Uvažujete o nákupu elektrokola? Na co se soustředit při výběru a na co si dát pozor?

Poradna
Elektrokola si získávají oblibu kvůli celé řadě výhod. „Elektrokolo vám otevírá dveře do nové dimenze cyklistiky,“ říká Lukáš Drahovzal ze společnosti Akumo Mělník, která s několika tisíci prodanými elektrokoly patří k jejich největším tuzemským prodejcům. Proč si elektrokolo pořídit a na co si dát při jeho nákupu pozor?
Pro ty, kteří budou s e-kolem jezdit převážně ve městech, je ideální model s předním pohonem. Foto: Depositphotos.com

„Můžete dojet dále, vyjet větší kopce, rozšíříte si vaše možnosti, odbouráte fyzické i psychické limity. Zjednodušeně řečeno, elektrokolo vám vykouzlí úsměv na tváři i na místech, kde byste za normálních okolností na běžném kole trpěli,“ odpovídá na otázku Drahovzal.

„Lidé pro nákup elektrokola rozhodnou zejména kvůli možnosti dojet bez velké námahy do větších vzdáleností, lehčího překonávání kopcovitého terénu či ekologické jízdě po městě bez propoceného oblečení,“ doplňuje za Hervis Sport, který ročně prodá elektrokola v řádu stovek kusů, jeho marketingový ředitel Jan Štádler.

Podle produktového manažera Václava Mareše z Alza Sportu, kde se jen během letošního léta prodaly stovky elektrokol, e-kola stírají rozdíly ve věku, kondici a cyklistických dovednostech. „Začátečníkům pomáhají udržet tempo se zkušenými sportovci a člověk na plně nabitou baterii ujede i sto kilometrů bez větší námahy,“ říká a dodává, že míra zapojení elektromotoru je přitom volitelná: „Záleží na každém cyklistovi, jak moc se chce při jízdě zapotit. Každé elektrokolo má totiž několik volitelných stupňů přípomoci.“

„Senioři často vítají pomoc elektromotoru, protože už pro ně jízda na klasických kolech může být vyčerpávající,“ dodává Jakub Danačík, specialista na elektrokola ze společnosti Mountfield. Ta do začátku září letos prodala 12 tisíc kol značky MTF a od podzimu chytá na všech prodejnách novou modelovou řadu elektrokol.

Odpovězte si ještě před nákupem

Námi oslovení odborníci se shodují v tom, že než si elektrokolo pořídíte, musíte mít jasno v odpovědích na několik základních otázek, které jsou při výběru elektro kola zásadní. Každé z kol, které jsou dnes na trhu prodávány – a nabídka zahrnuje celou řadu více či méně kvalitních i nekvalitních elektro kol, upozorňuje Drahovzal, je něčím jiné a každé z nich je vhodné pro jiného uživatele.

„Při výběru kola doporučuji nehledět pouze na cenu, ale i na to, na jaký typ využití kolo pořizujete. Jen tak se vyhnete zklamání z koupě nového produktu, který nesplní Vaše očekávání či potřeby. Mějte na paměti, že elektro kolo si nekupujete na jednu sezónu, ale mělo by Vám v ideálním případě sloužit několik tisíc kilometrů po dobu mnoha let,“ doporučuje odborník z Akumo.cz.

Při výběru elektrokola je podle Václava Mareše třeba položit si tři základní otázky: Kam jezdím? Jak často? A kolik jsem ochoten do kola investovat? „Neexistuje jedno univerzální elektrokolo pro všechny typy jízdy – jiné se hodí do terénu, jiné na cyklostezky a kdo v e-kole hledá spíše dopravní prostředek na dojíždění do práce po městě, bude lovit zase v jiných vodách,“ vysvětluje specialista z Alza Sportu.

PSALI JSME:
Zapomeňte na elektrokoloběžky, nastupují elektrické skútry

Do terénu, na výlety nebo po městě?

Lukáš Drahovzal upozorňuje na to, že nejde jen o otázky, na které by si zákazník měl odpovědět před nákupem elektrokola, ale i o to, na co by se jej měl správný prodavač zeptat. „Výběr kola je vždy dobré přizpůsobit Vašim návykům, zdravotnímu stavu a kondici. Je např. zbytečné se nutit do vysokých rámů, pokud víte, že se Vám na takové kolo hůře nastupuje. Na trhu jsou dnes kromě ryze pánských a dámských rámů už i varianty univerzální (tzv. unisex), proto si i muž dokáže vybrat důstojné kolo se sníženým nástupem,“ říká.

Jak budete chtít e-kolo převážně používat? Má být do terénu, zvládnout dlouhé výlety nebo stačí pouze kratší přejezdy po městě? „Elektrokola můžeme ve zkratce rozdělit na turistická – krosová, horská, městská a skládací. Městská jsou stavěná na nenáročné projížďky, skládací mají hlavní přednosti ve skladnosti a jednoduchém transportu, krosová kola vynikají především na delší trasy a výlety po silnicích a v lehkém terénu a horská elektro kola zvládnou vysokou zátěž i v tom nejnáročnějším terénu,“ vysvětluje Drahovzal.

Svou radu připojuje i zkušený nákupčí kol Martin Kvapil: „Při výběru elektrokola si pečlivě promyslete, jaký typ je pro vás nejlepší. Pokud jsou cíle vašich cest náročné kopcovité terény, doporučoval bych elektrokola se středovým pohonem. Pro ty, kteří budou jezdit převážně ve městech, je ideální model s předním pohonem.“

PSALI JSME:
ŠKODA představí inovativní jednostopý koncept KLEMENT na veletrhu EUROBIKE 2019 ve Friedrichshafenu

Není tak bohatý, aby…

Výběr toho nejvhodnějšího e-kola právě pro vás ulehčí alespoň připravený rozpočet. „U elektrokol platí dvojnásob, že nikdo není tak bohatý, aby si kupoval levné věci. Pokud kolo bez motoru stojí např. deset tisíc, jeho elektrifikovaný protějšek bude stát minimálně o pět tisíc více. Není to málo, ale kvalita v tomto ohledu odpovídá bezpečnosti,“ vysvětluje Václav Mareš.

Podle něj např. vyšší hmotnost vyžaduje silnější brzdy a ty zase potřebují pevnější ráfky, čímž kolo nabírá na hmotnosti. „S tou je pak třeba na jiných místech šetřit, aby kolo nevážilo 40 kg. „A odlehčování rozhodně není zadarmo. Jen zřídka se proto cena kvalitních e-kol pohybuje pod hranicí 20 tisíc korun,“ dodává.

Poněkud jiný názor, pokud jde o investici do elektrokola, zastává Lukáš Drahovzal, podle nějž jde především o volbu správného poměru mezi cenou, výbavou a parametry. „V žádném případě nejsme zastánci prodeje předražených kol, ale matematika je v tomto případě poměrně jednoduchá, počítejte s námi.“

A vypočítává: „Základní sada pro elektrifikaci kola stojí okolo 15 000 Kč, k tomu je nutné připočíst hodnotu kola (resp. jeho mechanické části). Z toho celkem jasně vyplývá, že pokud chcete koupit rozumné elektro kolo pod 20 000 Kč, jde o nereálný požadavek. Za pět tisíc dnes nekoupíte nejlevnější kolo ani v supermarketu.“

PSALI JSME:
Cyklista je řidičem vozidla. Zodpovídá za technický stav

Od patnácti tisíc, ale i za čtvrt milionu

Drahovzal poznamenává, že mají bohaté zkušenosti, jak takové levné produkty po roce provozu vypadají: „Proto se vždy snažíme zákazníky od takového nákupu odradit. Nižší počáteční investice je vykoupena vyššími investicemi do servisu a údržby kola a nakonec zákazník utratí více peněz, než v případě zakoupení kvalitnějšího produktu.“ Rozumné elektrokolo dnes podle něj můžete pořídit v ceně již nad 25 000 Kč. U dražších e-kol už záleží na vašich nárocích a požadavcích na výbavu a techniku kola.

„Cenové rozpětí elektrokol dnes v zásadě kopíruje trh s běžnými jízdními koly,“ odpovídá Drahovzal na cenové rozpětí elektrokol, které mělnická prodejna Akumo.cz nabízí: „U nás na prodejně naleznete elektrokola od 18 990 Kč výše, nejdražší kousky jsou v ceně okolo 250 tisíc korun, ale to jsou opravdu už speciální stroje.“

Na Alza.cz ceny elektrokol začínají na 14 990 Kč u základních modelů městských skládacích kol a končí na 68 500 korunách, za něž lze pořídit kvalitní karbonové horské kolo SAVA s prémiovými komponenty. „Dobrý výběr máme aktuálně v rozmezí mezi dvaceti až čtyřiceti tisíci korun,“ uvádí Mareš. „Kvalitní model můžete získat již v hodnotě kolem třiceti tisíc korun,“ doplňuje Štádler za Hervis Sport.

V Mountfieldu e-kola začínají na částce 19 990 korun. „Zákazníci si mohou vybírat jak z kategorie městských, tak skládacích elektrokol,“ říká specialista Jakub Danačík. Cenová nabídka Mountfieldu podle něj končí celoodpruženým horským modelem Xtreme 9.0 za necelých 74 tisíc Kč.

PSALI JSME:
Vozidlo končí až nosičem na jízdní kola

Po čem je největší poptávka

Pozornost je třeba věnovat dostatečné kapacitě baterie. „Kdo plánuje s e-bikem vyrážet na celodenní výlety, měl by hledat od 500 Wh (14Ah) výše. Komu naopak stačí zdolávat pouze kratší vzdálenosti, například po městě, vystačí si s kapacitou 300 Wh (8,5 Ah),“ radí Václav Mareš. Roli hraje, jak říká, také umístění motoru. Pro nepříliš sportovní a rychlou jízdu se podle něj hodí klidně i kolo s motorem v zadním náboji kola. „Kvůli lepšímu těžišti celého kola je ale vždy lepší mít motor umístěn ve středu,“ dodává.

Elektrokola se zadním nábojovým motorem jsou podle Danačíka z Mountfieldu levnější a jsou vhodná převážně na rovinatější terény a do města, zatímco elektrokola se středovými motory jsou vhodná do terénu a dlouhých nebo prudkých stoupání. „Motor a baterie je srdcem elektrokola, proto doporučuji vybírat komponenty pouze od renomovaných výrobců,“ říká Danačík.

E-kola podle Mareše tvoří už 30% podíl na prodeji všech kol na Alza Sport. Jde zejména o elektrokola značky Sava sestavená na míru v přímé spolupráci s výrobcem. V Hervis Sportu podle Martina Kvapila patří k nejžádanějším elektrokolům horská a treková. „Největší poptávka je dlouhodobě po kategorii horských a krosových elektrokol, které mají v ČR velkou oblibu v rámci víkendových výletů a cykloturistických aktivit,“ doplňuje za Akumo.cz Lukáš Drahovzal.

Podle něj je jednou z hlavních přednostní mělnické prodejny rozsáhlé testovací centrum, kde si zákazníci většinu nabízených elektrokol mohou půjčit a vyzkoušet. „Vybraná elektrovozítka včetně elektrokol jsou k vidění na showroomu v Horních Počernicích,“ odpověděl na otázku ohledně vyzkoušení e-kol Václav Mareš z Alza Sportu. „V ceně nového bicyklu je také Servis bez starostí, což znamená doručení kompletně smontovaného kola a garanční prohlídku u partnerských servisů zcela zdarma,“ doplnil.

„Na prodejnách Mountfieldu si naši zákazníci mohou vyzkoušet všechny funkce elektrokola také venku. Asistovat jim bude náš tým cyklistických odborníků. Například na prodejně Mountfieldu ve Zlíně budete mít možnost nechat si kolo „vyladit” samotným vicemistrem Evropy v závodech mechaniků jízdních kol,“ uzavírá Danačík.

PSALI JSME:
Elektrické motorky: Láká akcelerace, odrazuje dojezd a cena

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Do důchodu v 65 letech. Nebo bude všechno jinak?

Čím jsme starší, tím více vyhlížíme magickou hranici 65 let, kdy budeme moci začít čerpat starobní důchod. Finanční prostředky, které jsme každý měsíc či jednou za rok platili státu, se nám konečně začnou vracet a …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru