Úprava motorové směrnice EU se dotkne i českých motoristů

Evropská komise vydala návrh změny motorové směrnice, jímž sleduje zvýšení ochrany obětí dopravních nehod a zlepšení práv pojistníků. Návrhem se bude nyní zabývat Evropský parlament a Rada EU.

Jednou z novinek směrnice je zakotvení postupu jednotlivých států vůči poškozeným v případě insolvence pojistitele, který poskytoval služby v jiném členském státě EU. Oproti některým členským státům řešení v ČR už existuje – v podobě garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Mnohem zásadnější pro tuzemský pojistný trh tak bude otázka určení rozsahu pojištění odpovědnosti z provozu vozidla.

Povinné ručení se oproti předchozí úpravě výrazně zpřesní, ale i rozšíří

Dle vyjádření Evropské komise by měla být pojištěna všechna motorová vozidla určená primárně pro přepravu bez ohledu na jejich charakter a též na to, jestli jsou provozována na pozemní komunikaci nebo soukromém pozemku. „Podle této definice by se pak povinné ručení mělo vztahovat nově nejen na segwaye a elektrokola, která reálně mohou působit vážnější škody, ale i na elektroautíčka pro děti nebo různá podomácku vyrobená vozítka, což vyvolá řadu komplikací zejména pro spotřebitele. Za český trh usilujeme o řešení, jež nám umožní tuto povinnost vyjmout nebo alespoň zmírnit,“ uvádí Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.

Další změnou, kterou přináší evropská směrnice, je sjednocení potvrzení o bezeškodním průběhu ve všech státech EU. „Pokud by se český občan rozhodl uzavřít pojištění odpovědnosti z provozu vozidla v jiném státě, kam se např. přestěhoval, bude mít možnost získat standardizované potvrzení ve svém původním státě, který vezme pojišťovna v potaz při výpočtu pojistného. S ohledem na rostoucí mobilitu obyvatel EU a fungování jednotného trhu je tento návrh bezesporu ve prospěch řidičů,“ popisuje Jan Matoušek.

Poškození budou v případě bankrotu pojistitele chráněni v rámci celé EU

Návrh Evropské komise má krom jiného zajistit, aby oběti nehod motorových vozidel získaly plnou kompenzaci, a to i v případě, že je pojistitel insolventní. Nová pravidla zároveň zaručují, že by mělo být s poškozeným zacházeno ve všech členských státech EU stejně. „Poškozený bude odškodněn v případě insolvence pojistitele vždy z garančního fondu dané země, kde pobývá. Následně bude správce fondu požadovat regres po garančním fondu státu, kde je viník nehody pojištěn. Tento systém reaguje na potíže v některých členských státech a zrychlí proces odškodnění poškozených,“ vysvětluje Lucie Žulavská, specialistka na pojištění motorových vozidel České asociace pojišťoven.

V ČR princip plného odškodnění poškozeného funguje od roku 2000, kdy je i v případech insolvence pojistitele uhrazena škoda z garančního fondu České kanceláře pojistitelů. „Také zajištění rovnosti všech občanů EU v případě nehod na silnici vnímáme jako krok dobrým směrem. V ČR je poškozený při dopravní nehodě odškodněn vždy, tzn. že tento problém u nás neexistuje; nicméně v některých členských státech EU tato pojistná ochrana zatím neexistuje,“ upozorňuje Lucie Žulavská.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

V tendru na PR komunikaci ING Bank uspěl Havas

ING Bank na základě výsledků tendru na PR služby v České republice svěřuje nově podporu PR komunikace agentuře Havas. Spolupráce zahrnuje oblast public relations a propojení na další komunikační disciplíny, zejména sociální média, CSR a pořádání eventů.

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Dopravní předpisy platí i za závorou

Poradna
Parkování mimo veřejné komunikace se může stát problémem. Zvláště pak, když dojde k poškození vlastního nebo cizího vozidla či spáchání dopravního přestupku, protože ohledně režimu na parkovištích a okrajových cestách se často neshodnou ani právníci. Někdo totiž tvrdí, že tzv. za závorou pravidla silničního provozu neplatí, jiní namítají, že je nutné je dodržovat i na parkovištích obchodních domů či nemocnic …

Investice s vůní benzínu

Kouzlu vozů z dob minulých podléhá stále více lidí, kteří shánějí hlavně socialistické veterány. V tom jim už rok …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru