V Aeru Vodochody proběhla „letecká svatba“

Ke klíčovému milníku ve výrobě nového českého proudového cvičného letounu L-39NG došlo v úterý v areálu Aera Vodochody. K „leteckému oltáři“ se dostavily trup a křídlo prvního sériového kusu. Jejich propojení je totiž důležitým krokem k oživení „Engéčka“ a jeho záletu. Ten se očekává ještě do konce letošního roku.
V příštím roce by mělo být v Aeru vyrobeno deset letadel L-39NG, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na 24 vyrobených kusů ročně. Ilustrační foto: Aero Vodochody

„Spojení trupu s křídlem je v letectví významnou událostí, protože dokončením tohoto kroku dochází ve výrobě k přesunutí na finální montáž a následně letové zkoušky. Znamená to, že by se nám mohlo podařit provést zálet prvního sériově vyrobeného L-39NG ještě do konce tohoto roku,“ informoval naši redakci prezident & CEO Aera Vodochody Viktor Sotona.

Montáž trupu letounu L-39NG probíhá odděleně od křídla. Následně se obě soustavy propojí a poté se letoun přesouvá na zalétávání. Správné propojení všech systému patří k těm nejdůležitějším úkonům ve výrobním cyklu.

Letoun v sobě nese mnoho instalací, zahrnující potrubí, táhla a celkem 8 500 metrů kabelů elektrického systému.

Ty zajišťující všechny funkce systémů letounu, jako jsou hydraulický, elektrický, řízení, palivový, vzduchový, pitot-statický kyslíkový, klimatizační a další, včetně ovládání podvozku a mechanizace křídla. Právě při tzv. stykování se systémy v trupu a křídle vzájemně propojí. Stroj tak nejenže dostává podobu letounu, ale je i připraven k tomu, aby mohl vzlétnout.

Design křídla i trupu L-39NG jsou výsledkem posledního vývoje největšího leteckého výrobce v Česku. Pro zachování co nejlepších letových vlastností a šetření hmotnosti jsou náběžné hrany křídel, křidélka, vstupní vzduchový kanál motoru, hřbetní kryty, dvířka předního podvozku a mnoho dalších dílů letounu vyrobeny z lehkých kompozitních materiálů, což jim zároveň dodává velkou pevnost.

Křídla v sobě integrují nádrže, které spolu s trupovými nádržemi dohromady pojmou více než 1 400 litrů paliva. „Křídlo pro L-39NG jsme konstruovali v souladu s vysokými nároky na bezpečnost. Například náběžné hrany křídel jsou certifikovány pro případný střet s ptákem do rychlosti 650 km/h bez poškození,“ zmínil Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody.

PSALI JSME:
Aero Vodochody podepsalo smlouvu o strategické spolupráci na výrobě letounu L-39NG se Slováky

V letounu je instalováno více než 400 různých přístrojů, které buď samostatně, nebo spolu s letounem procházely fázemi vývoje a schvalování pro použití v letovém provozu, případně certifikací. Každý takový přístroj, který se do letounu montuje, má svůj vlastní certifikát, který dosvědčuje, že byl vyroben v souladu se schválenou dokumentací a prošel příslušnou kontrolou.

Letadlo pak má svoji letadlovou knihu, ke které jsou v tzv. „brašně“ přiloženy všechny certifikáty přístrojů instalovaných v daném letadle. Pokud se přístroj vymění, mění se i příslušný certifikát v „brašně“. Při prodeji letounu zákazníkovi se pak s letounem a další dokumentací předává i jeho letadlová kniha, včetně „brašny“.

Kapacita výroby letounu L-39NG postupně narůstá. „V příštím roce by mělo být v Aeru vyrobeno deset letadel, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na 24 vyrobených kusů ročně. Aero má nyní objednávky na 34 kusů letounů L-39NG a zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025,“ sdělil Filip Kulštrunk, viceprezident pro Obchod a marketing společnosti Aero Vodochody.

PSALI JSME:
Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Letoun L-39NG nedávno získal po více než pětiletém procesu typovou certifikaci bez omezení. To znamená, že se může prodávat po celém světě a že je kompatibilní se všemi požadavky v rámci států Evropské unie i Severoatlantické aliance. Certifikace nemá časové omezení a platí po celou dobu výroby daného typu letounu.

Aero Vodochody je největším leteckým výrobcem v České republice. V privatizaci jej získala investiční skupina Penta, které firma patřila až do loňského roku. Od té doby pětinu společnosti držel tradiční tuzemský obchodník se zbraněmi Omnipol a většinu (80 %) maďarský podnikatel Kristóf Szalay-Bobrovniczky.

Ten ale v letošním roce prodal svůj podíl maďarské společnosti SI 13 Aero Zrt, jejímž většinovým vlastníkem je maďarský podnikatel Zsolt Hernádi. Ten je již více než dvě desetiletí předsedou představenstva a výkonným ředitelem maďarské energetické společnosti MOL v regionu střední a východní Evropy.

PSALI JSME:
Nový český proudový letoun prvně ve vzduchu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Čtyři z deseti Čechů si nespoří na penzi. Nemají na to

Průzkum
Na penzi si nespoří čtyři z deseti Čechů, nejčastěji ti, kteří ji budou mít v budoucnu nejnižší. Vyplývá to z reprezentativního průzkumu, který pro Asociaci pro kapitálový trh ČR (AKAT ČR) uskutečnila agentura Perfect Crowd a který má redakce Finančních a ekonomických informací (FAEI.cz) k dispozici.