Úřad práce, nebo nebeské výšiny?

Názor
Před necelým rokem proletěla Českem radostná zpráva, že malajští investoři plánují investovat v příštích několika letech až 200 milionů dolarů (5 mld. Kč) do letecké firmy Evektor v Kunovicích. Počet zaměstnanců vzroste z nynějších čtyř stovek na dvojnásobek. V médiích nastaly všeobecné radovánky, že tato dohoda umožní společnosti Evektor dokončení vývoje a zahájení sériové výroby dvoumotorového letounu EV-55 Outback pro 9-14 cestujících a že tuzemský letecký průmysl, který je dnes synonymem už pouze pro Kunovice, se po dlouhé době zase rozjede a vytvoří stovky nových vysoce kvalifikovaných pracovních příležitostí.
Ilustrační foto: FAEI.cz

Výrobci letadel v Česku jsou totiž většinou vlastněni zahraničními majiteli, např. LET Kunovice (Rusko) či bývalá Walter/Motorlet (USA), které pod jejich vedením prosperují. Bývalý gigant Aero Vodochody (Penta) se sice přeměnil v „příštipkáře“, který se spokojuje s výrobou menších součástí pro velké letecké firmy, ale také dává práci stovkám lidí.

Existují ještě desítky malých českých výrobců, převážně nejrůznějších typů ultralightů, které se vyvinuly z amatérských letadel stavěných v garážích. V této kategorii malých letadel se Česko jeden čas dokonce stalo velmocí s 30-40% podílem na světovém trhu.

Z ryze českých firem už má ambici vyrábět plnohodnotná letadla jenom Evektor který se zrodil začátkem 90. let z iniciativy bývalých zaměstnanců LET a který se v roce 1996 spojil s firmou Aerotechnik vyrábějící ultra lehká letadla.

Dnes už je však nepochybné, že očekávaná zářná budoucnost Kunovic se malajskou investicí promění v konec stoletého českého leteckého průmyslu. Podle už veřejných informací se ve skutečnosti jednalo o tzv. hostile takeover (převzetí fatálně oslabené firmy novými investory proti vůli majitelů). V případě Evektoru to probíhá klasickým způsobem.

Základní slabostí Evektoru je, že nemá finanční ani technické schopnosti certifikovat nové letadlo EV-55, přičemž necertifikované letadlo má hodnotu dvou skoro nových motorů a vrtulí, letových instrumentů, plus zhruba dvou tun hliníkového šrotu, zatímco hodnota výrobního programu EV-55 po úspěšné certifikaci by mohla být ve stovkách milionů dolarů.

Vývoj konceptu, design a výroba dvou prototypů letounů stály 1,6 mld. Kč převážně z peněz daňových poplatníků. Náklady na certifikaci byly odhadnuty na asi 1,2 mld. Kč. Zavedení sériové výroby a vytvoření všech podpůrných organizací na marketing, prodej, distribuci, servis a různé podpůrné služby uživatelům tohoto letadla, plus nezbytný pokračující vývoj letadla se odhaduje na dlouhodobou investici řádově až 2,5 mld. Kč.

Při dlouhodobém hrubém ročním obratu 200 mil. Kč a čistém zisku méně než 50 milionů ročně musí být všem jasné, že Evektor sám o sobě na to prostě nemá. A tak je zjevné, že už od počátku měly obě strany společný cíl: zhodnotit dosud v podstatě bezcenný program EV-55 financováním certifikace, a následně ho prodat nějakému výrobci letadel, s velkou pravděpodobností v Číně. Zbytek světa totiž ovládla Cessna C-208 Caravan, kterých už bylo prodáno přes 2200 kusů.

Rozdíl mezi oběma stranami byl především v jejich představách o tom, jak to vše realizovat, a hlavně kolik a jak která strana může očekávat, že na tom vydělá. Od prosince do března podíl malajských investorů narostl z 9 na 15 %, jak se splátky malajské investice přeměňují ve vlastnické podíly Evektoru.

Až dosáhnou 85 %, víme už, co se podle smlouvy stane. Čeští majitelé skončí, i když určitě ne chudí, a místo náboru zaměstnanců se ti současní půjdou přihlásit na úřad práce. Někteří experti pracující na EV-55, kteří si stěžovali, že už řadu let nedostali přidáno, si raději už našli práci jinde. Šance, že by se ještě někdy našla nějaká česká firma finančně a technicky schopna vývoje, certifikace a sériové výroby nového letadla, je v podstatě nulová. Zůstanou pouze montážní haly pro zahraniční firmy.

Autor je česko-kanadský Australan a letecký inženýr s více než dvacetiletou zkušeností v marketingu regionálních tryskových a turbovrtulových letadel. Nedávno dokončil pětiletý projekt certifikace regionálního letadla DHC 8/200 pro provoz na letištích v extrémních výškách.
(Redakčně upraveno)

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Nestlé hlásí další úspěšný rok

Zisk společnosti Nestlé v loňském roce vzrostl oproti roku 2018 o více než čtyři procenta na 604 miliony korun. Tržby dosáhly výše 11,4 miliardy Kč (v roce 2018 10,5 mld.). Firma si dlouhodobě udržuje pozici lídra …

Dvě třetiny piva Staropramen se vloni vypily v zahraničí

Pivovary Staropramen vykázaly v roce 2019 celkové prodeje ve výši 3,2 milionů hektolitrů, meziroční růst tak činil 3,4 %. Společnost tím obhájila pozici druhého největšího výrobce a prodejce piva v ČR, stejně jako …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Zlato podle ČNB není pro „moderní centrální banky“. Přesto ho nakoupila 1213 kilogramů

Analýza
Podle mluvčí ČNB Markéty Fišerové „podíl zlata na celkových devizových rezervách ČNB zůstane i nadále nízký, protože ČNB tuto komoditu dlouhodobě nepovažuje za optimální nástroj pro devizové rezervy moderních centrálních bank“. Mluvčí to uvedla včera pro ČTK v reakci na zjištění portálu Zlato.cz, že tuzemská centrální banka minulý měsíc v tichosti rozšířila množství zlata v devizových rezervách o 39 000 uncí, …
Rolovat nahoru