lenárta se vyplatí pracovat i s Google Ads a dobře si promyslet klíčová slova. „I manuálně pracující lidé využívají naplno internet a vše, co k tomu patří. Jsou velmi aktivní na sociálních sítích a prostřednictvím reklamních bannerů je dokážeme oslovit na stránkách, které navštěvují. Díky digitálním nástrojům se nám daří oslovit všechny věkové kategorie,“ říká Lenárt a prozrazuje ještě jeden kuriózní způsob komunikace: „Využíváme i teletext, který už každý považuje za mrtvý. Ale máme typ kandidátů, který na něj reaguje, jde většinou o nekvalifikované pracovníky.“

PSALI JSME:
Nedostatek tuzemských programátorů částečně kompenzují cizinci

Recruitment v podání člověka i robota

Zejména kvůli obrovské administrativě a množství dat, které je nutné při náborech zpracovat, se i do oblasti personalistiky dostává automatizace a umělá inteligence. Vyplnění dotazníku, komunikace s chatbotem i videopohovor nejsou ve světě HR žádnou novinkou. „I my připravujeme projekt se zapojením automatizace, díky kterému se výběrového řízení budou moci účastnit i ti kandidáti, jež nás kontaktují mimo naši pracovní dobu. Zároveň si zakládáme na tom, že v našem náborovém procesu je vždy přítomný člověk,“ dodává Lenárt.

Díky silné expertíze na zahraniční nábory má Manuvia možnost porovnat úspěšnost komunikačních nástrojů v různých zemích. „Každá země má vlastní specifika i vlastní pracovní portály, které jsou nejnavštěvovanější. Liší se ale i pracovníci. Například dle našich zkušeností kandidáti z Rumunska vůbec nevyužívají chatbot. Preferují osobní komunikaci, raději zavolají a vyslechnou si informace o pracovní nabídce přímo od náboráře,“ prozrazuje Tomáš Lenárt. Odlišnosti se dají najít i v tom, jak jsou psané inzeráty. „V Polsku je například nejúspěšnější inzerát, který je stručný, krátký a strukturovaný. V Čechách chce kandidát více informací a nevadí mu souvětí ani textově bohatší inzerát,“ vypozoroval Tomáš Lenárt.

PSALI JSME:
Nejsou lidi. Některé sezónní práce se nerozběhnou

Alchymie pracovní inzerce

Některé prvky mají inzeráty ve všech zemích podobné. Třeba to, že naprostou samozřejmostí u nekvalifikovaných pozic je uvést mzdu. V rozhodování pak hrají roli i úplné detaily, které potenciální zaměstnanec vnímá jako benefit nebo výhodu oproti jiné pracovní nabídce.

„Může to být bonus za docházku, teplá strava na pracovišti nebo ubytování v blízkosti práce. Pokud by například uchazeč musel dojíždět více než půl hodiny, vnímá to jako nevýhodu a velmi pravděpodobně to nezlepší ani vyšší plat. U nabídek práce s nízkou kvalifikací je důležitý plat i bonusy, zaměstnance zajímá celkový měsíční výdělek a velkou roli hrají i podmínky ubytování a dopravy, tedy zda jsou zadarmo nebo formou příspěvku,“ říká Tomáš Lenárt.

Také ubytování je pro zahraniční pracovníky samozřejmě důležité. Pro páry je podstatné i to, aby měli možnost bydlet společně ve dvojlůžkovém pokoji, pokud takové podmínky k dispozici nejsou, je to častý důvod, proč práci odmítnou.

PSALI JSME:
Proč klesá zájem Ukrajinců o práci v Česku?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Zaměstnání

Nezaměstnanost stagnuje na úrovni čtyř procent

Podíl nezaměstnaných zůstal během února na stejné úrovni a dosáhnul tak čtyř procent. Sezónnost mezi únorem a lednem historicky nehraje významnější roli a stagnace tak odráží reálný vývoj na trhu práce. I přes nižší …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.