Vánoční pečení se letos prodraží. Cena cukroví vzroste o desítky korun

Vánoční cukroví nepeče téměř 30 procent českých domácností, jen čtyři procenta Čechů se ale obejdou úplně bez něj – vyplývá to z průzkumu společnosti KPMG. Většina lidí, kteří cukroví nepečou, ho dostane od příbuzných či známých, cukroví kupuje každá desátá domácnost v Česku. Letos si Češi při pečení i nákupu vánočních cukrovinek budou muset sáhnout hlouběji do kapsy.

Podle Asociace kuchařů a cukrářů České republiky bude letos cena vánočních produktů v průměru o zhruba deset procent vyšší. Za růstem cen vánočního cukroví stojí zvyšující se cena surovin – především másla. Zda ale bude máslo zdražovat i v předvánočním období, není vůbec jisté. „Predikovat, zda cena másla v předvánočním období ještě poroste, je velmi složité. Je totiž víc než pravděpodobné, že velké množství lidí si máslo nakoupilo k zamrazení s předstihem ve chvíli, kdy se objevily první zprávy o růstu cen. To může samozřejmě ovlivnit i poptávku. A s klesající poptávkou může klesat i cena másla. Navíc ve spoustě receptů na vánoční cukroví lze máslo nahradit. Další možností je, že se lidé letos tradičním receptům vyhnou a dají přednost těm, které dražší suroviny neobsahují,“ vysvětlil Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz, jehož cílem je zamezit plýtvání potravinami a naučit spotřebitele k zodpovědnému přístupu k potravinám.

V prosinci loňského roku byla průměrná cena za kostku másla 43 korun, letos by to mělo být podle odhadů tuzemské mlékárny 70 korun. Některé druhy cukroví by se tak mohly prodražit o desítky korun. Podle prognóz navíc prodejci zdraží většinu cukroví – ať už obsahuje drahé suroviny, nebo ne. „Někteří výrobci využijí situace, i když jejich výrobky dražší suroviny neobsahují. Je to reakce na vývoj trhu,“ řekl Martin Prokop. „V průměru letos stoupne cena vánočního cukroví o 50 korun za kilo,“ doplnila Kateřina Jiroušková, majitelka společnosti Domácí dobroty bez lepku.

Jen pouhá dvě procenta lidí, kteří cukroví doma nepečou, zamíří pro cukroví do supermarketů, větší část jej kupuje v prověřených pekárnách nebo od malých dodavatelů. „Češi se stále více zajímají o to, co jedí, a vyhledávají proto kvalitnější potraviny. Pozitivní trend v gastronomii se tak projevil i při nákupu vánočního cukroví,“ konstatovala Marika Konečná ze společnosti KPMG Česká republika.

Zdroj: Tisková zpráva

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *