Jeden z mála konkrétních důkazů o růstu zájmu nakupovat v sousedních státech nedávno přinesla Banka Creditas na obrovském vzorku 175 tisíc svých klientů. Data jsou za období červenec-listopad po očištění o vliv vyššího počtu klientů banky v roce 2022.
Vzhledem k tomu, že všechny okolní země obchodují v jiné měně, dají se celkem pohodlně vysledovat nákupy Čechů díky platebním kartám a telefonům. A jak výzkum ukázal, využití bezkontaktních plateb v zahraničí dramaticky roste. Jestliže ještě před rokem tvořily čtvrtinu objemu peněz utracených v zahraničí výběry z bankomatů, teď už tvoří jen desetinu.
Co do počtu byl ve sledovaném období počet karetních transakcí klientů Banky Creditas v zahraničí trojnásobně vyšší a co do množství utracených peněz to byl dokonce čtyřnásobek. Hlavní roli zřejmě sehrála právě cenová atraktivita nákupů v zahraničí.
„Výběry z bankomatů, ale zejména nárůsty plateb kartou ukazují, že Češi zejména v Německu, Rakousku a Polsku, utratili čtyřikrát víc než před rokem. Jistá část jde jistě na vrub snadnějšímu cestování bez covidových omezení, ale důvodem je i výrazný cenový rozdíl u spotřebního zboží,“ upřesnila Ivana Picková z představenstva banky.
Například v Polsku platí od února snížená či nulová daň z přidané hodnoty na vybrané zboží jako základní potraviny nebo pohonné hmoty. Spolu s posílením koruny vůči zlotému jsou tak pro české zákazníky ceny výrazně příznivější než v domácích supermarketech.
Cenová úroveň zboží v Německu, zejména v saské části přiléhající k severu Čech, je nyní sice už vyšší než v Česku, ale tady zase obecně platí, že německé zboží lidé vnímají jako kvalitnější.
Ilustrační foto: Depositphotos.com