V Aeru Vodochody proběhla „letecká svatba“

Ke klíčovému milníku ve výrobě nového českého proudového cvičného letounu L-39NG došlo v úterý v areálu Aera Vodochody. K „leteckému oltáři“ se dostavily trup a křídlo prvního sériového kusu. Jejich propojení je totiž důležitým krokem k oživení „Engéčka“ a jeho záletu. Ten se očekává ještě do konce letošního roku.
V příštím roce by mělo být v Aeru vyrobeno deset letadel L-39NG, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na 24 vyrobených kusů ročně. Ilustrační foto: Aero Vodochody

„Spojení trupu s křídlem je v letectví významnou událostí, protože dokončením tohoto kroku dochází ve výrobě k přesunutí na finální montáž a následně letové zkoušky. Znamená to, že by se nám mohlo podařit provést zálet prvního sériově vyrobeného L-39NG ještě do konce tohoto roku,“ informoval naši redakci prezident & CEO Aera Vodochody Viktor Sotona.

Montáž trupu letounu L-39NG probíhá odděleně od křídla. Následně se obě soustavy propojí a poté se letoun přesouvá na zalétávání. Správné propojení všech systému patří k těm nejdůležitějším úkonům ve výrobním cyklu.

Letoun v sobě nese mnoho instalací, zahrnující potrubí, táhla a celkem 8 500 metrů kabelů elektrického systému.

Ty zajišťující všechny funkce systémů letounu, jako jsou hydraulický, elektrický, řízení, palivový, vzduchový, pitot-statický kyslíkový, klimatizační a další, včetně ovládání podvozku a mechanizace křídla. Právě při tzv. stykování se systémy v trupu a křídle vzájemně propojí. Stroj tak nejenže dostává podobu letounu, ale je i připraven k tomu, aby mohl vzlétnout.

Design křídla i trupu L-39NG jsou výsledkem posledního vývoje největšího leteckého výrobce v Česku. Pro zachování co nejlepších letových vlastností a šetření hmotnosti jsou náběžné hrany křídel, křidélka, vstupní vzduchový kanál motoru, hřbetní kryty, dvířka předního podvozku a mnoho dalších dílů letounu vyrobeny z lehkých kompozitních materiálů, což jim zároveň dodává velkou pevnost.

Křídla v sobě integrují nádrže, které spolu s trupovými nádržemi dohromady pojmou více než 1 400 litrů paliva. „Křídlo pro L-39NG jsme konstruovali v souladu s vysokými nároky na bezpečnost. Například náběžné hrany křídel jsou certifikovány pro případný střet s ptákem do rychlosti 650 km/h bez poškození,“ zmínil Jaromír Lang, šéfkonstruktér letounu L-39NG společnosti Aero Vodochody.

PSALI JSME:
Aero Vodochody podepsalo smlouvu o strategické spolupráci na výrobě letounu L-39NG se Slováky

V letounu je instalováno více než 400 různých přístrojů, které buď samostatně, nebo spolu s letounem procházely fázemi vývoje a schvalování pro použití v letovém provozu, případně certifikací. Každý takový přístroj, který se do letounu montuje, má svůj vlastní certifikát, který dosvědčuje, že byl vyroben v souladu se schválenou dokumentací a prošel příslušnou kontrolou.

Letadlo pak má svoji letadlovou knihu, ke které jsou v tzv. „brašně“ přiloženy všechny certifikáty přístrojů instalovaných v daném letadle. Pokud se přístroj vymění, mění se i příslušný certifikát v „brašně“. Při prodeji letounu zákazníkovi se pak s letounem a další dokumentací předává i jeho letadlová kniha, včetně „brašny“.

Kapacita výroby letounu L-39NG postupně narůstá. „V příštím roce by mělo být v Aeru vyrobeno deset letadel, postupem času by se toto číslo mohlo zvyšovat až na 24 vyrobených kusů ročně. Aero má nyní objednávky na 34 kusů letounů L-39NG a zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025,“ sdělil Filip Kulštrunk, viceprezident pro Obchod a marketing společnosti Aero Vodochody.

PSALI JSME:
Albatros nové generace má konečně certifikaci. A tím i volnou cestu do NATO a na světové trhy

Letoun L-39NG nedávno získal po více než pětiletém procesu typovou certifikaci bez omezení. To znamená, že se může prodávat po celém světě a že je kompatibilní se všemi požadavky v rámci států Evropské unie i Severoatlantické aliance. Certifikace nemá časové omezení a platí po celou dobu výroby daného typu letounu.

Aero Vodochody je největším leteckým výrobcem v České republice. V privatizaci jej získala investiční skupina Penta, které firma patřila až do loňského roku. Od té doby pětinu společnosti držel tradiční tuzemský obchodník se zbraněmi Omnipol a většinu (80 %) maďarský podnikatel Kristóf Szalay-Bobrovniczky.

Ten ale v letošním roce prodal svůj podíl maďarské společnosti SI 13 Aero Zrt, jejímž většinovým vlastníkem je maďarský podnikatel Zsolt Hernádi. Ten je již více než dvě desetiletí předsedou představenstva a výkonným ředitelem maďarské energetické společnosti MOL v regionu střední a východní Evropy.

PSALI JSME:
Nový český proudový letoun prvně ve vzduchu

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Na čem závisí další oživení společnosti Meta?

Společnost Meta (dříve Facebook, pozn. red.), která od začátku roku vzrostla o více než 30 procent, oznámí ve středu, po uzavření trhu a zámořského času, své výsledky. Po téměř 80% propadu ze svého vrcholu v srpnu …

Akcionáři Monety schválili dividendu devět korun za akcii

V úterý proběhla valná hromada Moneta Money Bank, která patří mezi šestici největších v tuzemsku působících bank a která zároveň – jako jediná – není většinově vlastněna „matkou“ ze zahraničí. S tím samozřejmě …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB