Úplné vymýcení aut se spalovacími v EU klimatické změny nezpomalí

Názor
Hned na úvod řekněme to nejpodstatnější. Ani úplné vymýcení aut se spalovacími motory v EU nemá samo o sobě šanci zpomalit, natož zvrátit proces klimatických změn. Pokud bude veškerá automobilová doprava v EU (osobní, nákladní, kamionová…) plně elektrifikována, klesnou celosvětové emise oxidu uhličitého oproti nynějšímu stavu o přibližně dvě procenta.
Ani úplné vymýcení aut se spalovacími motory v EU nemá samo o sobě šanci zpomalit, natož zvrátit proces klimatických změn. Ilustrační foto: Depositphotos.com

To je z hlediska celoplanetárního tak nepatrné snížení, že jej příroda sotva zaznamená. Navíc, stačí, když Čína bude svým současným tempem stavět dále uhelné elektrárny a ta dvě procenta rychle zase nabere zpět.

Takže zákazem prodeje aut se spalovacími motory do roku 2035 si EU prakticky „pro nic, za nic“ ničí jedno z posledních průmyslových odvětví, v němž celosvětově udává tón. To je samozřejmě špatná zpráva jak pro evropské spotřebitele, tak výrobce. EU říká, že chce jít vzorem ostatním globálním ekonomickým celkům, tedy Spojeným státům, Číně, Indii, Rusku a dalším.

PSALI JSME:
Zájem o bateriové elektromobily v Evropě táhnou dotace

A věří, že ji budou následovat. Ano, pak by ničení tradičního autoprůmyslu mohlo mít smysl, protože by se jej ničili všichni naráz. Pro spotřebitele sice stále nic moc zpráva, ale aspoň by se mohl utěšovat, že jde o celoplanetární snažení, které tedy snad jeho prapravnukům zajistí třeba o několika desetinek Celsiova stupně nižší průměrnou teplotu.

Jenže opravdu můžeme věřit režimům typu toho čínského nebo ruského, že budou postupovat tak radikálně jako EU? Vždyť je celkem známým faktem, že tyto autokratické režimy využívají slibů v environmentální oblasti – jako je dosažení uhlíkové neutrality v roce 2050, resp. 2060 – v rámci svého PR pro mezinárodní publikum.

PSALI JSME:
Řidič elektromobilu v Česku je závislejší na ruských surovinách, než řidič vozu se spalovacím motorem

Nic je to nestojí, a přitom navenek působí milionově. Je to jakási maska, kterou si nasazují, aby působily přívětivěji, konstruktivně a kooperativně. Ve skutečnosti nikdy nebudou ochotny dělat to, co činí EU: Střílet sama sebe do nohy. Dokud to pro ně nebude ekonomicky opravdu výhodné, spalovací motory neopustí. Bez ohledu na to, co nyní slibují.

A tak by měla postupovat i EU. Nechat lidi být. Dát volný průběh inovativnímu procesu. Až budou elektroauta opravdu ekonomicky výhodná, spotřebitelé si k nim sami nejdou cestu. Bez příkazů a zákazů. Stejně jako vyměnili pevné telefonní linky za mobily – mobily také stát nedotoval, pevné linky nezakazoval….

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kecy a pózy kolem elektromobility

Zavřít reklamu ×
  1. Jezdit na benzín nebo naftu je v této době přežitek. Já jsem denně na cestách a „kupodivu“ benzín nebo naftu nekupuji od roku 2000………..Např. elektřina je výhodná nebo pro méně movité je stále v nabídce levné LPG.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Letní tábory pro děti už stojí skoro stejně, jako dovolená u moře

Průzkum
Pobyt v chatce nebo ve stanu v českých luzích a hájích je mnohdy srovnatelný s cenou levnějších zájezdů k moři. Třetina rodičů očekává, že si letos za letní tábor pro své děti připlatí k moři. Každý pátý rodič počítá, že za svou dceru nebo syna zaplatí více než deset tisíc korun. Ukázalo šetření společnosti Provident Financial, který mají Finanční a ekonomické informace (FAEI.cz) k dispozici.