Věděli jste to? Česko je evropskou jedničkou v pojištění aut podle najetých kilometrů

Analýza
Pillow pojišťovna udělala analýzu, v níž se zaměřila na pojištění vozidel podle ujetých kilometrů v Evropě a v USA. Výsledky jsou překvapující. Tím hlavním je zjištění, že Česko je v Evropě jednoznačně největším inovátorem. Předběhlo tak i mnohem vyspělejší trhy.
Tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru. Ilustrační foto: Pixabay.com

Oficiální seznam pojistitelů využívající platbu dle kilometrů není k dispozici, a tak se analýza pojišťovny se opírá o informace vydávanými jednotlivými pojistiteli.

Výstup analýzy ve formě seznamu pojistitelů v Evropě a USA s produkty Pay-per-mile je uveden v níže uvedené tabulce. Podobné produkty lze ale nalézt i v dalších zemích. Mezi známější patří pojišťovna Beema v Arabských Emirátech nebo ICICI Lombard v Indii.

Zatímco před dvěma lety byla průkopníkem platby dle kilometrů pouze jediná pojišťovna (americká Metromile – pozn. red.), k letošnímu září zařadilo produkt podle ujetých kilometrů do své nabídky i tradiční „pojišťovácké“ giganty jako Allstate, Nationwide nebo Liberty Mutual. Nový přístup se tak přesouvá od startupů do běžného využití.

„Změna začala ještě před pandemií covid-19, ta ji ale významně urychlila,“ říká Martin Podávka, spoluzakladatel a inovátor Pillow pojišťovny. „Karanténa automaticky přinesla otázku, proč platit stejnou cenu za pojištění, když s autem jezdím méně. Jedinou spravedlivou odpovědí z pohledu spotřebitele je pojištění podle ujetých kilometrů,“ dodává.

PSALI JSME:
Povinným ručením automobilu chráníte především ostatní

Účtování podle stavu

Aby pojišťovna mohla vyúčtovat ujeté kilometry, potřebuje znát jejich aktuální stav. Větší část pojišťoven používá OBD-II port pojištěného vozidla, jenž slouží k diagnostice emisních systémů osobních automobilů.

Zmíněným portem jsou vybavena auta vyrobená po roce 1996. Pojišťovna po sjednání pojištění zašle klientovi zařízení podobné USB flashdisku, které zasune do OBD-II portu. Výhodou tohoto přístupu je automatická komunikace a odesílání dat, např. přes mobilní aplikaci.

A z pohledu pojišťoven také možnost sledovat i jiné parametry než pouhý nájezd. Cena tak může záviset i na stylu jízdy odvozeného ze zrychlování, brždění, zatáčení vozidla nebo i čase a místu, kde vozidlo jezdí. Zároveň tak jde o nevýhodu, na cenu podle způsobu jízdy zatím nejsou klienti připraveni, stejně tak jako na ztrátu části svého soukromí. Další nevýhodou je nutnost zasílat speciální zařízení, což navyšuje náklady na pojištění a neumožňuje vyjet s vozidlem ihned po uzavření pojistné smlouvy.

PSALI JSME:
Každý rok o sedm procent. Nové havarijní pojištění „mladých aut“ bude automaticky zlevňovat

Fotografie jako alternativa

Z analýzy vyplynulo, že již tři pojišťovny používají k reportování stavu kilometrů jednoduchý systém zaslání fotografie tachometru (přesněji odometru – pozn. red.) klientem. Jde o český vynález, a proto nepřekvapí, že jej používají hned dvě české pojišťovny. Příjemným překvapením ale je, že tento způsob „okopírovala“ i jiná zahraniční pojišťovna.

Jde o Mile Auto, která nabízí pojištění dle kilometrů na americkém trhu například i ve spolupráci se značkou Porsche. Můžeme tak k největším českým vynálezům – kontaktním čočkám, lodnímu šroubu, kostce cukru a slovu robot – přidat i focení tachometru pro účely pojištění dle kilometrů.

„Když jsem se rozhodoval, jak v Česku zavést pojištění dle kilometrů, byla pro mě fotografie jednoznačnou volbou,“ vysvětluje zakladatel a ředitel Pillow pojišťovny Jakub Strnad. A vysvětluje proč: „Základním principem, který (nejen) v pojištění vyznávám, je důvěra. V tomto případě mezi klientem a pojišťovnou. A díky důvěře není třeba žádné sledovací zařízení ve vozidle, ale stačí chytrý mobilní telefon, který už má prakticky každý.“

PSALI JSME:
Povinné ručení po letech stagnace zdražuje a ještě bude. Majitelé elektromobilů si připlatí

Příští rok půl milionu klientů

Jednotlivé pojišťovny v Česku nezveřejňují počet pojištěných vozidel s produktem dle ujetých kilometrů. A to nejen v Česku. Celkový počet pojištěných vozidel zahrnuje jak produkt s nájezdem, tak i bez kilometrů, který byl nabízen dříve, nebo jde o flotilové pojištění, jehož cena na kilometrech nezávisí. Zatím.

Spoluzakladatel, hlavní matematik a procesní stratég Pillow pojišťovny Marcel Beno na základě dostupných informací odhadl aktuální počet klientů v Česku s produktem podle kilometrů na čtyři sta tisíc.

„Všechny tři pojišťovny, které na českém trhu produkt nabízejí, rostou v počtu pojištěných vozidel rychleji, než ty ostatní. Vozidel s podprůměrným nájezdem, a tedy s lepší cenou v produktu dle kilometrů, může být v Česku zhruba dva a půl milionu. Hranice půl milionu klientů s pojištěním podle kilometrů bude zcela jistě prolomena příští rok a jeden milion do tří let,“ predikuje.

PSALI JSME:
Bezpečnostní systémy pojistku nezlevní

Zavřít reklamu ×
  1. To je sice pravda že bylo v reklamě „Málo jezdím,málo platím“. Ve výsledku bylo pojištění o 400 kč levnější než u ostatních,které se tímto počtem kilometrů neřídí.Já najedu autem ročně 1500 kč a platím jak mourovaný.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Daň ze štěstí se může týkat každého

Poradna
Máváte tím kouzelným papírkem a blaženě se usmíváte – konečně jsem vyhrál, štěstí mi snad spadlo z nebe. Je to radost pochopitelná, ale trochu předčasná, protože než výhra v loterii, kurzové sázce či jiné hazardní hře z nebe dopadne až do výhercova klína, ztratí se 15 procent objemu.