V e-shopech jsme vloni utratili 161 miliard, mnoho prodejců porušuje zákon

Analýza
Češi v uplynulém roce utratili v internetových obchodech rekordních 161 miliard korun. Je to o 21 miliard více než v roce předchozím. Současně ovšem platí, že většina internetových prodejců porušuje podle kontrol České obchodní inspekce spotřebitelskou legislativu.
Češi utrácejí v e-shopech stále vyšší sumy. Foto: Pixabay.com

Celkový obrat tuzemských internetových obchodů za loňský rok opět překonal rekord. Podle údajů společnosti Shoptet, která provozuje polovinu současných a 80 procent nově vzniklých e-shopů, dosáhl hodnoty 161 miliard korun. Meziročně tak jde o patnáctiprocentní nárůst oproti 140 miliardám za rok 2018.

K rekordnímu utrácení napomohla jednak rostoucí obliba online nákupů, jednak zvyšující se počet internetových obchodů. Oproti předloňsku přibylo 3,5 procent e-shopů. „Čísla ukazují, že česká e-commerce je stále na vzestupu a nadále se rozvíjí. Očekáváme, že za letošní rok bude objem peněz utracených v e-shopech zase o něco vyšší,“ uvedl Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Zájem o elektroniku

Největší zájem mezi zákazníky internetových obchodů byla vloni elektronika. Na celkové hodnotě on-line nákupů se podílí 37 procenty. Zboží z této kategorie nakupovali více muži než ženy. Druhá příčka patří kosmetice s 12 procenty celkového obratu, přičemž v této oblasti naopak jasně dominují ženy.

Ostatně ženy obecně utrácejí v e-shopech více než muži, aktuální poměr je 6:4. Platí to i v případě třetí nejprodávanější kategorie zboží, kterou je oblečení.

PSALI JSME:
V povánočních výprodejích utratí Češi skoro tolik, co před Vánoci

„Právě u oblečení pozorujeme sílící trend online nákupů. Svou roli v tom sehrávají nejen velké módní e-shopy, ale také obchody, které prodávají například i sportovní vybavení. Rychle ale roste také obliba on-line nakupování potravin, která bude podle nás stoupat i nadále,“ poznamenal Uďan.

Dominance velkých měst

Z dat společnosti Shoptet také vyplývá, že téměř 70 procent veškerého zboží prodávají e-shopy se sídlem v Praze. Po hlavním městě následuje Brno (8 procent) a Ostrava (6 procent). Významnější podíl on-line prodejů eviduje Shoptet také v Jihočeském kraji (3 procenta).

Nejvíce zboží se tradičně přes internet prodá před Vánocemi. V listopadu a prosinci činil obrat českých e-shopů 51 miliard korun, z toho 12 miliard utratili Češi během posledních dvou týdnů před vánočními svátky. V loňském roce ale prodeje meziročně rostly i v jiných obdobích.

„Oproti předchozímu roku stoupaly v lednu meziročně prodeje všeho, co souvisí se zdravým životním stylem. Na Valentýna zase několikanásobně vzrostly prodeje květin. Rekordní byly i prodeje během slevových akcí na Black Friday. Ty meziročně stouply o 25 procent na téměř 800 milionů korun během jediného pátku,“ dodal Miroslav Uďan.

PSALI JSME:
Nálada českých spotřebitelů se v prosinci zlepšila

Porušování zákona

Značná část internetových prodejců má ovšem podle České obchodní inspekce problém s dodržováním zákonů. „Výsledky kontrol za třetí čtvrtletí roku 2019 potvrdily, že v oblasti internetového prodeje dochází neustále k porušování spotřebitelské legislativy, tedy práv spotřebitele,“ řekl ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný. Trendem začíná být i elektronické obchodování přes aukční a slevové portály.

Inspektoři od července do konce září provedli 185 kontrol internetových prodejců. Ověřovali především dodržování zákona o ochraně spotřebitele. Z celkového počtu 185 kontrol bylo zjištěno porušení právních předpisů ve 146 případech, což je bezmála 80 procent. Inspekce upozornila, že nejde o reálný obraz trhu, ale vzhledem k velkému počtu podnětů od občanů o výsledek cílených kontrol.

Právní moci nabylo ve třetím čtvrtletí uplynulého roku 188 pokut v celkové hodnotě převyšující 1,74 milionu korun. Neobvyklé nebyly ani sankce ve výši desítek tisíc korun pro jednu společnost.

PSALI JSME:
Osm rad, jak se nenechat napálit e-shopem

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.