V příštích měsících bude maloobchod stagnovat, nebo vykáže jen malý růst

Názor
Maloobchodní tržby v ČR bez zahrnutí prodeje aut v září meziměsíčně klesly o 0,3 procenta, zatímco my jsme naopak počítali s růstem v podobném rozsahu. V meziročním vyjádření i tak došlo ke zpomalení na 3,6 procenta, což bylo 0,7 procentního bodu pod mediánovým odhadem analytiků. Kalendářní vlivy měly tentokrát minimální efekt, takže očištěný údaj ukazuje dle Českého statistického úřadu 3,4 procenta.
V nejbližších měsících je na místě počítat spíše se stagnací či malým růstem maloobchodních tržeb. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Údaj o tržbách je tedy mírně slabší, než jsme čekali, ale ve světle snížené spotřebitelské důvěry vlivem zrychlující inflace to není velké překvapení. Z hlediska našeho odhadu byly ale výrazně slabší prodeje aut. Zde jsme s ohledem na růst registrací v září odhadovali lehký meziměsíční nárůst.

Nicméně propad prodejů aut pokračoval podobně rychlým tempem, jakým klesá už od června, tedy přibližně dvě procenta meziměsíčně. Jejich meziroční pokles se prohloubil na 6,8 procenta ze srpnového tempa -0,1 procenta. Zde stále hraje silnou roli omezená nabídka a dlouhé čekací lhůty.

Meziročním tahounem růstu maloobchodu je nepotravinářské zboží, jako je IT vybavení, zboží pro domácnost a kosmetika, přičemž nejrychleji stále roste prodej zásilkových služeb. Největší brzdou jsou prodej aut, ale naopak jejich údržba a opravy rostou.

PSALI JSME:
Internetový prodej dobývá nová území. Nákupní centra se mění na výdejny zboží

Celkové maloobchodní tržby se zahrnutím aut zpomalily svůj meziroční růst na 0,6 procenta z předchozích 4,1 procenta, což bylo pod všemi odhady, přičemž průměrné očekávání bylo na dvou procentech.

S ohledem na sílící obavy z epidemie a stále zrychlující inflaci, které se odráží ve stagnující spotřebitelské důvěře, je na místě v nejbližších měsících počítat spíše se stagnací či malým růstem maloobchodních tržeb. Ve prospěch růstu spotřeby domácností hovoří příznivá situace na trhu práce a navyšování mezd.

Slabší maloobchodní tržby jsou sice argumentem ve prospěch pomalejšího zvyšování úrokových sazeb České národní banky, nicméně ty i tak pravděpodobně brzy zamíří nad tři procenta.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Předvánoční nákupní orgie: Jen na internetu utratíme nejméně 77 miliard

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Do tuzemské ekonomiky se vrací dobrá nálada

Do české ekonomiky se pomalu vrací optimistická nálada. Svědčí o tom dubnový vývoj Indikátoru důvěry v českou ekonomiku, který sestavuje Český statistický úřad. Meziměsíčně se zvýšil o 2,8 bodu na hodnotu 97, …

Nálada v české ekonomice na vzestupu

Nálada v tuzemské ekonomice se podle statistických údajů v dubnu opět zlepšila. Celkový indikátor důvěry v ekonomiku se v dubnu vyšplhal na 97 bodů, nejvyšší hodnotu za poslední rok. Spotřebitelská důvěra …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

O kolik zdražil řízek, guláš nebo smažák. Velké srovnání cen

Analýza
Restauracemi se v úvodu roku prohnala vlna skokového zdražování způsobená zvýšením DPH. Navzdory klesající inflaci jsou březnové ceny v průměru o osm procent vyšší než před rokem. O kolik ale za posledních pět let zdražila běžná jídla, jako je svíčková, řízek nebo guláš? Společnost Dotykačka poskytla Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) detailní údaje o růstu cen vybraných pokrmů.