Tuzemským automobilkám se daří i na klesajícím evropském trhu

Srpnové výsledky registrací osobních automobilů v EU vyznívají na první pohled velmi negativně (-18,3 %), avšak samotný pokles byl do značné míry ovlivněn loňským vysokým srovnávacím základem.
Škoda, jako značka, se letos propracovává mezi nejprodávanější auta v celé EU. Více vozů pod svou vlastní značkou prodaly pouze VW a Toyota. Ilustrační foto: Škoda Auto
Škoda, jako značka, se letos propracovává mezi nejprodávanější auta v celé EU. Více vozů pod svou vlastní značkou prodaly pouze VW a Toyota. Ilustrační foto: Škoda Auto

Ještě výraznějšího propadu se dočkaly protěžované elektromobily, které si bez dotací od daňových poplatníků zatím svoji cestu k zákazníkům hledají obtížně. Výsledky mohou být také velmi mírně podhodnoceny tím, že ne všechny zde prodávané značky jsou v tabulkách registrací zastoupeny. Zvlášť pokud jde o ty čínské.

Je příjemné vidět, že výrobcům z ČR se i na evropském klesajícím trhu dařilo. Škoda se propracovala k téměř sedmiprocentnímu tržnímu podílu, Hyundai k 4,4 procentům a Toyota (s jedním závodem v ČR, pozn. aut.) se dokonce přiblížila k osmi procentům.

Škoda, jako značka, se letos propracovává mezi jednoznačně nejprodávanější auta v celé EU. Více vozů pod svojí vlastní značkou prodaly pouze VW a Toyota. Z pohledu české ekonomiky je podstatné, že se letos zatím podařilo vyrobit o 5,5 procenta více vozů než za loňských prvních osm měsíců roku, což je to mimochodem prozatím nejlepší výsledek v historii.

Ukazuje se, že automobilky působící v tuzemsku dokážou najít cestu k zákazníkům s rozdílnými preferencemi v motorizaci. Letní měsíce byly sice ve znamení celozávodních dovolených, avšak když vezmeme v úvahu výsledky za červenec a srpen dohromady, jsou stále vynikající. Téměř 200 tisíc vyrobených vozů za dva měsíce jsou dalším novým maximem.

Samozřejmě otázkou je, jak bude vypadat zbytek roku. Zdá se, že bez dotací od daňových poplatníků strádají v Evropě zejména projede vozů na baterky. I srpnová čísla evropských registrací jsou samozřejmě nepříjemná, avšak sama o sobě ještě nemusejí znamenat začátek nového trendu.

Je docela pravděpodobné, že se některé evropské automobilky budou snažit zvrátit propady svých prodejů novými atraktivnějšími cenovými pobídkami.

Autor je hlavní ekonom Banky Creditas
(Reakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB