Urputná vedra: V Česku se roztočil miliardový klimatizační byznys

Klimatizace, větráky a ochlazovače vzduchu jdou v letošních extrémních vedrech na dračku a prodejci hlásí razantní nárůst odbytu, jak zjistily Finanční a ekonomické informace (faei.cz) u několika významných společností. Některé obchody dokonce hlásily, že mají dočasně vyprodáno. V klimatizačním a ochlazovacím byznysu se tak v Česku podle odhadů točí miliardy korun.
Investice do klimatizací, větráků a ochlazovačů představují v Česku významný trh s odhadovanou hodnotou 4,8 až 5,2 miliardy Kč ročně (Zdroj: ChatGPT). V letních měsících se poptávka zvyšuje. Ilustrační foto: Pixabay.com
Investice do klimatizací, větráků a ochlazovačů představují v Česku významný trh s odhadovanou hodnotou 4,8 až 5,2 miliardy Kč ročně (Zdroj: ChatGPT). V letních měsících se poptávka zvyšuje. Ilustrační foto: Pixabay.com

Například internetový obchod Alza uvedl, že prodeje ventilátorů či klimatizací rostou rok od roku.  „O klimatizace je letos o desítky procent vyšší zájem než loni,“ konstatovala Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy.

Prodejní sezona produktů na ochlazování letos dokonce začala výrazně dříve. „První větší nákupy letos přišly ve čtrnáctém týdnu, zatímco v roce 2023 to bylo až ve dvacátém týdnu,“ sdělila Čeřovská.

A prodeje dokonce rostly už v květnu, kdy ještě žádná extrémní vedra nepanovala. „Evidujeme nárůst prodejů o desítky procent i v kategorii ventilátorů,“ poznamenal Martin Hadraba, divizní ředitel Alzy. V porovnání s ventilátory je ovšem nárůst prodejů klimatizací o polovinu vyšší. Největší zájem je o mobilní klimatizace, které tvoří drtivou většinu prodejů v Alze.

„Nejrychleji roste střední cenový segment klimatizací od osmi do patnácti tisíc korun,“ řekl Hadraba. Mezi ventilátory vedou kvalitnější modely, které jsou méně hlučné, může se u nich regulovat rychlost a mají i dálkový ovladač. „Zákazníci investují spíše do dražších modelů, nejčastěji mezi 1,2 a 1,5 tisíci korunami,“ dodal Hadraba.

Tropy zvyšují poptávku

V letních měsících se poptávka po přenosných klimatizacích, ochlazovačích vzduchu a ventilátorech zvyšuje. Kvůli urputným vedrům včetně tropických nocí ale vystřelila poptávka do extrémních výšek. Faei.cz to potvrdil i prodejce elektroniky Datart.

„Největší zájem pozorujeme zejména během dlouhotrvajících teplotních extrémů, kdy se vysoké teploty drží třeba jeden nebo dva týdny. Letošní rok to jen potvrzuje. Trh se s extrémním nárůstem poptávky lehce otřásl a některé zboží tak může být u mnoha prodejců nedostupné,“ řekl Pavel Janů, marketingový manažer Datartu.

Přenosné klimatizace, ochlazovače a ventilátory se v tropických veder pravidelně stávají prodejním hitem zejména díky své snadné instalaci a použití. Na rozdíl od složitějších klimatizačních systémů, které často vyžadují odbornou montáž, totiž dokáže tyto spotřebiče za krátkou chvíli zprovoznit prakticky každý.

„To u klasické klimatizace není možné. Než ji odborná firma nainstaluje, léto je dávno pryč,“ poznamenal Pavel Janů. Rostoucí popularitě se vedle klimatizací a větráků těší i ochlazovače, které pracují na principu odpařování studené vody za pomoci proudění vzduchu. Na rozdíl od běžných ventilátorů vzduch v místnosti nejen rozvíří, ale zároveň i sníží jeho teplotu na přijatelnou úroveň.

Levnější i dražší modely

Oproti klimatizacím jsou ochlazovače levnější. Podle prodejních dat Datartu se zájem o ně v loňské sezoně téměř vyrovnal poptávce po přenosných klimatizacích. „Ochlazovače nedosahují výkonu ani komfortu přenosných klimatizací, ale jsou poměrně účinné a mnoho zákazníků je proto volí jako ekonomičtější variantu,“ řekl Pavel Janů.

Stejně jako někteří zákazníci hledají úspornější varianty, je stále více lidí ochotno investovat do sofistikovanějších zařízení, která nabízejí vedle chlazení i další funkce.

Mnozí zákazníci například plánují celoroční využití spotřebiče, a proto volí modely, které kombinují chlazení a větrání s funkcemi čištění vzduchu, odvlhčování nebo dokonce topení. Roste také obliba zařízení, která lze ovládat pomocí aplikace v chytrém telefonu nebo integrovat do systému chytré domácnosti.

Podle údajů internetového srovnávače Heuréka patřily prodeje klimatizací mezi skokany druhého letošního čtvrtletí. Na prvním místě skončily solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem o 393 procent a na druhém elektrické motorky (+ 382 %).

„Jak nezvykle teplé počasí ovlivňuje on-line nakupování, ukazuje i třetí příčka skokanů prodejů, kterou obsadily právě klimatizace s nárůstem o 112 procent,“ sdělila Heureka.

(Pokračování)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB