Ve stínu minulé slávy: eBay slaví čtvrt století

Názor
V září slaví eBay své 25. narozeniny. Začal v roce 1995 jako čistě aukční portál. Ve své době byl fenoménem a průkopníkem internetového obchodování. Na poli globální e-commerce neměl tehdy v podstatě konkurenci. Situace se začala měnit až s vývojem technologií a se vstupem velkých hráčů na globální trhy.
Ústředí eBay v kalifornském San Jose. Foto: wikimedia.org, Coolcaesar

Doslova tragédií byl pro eBay rok 2000, kdy vstoupil na trh Amazon a otevřel svou platformu prodeji třetích stran. eBay postupně na tento vývoj reagoval zapojením profesionálních prodejců. To ovšem jeho úpadek nepomohlo zastavit. V posledních letech již eBay stagnuje a zůstává ve stínu portálů, jako je Amazon či Alibaba, přes které se dnes prodá mnohonásobně více zboží.

Dnešní platformy pro on-line nakupování totiž fungují hlavně díky takzvaným marketplaces. Jsou to jakési multiplikátory nabídek prodejců, přičemž garanci za kvalitu a bezpečnost služeb drží provozovatel platformy. Oproti jiným platformám se musí každá položka na eBay listovat zvlášť, což je nepohodlné pro prodejce a nepřehledné pro nakupující. I to je jeden z důvodů, proč eBay prohrává souboj o globální e-commerce.

Největší překážkou růstu eBaye se ale paradoxně staly technologie. Tady měl eBay přitom obrovskou výhodu. Právě kvůli garanci bezpečného prodeje a dostupnosti služby v globálním měřítku, vyvinul službu PayPal, kterou ale postupně vyčlenil a přidával další způsoby platby.

Jaká je situace dnes? A budoucnost?

Na eBay se prodá 80 % nového zboží. Není již tedy vyloženě sběratelskou platformou a on-line bazarem. V mnohém se ale eBay nemění. Od doby svého založení si zachovává konstantní provizi jedenáct procent z objednávek, ovšem v posledních letech stagnují i jeho prodeje.

PSALI JSME:
Zakladatel Amazonu včera každé tři vteřiny vydělal tolik, co běžný Čech za celý život

V posledním kvartálu loňského roku dokonce zaznamenal tříprocentní propad oproti předchozímu čtvrtletí. Koronakrize mu paradoxně pomohla v letošním druhém čtvrtletí, kdy předvedl meziroční třicetiprocentní růst. Lockdown světových ekonomik obecně e-commerce zásadně pomohl, některé velké hráče posunul o několik let dopředu. Naopak eBay zopakoval kvartál, jaký neměl za posledních patnáct let.

eBay je lidmi vnímána především jako aukční platforma, která je stále silná v úzkých segmentech, jako jsou třeba poštovní známky, nebo autodíly. Nedívejme se ale na eBay jako na trpaslíka. Stále se zde prodá více než 20krát více zboží než v ČR!

Je tedy bez diskuse, že se eBay nehodlá vzdát. Průběžně se po vzoru Amazonu snaží dotáhnout služby, jako externí sklady, garance pro zákazníky či prodej zboží bez ohledu na fyzickou hranici. Bohužel je vše ale realizováno jen tak nějak napůl. Problém není ani tak v tom, co eBay zkouší. Ale spíše v tom, jak rychle a důsledně aplikuje inovace.

Koronakrize paradoxně ukázala, že to jde. Jen za letošní druhý kvartál na eBay nakoupilo 182 miliony lidí. Je to poslední šance, jak znovu naskočit do rychle jedoucího vlaku globální e-commerce?

Autor je odborník na elektronickou komerci
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
AliExpress prodává v Česku padělky, jiné čínské e-shopy okrádají zákazníky. I tak drtí konkurenci

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Firmy

Generali má celosvětově novou organizační strukturu

Správní rada společnosti Generali schválila tento týden na svém zasedání novou organizační strukturu, která odráží hlavní aktivity skupiny tak, jak je navrhl její generální ředitel Philippe Donnet. Od letošního …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

Analýza
Směnný kurz české koruny je v posledních letech velmi dynamický a mění se v závislosti na několika nejdůležitějších faktorech: Úrokovém diferenciálu, ekonomická síle, politické stabilitě, tržnímu sentimentu a mezinárodnímu obchodu.