Příležitost stát se skutečným byznysmenem tento školní rok opět využily tisíce středoškoláků. Jejich produkty a služby mají nápad, sociální kontext a obchodní potenciál. Zkušenosti, které v reálném byznysu studenti získají, fungují jako efektivní příprava na pracovní trh.
„Mladí lidé jsou v programu kreativní a mají inovativní nápady, po jeho skončení umí vytvořit profesionální loga, weby, e-shopy, prezentace, videa, výroční zprávy i mediální výstupy. Naučí se odpovědnosti, pracovat v týmu i prezentovat se na veřejnosti. Vše si za přispění pedagogů a mentorů z praxe musí řešit sami, od samotného podnikatelského nápadu po jeho realizaci a prodej koncovému zákazníkovi. Víme, že zhruba 28 procent účastníků do pěti let po škole rozjede vlastní podnikání, program ale především posiluje dovednosti a schopnosti, které absolventi využijí v jakémkoli zaměstnání a hodí se i v osobním životě,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace Junior Achievement Czech (JA Czech), která vzdělávací program JA Studentská firma organizuje.
Pod vedením svého učitele v září studenti založí reálnou firmu a po osm měsíců se věnují jejímu rozvoji. Na jaře program vrcholí soutěžním veletrhem JA EXPO, kde se suverénní týmy prezentují odborné i laické veřejnosti. 27. ročníku se zúčastnilo se svými prodejními stánky 41 studentských firem.
„Zájem o účast na veletrhu je každý rok silná, ale spíš než kvantitu týmů pozorujeme v posledních letech velké zvýšení kvality prezentací. Studenti prokazují ohromnou vůli reagovat na aktuální dění ve společnosti, chovají se udržitelně a svým podnikáním chtějí pomáhat. Při generování zisku myslí na ekologické dopady a samozřejmostí je věnovat část zisku na charitu. Covidové roky také zřetelně posunuly jejich schopnost prodeje on-line – nejméně polovina studentských firem vede své e-shopy a propaguje své produkty na sociálních sítích,“ poukázal Martin Smrž.
Na veletrhu JA EXPO se začátkem dubna studentské firmy poměřily v pěti hlavních a pěti volitelných kategoriích. Jejich vítězové automaticky postupují do národního finále Studentské firmy roku 2022. Nejlepší studentská firma bude zastupovat Česko v letním evropském finále JA GEN-E v Estonsku.
Top 10 JA Studentských firem letoška:
• Belle – výroba kosmetických výrobků z měsíčku lékařského (Obchodní akademie Prostějov)
• BeSchmexi – prodej oblečení s vlastním nebo zakázkovým designem (Střední škola automobilní a informatiky)
• Booder company – výroba a prodej binderu, který stahuje prsa transgender klukům (Střední průmyslová škola dopravní, Praha)
• Botelo – prodej dekorací vyrobených z nevratných použitých skleněných lahví (Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové)
• Cool hůl – elegantní doplněk či opora – hůl na míru, podle představ zákazníka (Střední škola a vyšší odborná škola umělecká a řemeslná, Praha)
• Eco it – aplikace na třídění odpadu pomocí recyklačních symbolů (SOŠ Hranice)
• Herbaneos – poznání přírody z krásné perspektivy (Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava)
• Královské sezení – podsedáky přizpůsobeny na školní židle (Gymnázium, Kojetín)
• Relivio – motivační a seberealizační zápisník, který majitele povede na cestě za lepším JÁ (Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové)
• Seen – designové reflexní prvky (Gymnázium, Ostrava-Hrabůvka)