Tuzemský průmysl v listopadu padal hlavně kvůli odstávkám ve výrobě aut

Analýza
Tuzemský průmysl vykázal v říjnu po kalendářním očištění meziroční pokles výroby o 4,9 procenta, zdrojem poklesu byla i nadále kolabující výroba motorových vozidel. Většina průmyslových odvětví sice hlásí růst výroby, nicméně produkce motorových vozidel meziročně propadla o 32,9 procenta a vzhledem k váze tohoto odvětví klesla průmyslová výroba jako celek.
Pro listopad se rýsuje naděje na lepší statistický výsledek zejména díky tomu, že zajištění dodávek potřebných dílů vedlo k obnovení aktivity v odvětví výroby motorových vozidel. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na automobilový průmysl dopadá nedostatek potřebných komponent, zejména čipů, a nepříznivý vliv tohoto faktoru byl v uplynulých měsících patrný nejen v tuzemském průmyslu, ale také v dalších evropských zemích.

Situace v odvětví výroby motorových vozidel také vede k nepříznivému nových objednávek v tuzemském průmyslu jako celku, ačkoliv většina ostatních průmyslových odvětví si v říjnu udržela slušný růst objednávek.

Průmyslová výroba v říjnu klesla meziročně o 4,9 procenta a kalendářně neočištěná čísla hlásí dokonce propad o 7,4 procenta, zatímco trh očekával pokles o 6,5 procenta. Údaj očištěný o vliv pracovních dní, tedy pokles průmyslové výroby o 4,9 procenta, představuje nejhorší meziroční výsledek od loňského června.

Na tuzemském průmyslu se v říjnu stále projevovaly komplikace a zpožďování v dodávkách surovin a potřebných dílů, což vedlo k uzavírkám či prodlevám ve výrobě, především v odvětví výroby motorových vozidel.

PSALI JSME:
Český průmysl se propadá, důvodem je čipový hladomor a zastavení výroby aut

Výroba motorových vozidel letos v říjnu vykázala meziroční pokles o 32,9 procenta, a ačkoliv většina průmyslových odvětví vykázala v září meziroční růst výroby, tak rozsah poklesu výroby motorových vozidel kombinovaný s váhou tohoto odvětví přispěl k tomu, že klesla průmyslová výroba jako celek.

Příspěvek výroby motorových vozidel k celkovému meziročnímu výkonu průmyslové výroby za letošní říjen činil mínus 6,8 procentního bodu.

V říjnu se naopak dobře dařilo například odvětví kožedělné výroby s růstem 25,5 procenta či výrobě ostatních strojů a dopravních prostředků s meziročním růstem 22,2 procenta, nicméně váha těchto odvětví je příliš malá na to, aby mohla viditelněji ovlivnit výkon v průmyslu jako celku.

Pokles aktivity v odvětví výroby motorových vozidel se negativně projevil také na vývoji zakázek v tomto odvětví, v říjnu po očištění o kalendářní efekty klesly meziročně o pětinu, neočištěný pokles nových zakázek v odvětví výroby motorových vozidel činil dokonce 22,1 procenta.

PSALI JSME:
Auta a drahá ropa prohlubují deficit zahraničního obchodu

Zprávy z odvětví výroby motorových vozidel za uplynulé týdny naznačují, že by se výroba v listopadu mohla zvednout díky tomu, že se podařilo zajistit dodávky čipů a provozy se tak mohly restartovat. Nicméně, rizika výpadků v dodávkách potřebného materiálu a dílů zřejmě budou přítomna i v dalších měsících a situace se může trvale zlepšit až v průběhu roku 2022.

Za celý loňský rok tuzemská průmyslová výroba klesla o 7,2 procenta, letos se možná dočkáme růstu blízkému osmi procentům. Za silný letošní celoroční růst průmyslové výroby ovšem budeme vděčit výkonu zaznamenanému v období od letošního března do července, kdy růstu výroby pomáhaly i statistické efekty dané tím, že na rozdíl od loňského roku průmysl fungoval v zásadě naplno.

Počínaje srpnem ovšem na aktivitu začaly výrazněji dopadat problémy v dodávkách potřebných dílů, což platí zejména o automobilkách a v několika uplynulých měsících hlásil průmysl celkově horší výkon, než se čekalo.

Pro samotný listopad se ale rýsuje naděje na lepší výsledek zejména díky tomu, že zajištění dodávek potřebných dílů vedlo k obnovení aktivity v odvětví výroby motorových vozidel. Stále ale zároveň platí konstatování, že komplikace v dodávkách surovin a potřebných komponent mohou v dalších měsících vést k výkyvům výroby a brzdit celkový růst zejména v automobilkách a s nimi provázaných odvětvích.

Autor je hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Na výrobu motorových vozidel neblaze dopadl nedostatek čipů

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.