V Česku právě teď zdražují ojetiny nejrychleji za poslední roky

Názor
V posledních měsících v Česku dramaticky zrychluje růst cen ojetých automobilů. Ty tak právě teď zdražují nejvýrazněji z poslední roky. Ještě zhruba v prvních čtyřech měsících letošního roku přitom jejich ceny meziročně stagnovaly. V květnu, červnu, a zejména v červenci však rostou. V červenci meziročně dokonce osmiprocentním tempem, jak plyne z údajů České statistického úřadu.
V Česku právě teď zdražují ojetiny nejrychleji za poslední roky. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Citelný růst cen ojetin v ČR nastává v důsledku pandemie koronaviru, při níž se ze zdravotních důvodů zastavila výroba i prodej nových aut. Lidé si tedy nová auta nekupovali, a ta ojetá tak zůstávala v jejich vlastnictví, aniž by mířila do autobazarů. Zároveň se kvůli opatřením proti šíření nákazy omezil přeshraniční obchod, což způsobilo snížení dovozu zahraničních ojetin do Česka.

Dopad pandemie na trh s automobily přitom trvá i nyní v létě, jakkoli se zdá, že alespoň její první vlna je již řadu týdnů za námi. Kvůli zmíněné odstávce ve výrobě aut vzrostla čekací doba na nové vozy, což stále i nyní snižuje příliv ojetin k prodeji v autobazaru.

To vše v době, kdy poptávka po ojetinách sílí. Z několika důvodů. Ojetiny nyní nakupují výrazněji třeba i starší lidé, kteří vůz dosud ani nevlastnili, neboť individuální doprava v jejich očích snižuje riziko přenosu nákazy – na rozdíl od hromadné dopravy.

Řada lidí se také obává zhoršení své ekonomické situace, například v důsledku očekávaného citelného nárůstu míry nezaměstnanosti. Takže pokud už mají pocit, že by si měli koupit novější vůz, pořídí si z úsporných důvodů raději jen mladší ojetinu, než aby kupovali zcela nový vůz.

Na trhu s ojetinami tak dochází k situaci, kdy je jich nabídka zejména v důsledku koronaviru omezena, zatímco poptávka je – opět, zejména v důsledku koronaviru – posílena. Výsledkem je právě červencový nejrychlejší nárůst cen ojetin za poslední roky.

Autor je hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Podrazy s ojetinami: Kód auta lze pořád vyškrábat třeba šroubovákem, říká specialista

Zavřít reklamu ×
  1. Jen se zeptám….který blbec ty takové ojetiny kupoval ?
    Prodejci si myslí, že když zdraží, tak něco prodají ? Do nedávna to nikdo nekupoval a oni teď zdraží aby to někdo koupil ? To pochopí i kluk v pomocné škole, že to asi takto nefunguje. Ligicky bych řekl, že pokud v této době potřebuju alespoň něco vydělat, musím jít s cenou dolů, to je dle mého názoru jediná schůdná cesta.

  2. Autobazary jsou plné k prasknutí,dovozci stále tahají z Německa další ojetiny a důvod ke zdražování rozhodně není.Spíše by se měly ojetiny vzhledem k navyšujícím cenám za servis přiblížit skoro k nule.Já auto vždycky dojezdím do úplného konce a pak dám auto na vrakoviště.Nemám chuť se kvůli pár tisícovkám za prodané auto soudit z novým majitelem že našel nějakou vadu nebo auto neprošlo na STK a chce po mně nějakou kompenzaci.Taky složitý přepis po zrušení polopřevodů mě „donutil“ už nic neprodávat a auto dojezdit do konce své životnosti.Tak mám klid a „koupěchtivý“ mazejte do autobazaru.Tak jsou takové smlouvy že v případě vady na autě se Vám autobazar vysměje.Taky auta do 100 000 kč jsou ve smlouvě soubor náhradních dílů.Pokud napíšu tohle do smlouvy jako soukromý prodejce na inzerci tak nic neprodá,bazar problém nemá…………..

  3. jestli je autor těchto slátanin člen NERVU tak pánbůh s námi.. zase spíše přání kšeftmanů a vyprovokování poptávky, než realita na ČR trhu.. lidi zapojte hlavu a srovnávejte..např. iDnes sobota 15. srpna 2020 „Zastavený prodej ojetin ohrožuje i trh s novými auty“ atd…
    jen nás masírují a křečují…

  4. Vy jste se tu sešli chytrolíni ;-))),bazary jsou možná plné,ale pleček,které nikdo nechce ani po slevě,ten článek je celkem pochopitelný,lidé i firmy se bojí co bude,tak odkládají nákup nebo nekupují nová auta,čili se nemůže obměňovat nabídka,to samé lidi,v období nejistoty radši odloží prodej svého auta a ta opět chybějí v bazarech,pokud to trochu sledujete,budou se ještě více stáčet kilometry a nebude z čeho vybírat,nikdo vás nenutí kupovat auto z bazaru,radši si kupte předražená nová,která jsou díky požadavkům úředníčků z Bruselu parodií na automobil ;-))).

  5. Je to nesmysl a jen pobídka aby ti co uvažují o koupi ojetiny neváhali a rychle spěchali do bazarů něco pořídit. Protože tak jak se neprodávají nová auta, stagnuje prodej i v bazarech!

  6. To,že se automobily zdražují, když je slabý prodej, se může stát jenom v Česku, nebo tady někdo lže, jak když tiskne…Že,pisálkové…

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.