V červenci sice u nás stoupla nezaměstnanost meziměsíčně o desetinu procentního bodu na 6,3 %, ale oproti lednu letošního roku byla o 1,4 % nižší a v meziročním srovnání o 0,9 %. Mírný nárůst sice analytiky trochu překvapil, protože během prázdninových měsíců nezaměstnanost obvykle klesá, ale celkový trend je pozitivní a podle guvernéra ČNB Miroslava Singera svědčí o tom, že recese už je za námi.

Řady nezaměstnaných v červenci rozšířili především učitelé a další pracovníci ve školství s termínovanými pracovními smlouvami. A v mnohem větším počtu než dříve rodiče dětí, kteří přes prázdniny nesehnali hlídání, a proto se svými ratolestmi dočasně zůstali doma. Za typické nezaměstnané se tedy počítat nemohou.
Naopak na úřadech práce se hlásilo mnohem méně absolventů škol než v minulých letech, počet volných míst ve firmách se opět zvýšil a podle odhadu guvernéra ČNB má v příštím roce nezaměstnanost klesnout až k pěti procentům a mzdy zaznamenají výrazný růst. Uprostřed léta tedy až překvapivě mnoho dobrých zpráv.
Stálí Němci, zvědaví Číňané
A další dobrou zprávou pro domácí ekonomiku je statistika nárůstu zahraničních turistů i většího zájmu domácích o cestování po Česku. Nejvíce zahraničních turistů, kteří v první polovině roku navštívili Českou republiku, bylo tradičně z Německa. Největší nárůst jsme zaznamenali u turistů z USA, Slovenska a především Číny s meziročním navýšením o téměř polovinu. Naopak pokračuje úbytek turistů z Ruska, v porovnání s loňským rokem jich přijelo o třetinu méně.
Expanze Číňanů se projevuje v mnoha oblastech, turistika není výjimkou, tentokrát však za téměř zdvojnásobením počtu čínských turistů (115 000 za pololetí) stojí patrně i úspěch romantického filmu Jen my víme kde, který se natáčel v Praze a jenž v Asii na jaře trhal návštěvnické rekordy. Vzhledem k tomu, že jen v letošním roce se budou v Praze točit další tři čínské snímky, nápor turistů z Dálného východu bude zřejmě pokračovat. A potěšitelnou zprávou je i to, že se čínský turista, na rozdíl od amerického či evropského, nezajímá jen o památky, ale podobně jako ten ruský také o luxusní zboží.
Dobrá nebo špatná zpráva?
Naopak jednoznačná není zpráva od Air Bank, která pod titulkem „Zvyšujeme úroky, sjednocujeme podmínky“ rozeslala svým klientům oznámení, že od září fakticky mění úročení na spořicích účtech. Klienti na chatu na to okamžitě reagovali. „Do konce srpna mám 1,1 % u vkladu do 1 milionu a výš 0,5 %. Od září mám 1,1 % u vkladu do 250 tisíc a nad 250 tisíc 0,5 %. Tomu říká Air Bank zvedání úroků…,“ píše klient banky.
Průkopníci bankovnictví bez poplatků to v Česku nemají snadné. Ztráty banky Zuno, Air Bank i Equa bank se v prvních dvou letech pohybovaly ve stovkách milionů. Získat nové klienty s vidinou vysokého úročení nebylo až tak obtížné. U Air Bank zakládali 100 tisíc běžných účtů každý rok a lidé tam za prvních dva a čtvrt roku přesunuli přes 40 miliard úspor.
Původní úrok spořicích účtů 2,5 % do milionu korun zhubnul na 1,1 % a nyní zeštíhlovací kůra pokračuje snížením takto úročené částky z milionu na 250 tisíc korun. Banka ale nemůže riskovat masový odliv klientů, a tak při pěti platbách kartou nabízí u této sumy úrok 1,5 % a jediným skutečným navýšením je tak úročení běžného účtu do sta tisíc korun rovněž ve výši 1,5 %. „Tato zpráva může být dobrá i špatná,“ konstatoval mluvčí Air Banky Vladimír Komjati. Vyberte si.
Dárky až v prosinci
Pro obchodníky je období Vánoc to nejsilnější z celého roku. Tematická výzdoba se tak rok co rok k údivu mnoha lidí objevuje stále dříve. V minulém roce se obchodní centra vánočně naladila již v září. Většina z nás však nakupuje dárky až v průběhu prosince, zjistil Finanční a ekonomický institut v anketě na svém webu.
Neoficiálním startem nákupu vánočních dárků je první adventní víkend. To potvrzují i výsledky ankety, která byla zveřejněna na webu FAEI. Vyplynulo z ní, že takřka 70 % lidí nakupuje dárky v průběhu prosince, přes 20 % nechává pořízení dárku dokonce až na pár dní před Štědrým dnem.