Pokud dobře neznáte smluvní podmínky svého pojištění, možná budete překvapeni, že rozvázat smlouvu s pojišťovnou není úplně snadné. Lze ji vypovědět jen v určitém období a za podmínek vyplývajících ze smlouvy či právních předpisů.
• Nejpozději 14 dní v případě uzavření smlouvy na dálku
• Nejpozději 1 měsíc od oznámení o změně výše pojistného
• Nejpozději 2 měsíce od uzavření nové smlouvy
• Nejpozději 6 týdnů před výročím smlouvy
• V případě nespokojenosti s řešením pojistné události, a to nejpozději 3 měsíce od nahlášení pojistné události
„Nejvhodnější chvílí je konec pojistného období čili tzv. výročí smlouvy, jehož datum najde každý ve své smlouvě. V případě, že se rozhodne pro předčasné ukončení, musí být pojišťovně písemná výpověď doručena nejpozději šest týdnů před tímto termínem,“ říká Pavel Kuhn, ředitel nové online služby DOK.
Ta hlídá pojistné smlouvy a klienty mimo jiné upozorňuje právě na jejich blížící se výročí.
Výpověď před výročím
Výročí totiž nemusí vždy korespondovat s tím, jak často pojistné platíte.
„Nejčastěji je za pojistné období považován časový úsek, za který se platí pojistné. Nemusí tomu tak ale být vždy. Platí-li klient pojistné měsíčně, neznamená to nutně, že by výročí smlouvy bylo každý měsíc; může jít pouze o měsíční platby ročního pojistného. Tudíž vypovědět smlouvu v tomto případě lze pouze k ročnímu výročí,“ vysvětluje Lucie Oršulová, advokátka a partnerka advokátní kanceláře Bányaiová Vožehová.
Pokud by však pojistné období bylo skutečně měsíc, lze i k tomuto výročí smlouvu vypovědět. Právní předpisy umožňují, aby pojistné podmínky upravily délku pojistného období i frekvenci placení pojistného.
„Vždy je tedy nezbytné jednoznačně určit pojistné období, aby klienti mohli včas před daným výročím pojistnou smlouvu vypovědět. Nárok na pojistné má v těchto případech pojišťovna po celé pojistné období, tedy až do doby výročí smlouvy,“ dodává advokátka.
Výpověď ve „zkušební lhůtě“ nebo při zdražování
Při nákupu zboží má klient právo využít zákonnou lhůtu dvou týdnů pro odstoupení od smlouvy. V případě pojištění máte navíc ještě dalších šest týdnů, novou smlouvu lze tedy vypovědět do dvou měsíců od jejího uzavření. Pakliže se rozhodnete pro ukončení v této lhůtě, počítejte s tím, že pojišťovně vzniká nárok na odpovídající část pojistného.
Také zdražení pojistného, o němž pojišťovna musí vždy písemně informovat alespoň dva měsíce před začátkem platnosti, je příležitostí k vypovězení smlouvy. „Zdražení může činit pár desítek či stovek korun ročně, které pojištěnec zprvu téměř nepocítí. Pojišťovny však mění své tarify pravidelně, takže po pár letech může rozdíl v ceně představovat i několik tisíc, což už může být pro klienta nevýhodné. Jednoznačně se proto vyplatí sledovat aktuální nabídku na trhu,“ podotýká Kuhn.
Nespokojenost s vypořádáním pojistné události
Důvodem může být i nespokojenost s vypořádáním pojistné události. Pozor, ta může panovat jak na straně klienta, tak i pojišťovny, která může vypovědět smlouvu klientovi s vysokou četností pojistných událostí. „Specifika existují také u jednotlivých typů pojištění. Například u povinného ručení pojištění zaniká, pokud je vůz odcizen nebo dojde k jeho prodeji. Klient je povinen bez zbytečného odkladu tyto skutečnosti pojišťovně oznámit,“ doplňuje Oršulová.
Jak potvrdil nedávný průzkum agentury STEM/MARK právě hlídání výročí smluv, znalost smluvních podmínek nebo správně nastavená výše pojistného patří k tomu, co Češi často zanedbávají. Až čtvrtina z nich dokonce přiznává nepořádek ve svých pojistných smlouvách.
„Z našeho průzkumu vyplynulo, že se lidé o své pojištění nestarají, nebaví je to. Často vůbec nevědí o existenci výročí smluv ani dalších možnostech, jak závazek vypovědět. Naše služba DOK proto vše od evidence a analýzy pojistek, přes hlídání a upozornění na důležité milníky smluv až po stálé porovnávání s aktuálními nabídkami napříč trhem provede za ně,“ uzavírá Kuhn.