V Česku příštích měsíců může zkrachovat až 10 tisíc internetových obchodů

Názor
Spotřebitelské výdaje lidí v Česku se aktuálně propadají jedním z nejvýraznějších temp v historii. Prosincový pád o 7,3 procenta je hlubší, než předpokládaly všechny expertní odhady. Nečekaně výrazný byl také meziměsíční propad, tedy pokles tržeb mezi loňským listopadem a prosincem. To o stabilizaci situace v oblasti maloobchodních tržeb nesvědčí.
Internetové obchody nyní vyhodnocují loňskou sezónu a zamýšlejí se nad tím, zda se jim vůbec vyplatí v branži podnikat. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Mdlá situace českého maloobchodu se týká nejen kamenných provozoven a obchodů, ale i těch internetových. V Česku jich existuje 50 tisíc, což je jeden z nejvyšších údajů v přepočtu na obyvatele na světě.

A drtivá většina z nich nyní prochází nejtěžší zkouškou své dosavadní existence, často nepříliš dlouhé. Mnoho e-shopů totiž vzniklo v době pandemie, kdy se v kamenných obchodech dalo nakupovat jen omezeně, pokud vůbec. Tuzemská scéna internetového obchodování je zejména právě v důsledku pandemie přehlcena a trh čeká na své zásadní pročištění. To by mělo přijít v příštích týdnech a měsících.

Internetové obchody nyní vyhodnocují loňskou sezónu a zamýšlejí se nad tím, zda se jim vzhledem k pokračující drahotě, historicky rekordně klesající kupní síle obyvatelstva a nadále pokračujícímu poklesu maloobchodních tržeb vůbec vyplatí v branži podnikat.

PSALI JSME:
Konec nekonečného růstu. E-shopům po tučných letech klesly tržby

Maloobchodní tržby letos celoročně poklesnou, reálně o zhruba dvě procenta. To sice není katastrofa, nicméně přehlcenou e-shopovou scénu v ČR to může pročistit vskutku důkladně. Expertní odhady varují, že „zavřít krám“ může až deset tisíc tuzemských e-shopů.

Neblahé vyhlídky mají před sebou hlavně méně zavedené internetové obchody zaměřené na zbytné zboží, jako je elektronika, sportovní vybavení či knihy. Ve svém „posledním tažení“ mohou tyto obchody nabídnout zákazníkům absurdně vysoké slevy, protože v zoufalé snaze o přežití budou ochotny prodávat i se ztrátou, jen aby se dostaly k hotovým penězům.

Zákazníkům se tudíž vyplatí více než jindy čekat a sledovat, které z internetových obchodů stojí před kolapsem a které tedy zřejmě nabídnou opravdu „luxusní“ slevu.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Ilustrační foto: Depositphotos.com

PSALI JSME:
Lidé v prosinci méně utráceli, maloobchodní tržby se propadly

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Ceny ve stavebnictví stále rostou

Investoři i drobní stavebníci už mnoho měsíců doplácejí na rostoucí ceny ve stavebnictví, které jim výrazně zvyšují náklady. A nic se na tom stále nemění, zdražování stále pokračuje. Podle aktuálních dat Českého …

Meziroční stagnace cen v průmyslu

Ceny v průmyslu se meziměsíčně snížily o jednu desetinu procenta, zatímco naše i tržní prognóza predikovala mírný nárůst za březen. V meziročním srovnání ceny v tomto sektoru stagnovaly, a to navzdory vyskytujícím …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Analýza
Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není možné nic namítat. Ale opravdu je evropské Nutri-Score tou cestou, jíž by se mělo značení potravin ubírat?