Tuzemský maloobchod pokračoval v meziročním propadu

Analýza
Tuzemský maloobchod pokračoval v lednu ve výrazném meziročním propadu i na počátku letošního roku, pokles tržeb o 7,7 procenta byl nicméně nepatrně mírnější, než co očekával finanční trh. V meziměsíčním vyjádření po očištění o sezónní vlivy maloobchodní tržby sice mírně vzrostly, šlo však o první nárůst po sérii tří meziměsíčních poklesů a i nadále tak platí, že maloobchodní tržby zůstávají slabé.
Prodeje skrze internet a zásilkové služby v lednu meziročně klesly o 11,9 procenta. Meziroční pokles tržeb u této formy prodejů byl zaznamenán ve všech měsících loňského roku. Ilustrační foto: Depositphotos.com

I nadále jsme v situaci, kdy na spotřebitele a jejich kupní sílu nepříznivě dopadá vysoká inflace, což je reflektováno propadem spotřeby domácností a tedy i poklesem maloobchodních tržeb. Spotřeba domácností a tedy také maloobchodní tržby budou pod nepříznivým tlakem vysoké inflace a poklesu reálných mezd přinejmenším v letošním prvním čtvrtletí a tyto nepříznivé tlaky se mohou dále protáhnout i do jarních měsíců.

Maloobchodní tržby vykázaly v lednu meziroční pokles o 7,7 procenta, když finanční trh počítal s poklesem 7,9 procenta. V meziměsíčním vyjádření vykázaly maloobchodní tržby meziměsíční nárůst o 0,3 procenta, šlo ale o první mírný nárůst po sérii meziměsíčních poklesů maloobchodních tržeb v předchozích třech měsících.

Na maloobchodních tržbách se již od loňského jara negativně projevuje vysoká inflace, jež omezuje schopnost spotřebitelů více utrácet s tím, jak ukrajuje z jejich reálných příjmů. Meziroční pokles maloobchodních tržeb byl tažen pokračujícím propadem prodejů u potravin a nepotravinářského zboží, zatímco prodeje pohonných hmot si v lednu připsaly meziroční nárůst, podruhé v řadě.

PSALI JSME:
Reálné tržby v maloobchodu dál klesají

U nepotravinářských výrobků byl zaznamenán dvouciferný meziroční pokles tržeb v prodejnách s výrobky pro domácnost – o 14,8 procenta, a u výrobků pro sport a rekreaci – meziročně o deset procent. Meziroční nárůst tržeb zaznamenaly poprvé po tříměsíčním poklesu prodejny s oděvy a obuví, o 5,8 procenta, k růstu se také vrátily tržby v prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, kde meziroční růst v lednu činil 1,8 procenta.

Prodeje skrze internet a zásilkové služby v lednu meziročně klesly o 11,9 procenta. Meziroční pokles tržeb u této formy prodejů byl zaznamenán ve všech měsících loňského roku. Nepříznivou roli u vývoje tržeb za prodeje skrze internet a zásilkové služby hrála jak srovnávací základna, tak menší ochota a schopnost spotřebitelů více utrácet.

Navzdory mírnému meziměsíčnímu nárůstu statistika maloobchodních tržeb za leden potvrzuje, že tuzemští spotřebitelé se při utrácení snažili držet zpátky i na počátku letošního roku. Po většinu prvního pololetí roku 2023 a takřka s jistotou po celé letošní první čtvrtletí lze v důsledku vysoké inflace očekávat nepříznivý vývoj nejen u maloobchodních tržeb, ale také u spotřeby domácností jako celku.

PSALI JSME:
Tržby obchodníků klesají již tři čtvrtě roku

Nejpozději od třetího čtvrtletí letošního roku by se ale mohly maloobchodní tržby začít v meziročním vyjádření oživovat. Předpokládanému oživení maloobchodních tržeb pomůže jak nízká meziroční srovnávací základna představovaná vývojem v maloobchodě v roce 2022, tak skutečnost, že v letošním druhém pololetí by měla v meziročním vyjádření začít růst reálná mzda s tím, jak se zmírní inflace.

Nepříznivý dopad vysoké inflace na reálné příjmy domácností a na jejich spotřebu je výraznou zátěží pro vývoj hrubého domácího produktu (HDP) České republiky, neboť spotřeba domácností má na celkový výkon ekonomiky zásadní vliv. Právě slabší spotřeba domácností vedla HDP k mezičtvrtletnímu poklesu v loňském třetím a čtvrtém čtvrtletí a česká ekonomika tak v loňském druhém pololetí upadla do recese.

V letošním prvním čtvrtletí by se ale mohl výkon české ekonomiky v mezičtvrtletním vyjádření víceméně stabilizovat a od druhého čtvrtletí by se HDP mohl vydat k mezičtvrtletnímu růstu, spotřeba domácností nicméně může představovat riziko ve směru slabšího výkonu české ekonomiky v prvních dvou čtvrtletích letošního roku.

Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi v lednu nakupovali více než v prosinci, hlavně oděvy a obuv ve slevách

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.