V českém průmyslu mizí pracovní místa nejrychleji za posledních deset let

Názor
Podmínky v tuzemském zpracovatelském průmyslu se i v říjnu zhoršovaly. Jejich zhoršování trvá už takřka rok, neboť naposledy se zlepšovaly loni v listopadu. Slabou útěchou je to, že letos v říjnu bylo zhoršování slabší než v září, v srpnu a zejména než v červenci. V těchto třech měsících byla totiž hodnota příslušného indexu – indexu nákupních manažerů v českém zpracovatelském průmyslu – ještě níže než v říjnu. Nicméně hodnota je v říjnu stále poměrně citelně pod úrovní odpovídající stagnaci podmínek, což právě značí pokračující zhoršování podmínek.
V Česku je neblaze zasažen zejména automobilový segment průmyslu, kde se zhoršují podmínky zaměstnávání. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Příliš optimismu neposkytuje ani pohled k sousedům. V Německu se taktéž podmínky v průmyslu zhoršují po celý letošní rok, přičemž zhoršování je v zásadě měsíc od měsíce stále závažnější. Jinými slovy, žádné světýlko naděje v německém tunelu nebliká. Říjnový vývoj podmínek v českém průmyslu je v souladu s očekáváním trhu, které nebylo nijak valné právě i kvůli nepříznivé situaci v Německu, na němž je český průmysl zásadně závislý.

V Česku je neblaze zasažen zejména automobilový segment průmyslu, kde se také nejvýrazněji ze všech průmyslových segmentů zhoršují podmínky zaměstnávání. V říjnu tak došlo k nejvýraznějšímu snížení pracovních sil za posledních takřka deset let, za celé období od listopadu 2009.

PSALI JSME:
Český průmysl srdnatě čelí obchodním válkám i brexitu, avšak už to pomalu přestává stačit i jen na dýchavičný růst

Vzhledem k tomu, že ekonomická situace ve světě se stále nezlepšuje, je třeba počítat s dalším slabým výkonem německého průmyslu, který bude nadále tíživě doléhat na průmysl český. Otázkou je, zda se ekonomické potíže průmyslu přelijí do dalších částí ekonomiky, třeba do sféry služeb, nebo zda se – obecněji – promítnou do snížení dynamiky spotřeby domácností.

Právě spotřeba domácností je letos klíčovým tahounem celé české ekonomiky. Její stále poměrně solidní výkon pomáhá udržovat českou ekonomiku relativně odolnou vůči německému zpomalení. Při nelepšícím se stavu mezinárodní ekonomiky, zasažené zejména obchodní válkou USA a Číny, je třeba počítat s dalším zhoršováním podmínek v tuzemském průmyslu a od příštího roku s růstem celkové míry nezaměstnanosti v ČR.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Češi stále nakupují s gustem. Jejich útraty táhnou ekonomiku, ochlazení přijde příští rok

Zavřít reklamu ×
  1. KDO BY KUPOVAL PŘEDRAŽENÉ LITROVÉ PORUCHOVÉ MOTORY S TURBEM KTERÉ MAJI PŘI NESPRAVÉM POUŽIVANI VĚTŠI SPOTŘEBU JAK 2 LITROVÉ MOTORY !!PROČ SE NEPLATÍ ZA AUTA S MOTORY NAD 3 LITRY STO PROCENTNÍ DAŇ !!!! A ZA KAŽDY LITR NAVÍC DALŠICH 50 % KDO MA NA AUTO VÍCE JAK MILION MA I NA DAˇS LUXUSU !!!!PROČ NENÍ ZDANĚNÝ LETECKÝ BENZIN ???ABY BOHATÍ RADĚJI LÁTALI LETADLY ZA PÁR KAČEK !????

    • To je to naše debilní myšlení. Někdo v EU něco vymyslí a dopadne to na obyčejné lidi. Chtějí nastolit éru elektromobilů, přitom je to z proncipu nesmysl. Jak píšete o litrových motorech, tak naprostý souhlas. Když se v práci bavím s lidmi co mají nová litrová auta, tak jsou všichni strašně spokojení, že jim to žere 6 – 7 litrů. To se vždycky směju, protože jezdím se Scoutem rok 2007 a jezdím okolo 5 litrů s dvoulitrovým motorem. Jen si tedy dávám otázku, kde je ta jejich EKOLOGIE, když benzíňáky chlastaj jak protržené a mají podstatně vyšší spotřebu.

  2. Naše vláda zapracuje na tom aby se rychle přestaly ojetiny mezi lidma prodávat.Zavedení ekodaně za Euro 5=5000 kč,Euro4=10000 kč,Euro3=15000 kč,Euro2=20000 kč a Euro 0 a 1=25000 kč přinutí lidi kupovat ojetá auta.Možná to přispěje o větší zájem o elektrické auta.

  3. Já osobně si koupím auto s již zaplacenou ekodaní.Ta se totiž platí jen jednou.Např. dovozce ojetiny musí udělat dovozovou STK a zaplatit ekodaň.Doma mám dvě auta,která mají zaplacenou ekodaň.Budou se lépe prodávat.

Napsat komentář: Franc Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB