Ukončení známkování maturit poškodí české školství

Názor
Oznámení, že státní část maturit nebude známkována, je bohužel krokem ke snížení kvality českého středního školství. Existuje jasná pozitivní korelace mezi centrálně opravovanými maturitami a úrovní vzdělávání na středních školách.
Za stejný výkon dostanou studenti na některé škole jedničku a na jiné čtyřku. Ilustrační foto: Pixabay.com

Ať se nám to líbí, nebo ne, realitou je, že studenti i učitelé se budou více snažit, když na konci akademické cesty bude hodnocený výstup. Už zrušení centrálního opravování části maturit letos byl krok ke snížení vypovídací hodnoty a spravedlnosti maturit. Za stejný výkon dostanou studenti na některé škole jedničku a na jiné čtyřku.

Několik argumentů pro centrální hodnocení (téměř) všech maturitních zkoušek:

  • Výsledky PISA a Timms prokázaly jasnou korelaci mezi znalostmi žáků a centrálně opravovanými maturitami.
  • V zemích s centrálně opravovanými maturitami je spravedlivější možnost získat zaměstnání, menší roli hrají rodinné konexe. Zaměstnavatelé mají důležitou informaci pro výběr zaměstnanců.

PSALI JSME:
Vláda vsadila u školství na alibismus, prohlubuje budoucí nejistotu

  • V zemích s centrálními maturitami je nižší nezaměstnanost, vyšší výdělky a vyšší dlouhodobý růst HDP. Příkladem je Německo, kde v mnoha spolkových zemích donedávna nebyly centrální maturity. Postupně k nim všechny země kromě jedné také přešly. Vyšší výdělky znamenají větší motivaci dětí se vzdělávat.
  • Centrální maturity zvyšují studijní étos celé třídy, odpadá tlak na premianty, aby nezvyšovali očekávání učitelů.
  • Centrální maturity mají větší pozitivní vliv na efektivitu vzdělávacího systému než množství peněz v něm nebo počet dětí ve třídě.

Neexistence centrálních maturit zásadním způsobem ztíží českým studentům (pokud nebudou na školách nabízejících mezinárodní maturitu IB – pozn. aut.) cestu na nejlepší univerzity ve světě, ty nebudou mít vůbec žádnou relevantní informaci o studijních výsledcích uchazeče.

PSALI JSME:
Životní zlom v páté třídě? Sortování dětí na chytré a hloupé po Česku

Školní maturita se nikde ve světě nebere vážně, učitelé mají tendenci nadhodnocovat výsledky žáků. Neexistence centrálních maturit neumožní českým vysokým školám při svém výběru přihlédnout k práci studenta na střední škole.

I ve Velké Británii, která má nejdelší historii centrálních zkoušek (z každého předmětu se dělají tři zkoušky, každá zhruba dvě hodiny, tedy celkem šest hodin testů z každého předmětu, minimalizuje se tak riziko jednorázového selhání studenta) učitelé v 79 procentech (2019, zdroj UCAS – pozn. aut.) nadhodnotí očekávané známky svých studentů (pro účely přijímacího řízení na univerzity), přestože ví, že bude následovat centrálně hodnocená zkouška.

Pokud by nenásledovala, je možno očekávat ještě větší známkovou inflaci. U slabších studentů je průměrné nadhodnocení známky 1,64 u každého předmětu! Ke zlepšení českého školství vede cesta přes omezení školních maturit na naprosté minimum (praktické zkoušky) a centrální opravování všech částí maturitních zkoušek, včetně slohů.

Autor je předseda správní rady PORG
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Seznamte se: Sára Davidová, nejúspěšnější maturantka na světě

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Lidé a společnost

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

České jaderné elektrárny se zbavují závislosti na Rusku

Analýza
Do jaderné elektrárny Dukovany dodávala palivo bezmála 40 let ruská společnost TVEL. Letos ji nahradí americká společnost Westinghouse. Rusové končí také s dodávkami pro Temelín. Dalším krokem, kterým se elektrárenská společnost ČEZ odstřihává od spolupráce s Ruskem, je smlouva o obohacování uranu s francouzskou firmou Orano.