Lidé nejčastěji investují do firemních dárků 500 korun, což současně označují jako optimální cenuzdroj: Pixabay

Více než polovina obchodních dárků putuje dál. Co rozhodně nedávat?

Nepochybně jste to taky zažili: Od obchodního partnera jste dostali malý dárek, pozornost. Poděkovali jste, navenek jste se zaradovali, ale hned druhý den jste dárek poslali dál – třeba svému příbuznému. Nejste v tom rozhodně sami. Více než polovina obdarovaných přiznává, že to tak dělá. Ukázal to průzkum pro společnost Sodexo Benefity. Nejvíce se firemní dárky rozdávají na konci roku.

Je vůbec možné vymyslet takový firemní dárek pro svého obchodního partnera, který by ho skutečně potěšil a neskončil posléze u někoho jiného? Z průzkumu pro společnost Sodexo Benefity vyplývá, že více než polovina lidí stráví výběrem takových pozorností několik hodin, více než třetina dokonce několik dní.

Když je nic „revolučního“ nenapadne a dojde jim invence, obvykle sáhnou po klasice – alkoholu. Lahev tvoří více než třetinu všech vánočních darů obchodním partnerům. Průzkum ovšem současně ukázal, že u příjemců se až tak vysoké oblibě zdaleka netěší. Objevil se dokonce mezi nejčastějšími dárky, které putovaly dál. V některých případech dokonce takový „prezent“ obdarovaného urazí. Především tehdy, jde-li o tvrdý alkohol.

DÁRKOVÝ POUKAZ JAKO JISTOTA

Čím rozhodně neurazit? Podle průzkumu by téměř 40 procent dotázaných nejvíce potěšila poukázka na zboží, které si mohou sami vybrat. A zhruba čtvrtina by rozhodně neposlala dál poukaz na nějaký zážitek nebo službu.

Chceme-li obdarovat někoho, koho známe jen povrchně, tak neuděláme chybu dárkem, který si sám může vybrat,“ říká Robert Hlaváček ze společnosti Sodexo Benefity. V současnosti je možné pořídit i takové poukázky, které se dají uplatnit nejen v jednom obchodním centru, ale takřka všude včetně lékáren, cestovních kancelářích, sportovních centrech, kinech nebo galeriích.

Průzkum rovněž ukázal, že lidi potěší kvalitní regionální potraviny a nápoje, ale třeba i drobná elektronika, jako jsou například power banky nebo flash disky s dostatečnou kapacitou. Pokud vám na obchodním partnerovi opravdu záleží, je vhodné zvolit originální zabalení dárku a samozřejmě ho předat osobně. Osobní předání očekávají lidí především v menších městech.

REKLAMNÍ PŘEDMĚTY JAKO ŠPATNÝ VTIP

Přebývají vám v kanceláři klíčenky, čepice, trika nebo propisky s logem vaší firmy? Pokud byste měli dát na radu expertů, tak hned zapomeňte na to, abyste tyto předměty použili jako vánoční dárek pro svého klienta nebo obchodního partnera. Zapomenout byste měli rovněž na nekvalitní zboží, potraviny či víno. To už je prý vhodnější osobní přání.

Mezi neoblíbené dárky patří rovněž nástěnné kalendáře. Zvláště v okamžiku, když se jich jednomu člověku sejde více najednou. Pak tu jsou ovšem vyložené „dárkové perly“: v kategorii největších úletů se v průzkumu společnosti Behavio pro Sodexo Benefity objevily prášky na hubnutí, spodní prádlo nebo miniaturní plážové lehátko jako podložka na mobilní telefon.

MAXIMÁLNĚ TISÍC KORUN

Lidé nejčastěji investují do firemních dárků 500 korun, což současně označují jako optimální cenu. Za takovou částku lze skutečně pořídit důstojnou pozornost. Podle průzkumu ovšem v tomto trendu trochu vybočují ženy, které dokážou obdarovat svého klienta i levnějším dárkem. S muži se ovšem shodují v tom, že do firemních darů neinvestují více než tisíc korun. Pouze necelá čtvrtina dotázaných pořizuje „prezenty“ ve vyšší hodnotě.

TOP 5 DÁRKŮ

1)      Dárkový poukaz na zboží
2)      Dárkový poukaz na služby nebo zážitek
3)      Kvalitní delikatesy
4)      Drobná elektronika (např. power banka)
5)      Lahev kvalitního vína

Petr Starý

Share

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *