V Česku je už v provozu sedm LNG stanic. Čtyři provozuje GasNet

Letos výrazně přibylo plnicích stanic zkapalněného zemního plynu (LNG), přestože jde stále jen o jednotky. V prosinci zprovoznil jednu plničku GasNet a další dvě vybudoval Eurowag. Celkem už je tak v Česku sedm LNG čerpaček. Nejnovější plnička GasNetu v jihočeské Kaplici byla zprovozněna 9. prosince. Firma tak má aktuálně v ČR nejvíce stanic.
Nejnovější plnička LHG v jihočeské Kaplici byla zprovozněna 9. prosince. Foto: GasNet

Podle statistik Českého plynárenského svazu bylo v tuzemsku v roce 2020 v provozu 36 vozidel na LNG, na konci loňského roku už 106. Aktuálně jezdí v Česku asi 135 registrovaných nákladních vozů na zkapalněný zemní plyn, které mají k dispozici již sedm veřejných plnicích stanic. Přitom ještě nedávno byly v Česku jen tři. V Evropě je aktuálně už přes 600 LNG stanic.

„Čerstvou novinkou jsou dvě stacionární stanice společnosti Eurowag, na které jsme uskutečnili první závozy zkapalněného zemního plynu pro otestování jejich technologie v půli letošního prosince,“ informoval redakci FAEI.cz  Jiří Karlík, generální ředitel společnosti Primagas.

Ta patří k předním dodavatelům LPG (Liquified Petroleum Gas, zkapalněný ropný plyn, pozn. red.) i LNG.

Zkapalněný zemní plyn je podle různých studií jediné alternativní palivo aktuálně použitelné pro těžkou nákladní dopravu. Do budoucna tkví jeho potenciál v přechodu na bioLNG, a to při využití stejné infrastruktury. I přes cenové turbulence zemního plynu v Česku nadále vzrůstají počty tahačů poháněných kapalným metanem.

LNG má oproti dieselu o 20 procent nižší emise CO2, navíc se při jeho spalování neuvolňují pevné částice. V dlouhodobém horizontu investice do LNG infrastruktury znamená zároveň také investici do plně obnovitelného bioLNG, které dokážeme vyrobit ze zbytků potravin a bioodpadu. Emisní stopa bioLNG je prakticky nulová, jeho spalováním vzniká o 95 procent méně CO2 než u nafty.

PSALI JSME:
Jaká auta se v Česku přestavují na zkapalněný ropný plyn?

Podle Sborníku LNG konference 2021 „Využití LNG v dopravě a energetice a jeho bezpečnost“ nelze očekávat, že se emise v nákladní dopravě vyřeší bateriovými pohony. LNG by tak měl hrát střednědobě významnou roli při hledání opatření ke snižování emisí. S tahači na vodíkový či elektrický pohon je totiž možné počítat spíše v dlouhodobém horizontu.

„S rozšiřující se infrastrukturou počítáme i s dalším nárůstem počtu vozidel. Velké logistické firmy vidí v nákupu LNG tahačů příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, ‚zelenou‘ službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti,“ sdělil naší redakci Filip Dostál ze společnosti GasNet s tím, že firma hodlá posílit svou přítomnost v nejbližším okolí Prahy.

PSALI JSME:
Hlavolam pro dobré počtáře

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Benzín zdražuje, nafta bude levnější

Od loňského března, kdy ruská invaze na Ukrajinu vyhnala ceny pohonných hmot do extrémních výší, je nafta netypicky výrazně dražší než benzín. Během září se cena jednoho litru obou paliv lišila dokonce téměř o šest …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Covid jako šance. Malí farmáři prodali více vína i bioproduktů

Analýza
Ve všeobecné vlně stížností mnoha firem, jak koronavirová pandemie negativně dopadla na jejich podnikání, existují i výjimky. Mezi ty překvapivé patří drobní zemědělci, kteří si i v tak těžké situaci dokázali poradit a v druhé vlně pandemie dokonce zaznamenali zvýšený zájem například o víno nebo bio lokální produkty.