Víte, kdy můžete předčasně vypovědět smlouvu?

Nejste spokojeni se svým pojištěním? Nebo jste se rozhodli pro výhodnější nabídku? Pak vás určitě zajímá, jak nejsnadněji vypovědět současný závazek. Poskytovatele pojištění můžete změnit zpravidla jednou ročně, ale jen za určitých podmínek. Podívejte se, kdy a jaké kroky podniknout, abyste ušetřili a aby se vám změna vyplatila.
Novou pojistnou smlouvu lze vypovědět do dvou měsíců od jejího uzavření. Foto: Pixabay

Pokud dobře neznáte smluvní podmínky svého pojištění, možná budete překvapeni, že rozvázat smlouvu s pojišťovnou není úplně snadné. Lze ji vypovědět jen v určitém období a za podmínek vyplývajících ze smlouvy či právních předpisů.

„Nejvhodnější chvílí je konec pojistného období čili tzv. výročí smlouvy, jehož datum najde každý ve své smlouvě. V případě, že se rozhodne pro předčasné ukončení, musí být pojišťovně písemná výpověď doručena nejpozději šest týdnů před tímto termínem,“ říká Pavel Kuhn, ředitel nové online služby DOK.

Ta hlídá pojistné smlouvy a klienty mimo jiné upozorňuje právě na jejich blížící se výročí.

Výpověď před výročím

Výročí totiž nemusí vždy korespondovat s tím, jak často pojistné platíte.

„Nejčastěji je za pojistné období považován časový úsek, za který se platí pojistné. Nemusí tomu tak ale být vždy. Platí-li klient pojistné měsíčně, neznamená to nutně, že by výročí smlouvy bylo každý měsíc; může jít pouze o měsíční platby ročního pojistného. Tudíž vypovědět smlouvu v tomto případě lze pouze k ročnímu výročí,“ vysvětluje Lucie Oršulová, advokátka a partnerka advokátní kanceláře Bányaiová Vožehová.

Pokud by však pojistné období bylo skutečně měsíc, lze i k tomuto výročí smlouvu vypovědět. Právní předpisy umožňují, aby pojistné podmínky upravily délku pojistného období i frekvenci placení pojistného.

„Vždy je tedy nezbytné jednoznačně určit pojistné období, aby klienti mohli včas před daným výročím pojistnou smlouvu vypovědět. Nárok na pojistné má v těchto případech pojišťovna po celé pojistné období, tedy až do doby výročí smlouvy,“ dodává advokátka.

PSALI JSME:
Výluky v pojistných smlouvách? Největší háčky vězí v detailech

Výpověď ve „zkušební lhůtě“ nebo při zdražování

Při nákupu zboží má klient právo využít zákonnou lhůtu dvou týdnů pro odstoupení od smlouvy. V případě pojištění máte navíc ještě dalších šest týdnů, novou smlouvu lze tedy vypovědět do dvou měsíců od jejího uzavření. Pakliže se rozhodnete pro ukončení v této lhůtě, počítejte s tím, že pojišťovně vzniká nárok na odpovídající část pojistného.

Také zdražení pojistného, o němž pojišťovna musí vždy písemně informovat alespoň dva měsíce před začátkem platnosti, je příležitostí k vypovězení smlouvy. „Zdražení může činit pár desítek či stovek korun ročně, které pojištěnec zprvu téměř nepocítí. Pojišťovny však mění své tarify pravidelně, takže po pár letech může rozdíl v ceně představovat i několik tisíc, což už může být pro klienta nevýhodné. Jednoznačně se proto vyplatí sledovat aktuální nabídku na trhu,“ podotýká Kuhn.

PSALI JSME:
Češi mají nízké životní pojistky. Při úrazech pak mají problémy

Nespokojenost s vypořádáním pojistné události

Důvodem může být i nespokojenost s vypořádáním pojistné události. Pozor, ta může panovat jak na straně klienta, tak i pojišťovny, která může vypovědět smlouvu klientovi s vysokou četností pojistných událostí. „Specifika existují také u jednotlivých typů pojištění. Například u povinného ručení pojištění zaniká, pokud je vůz odcizen nebo dojde k jeho prodeji. Klient je povinen bez zbytečného odkladu tyto skutečnosti pojišťovně oznámit,“ doplňuje Oršulová.

Jak potvrdil nedávný průzkum agentury STEM/MARK právě hlídání výročí smluv, znalost smluvních podmínek nebo správně nastavená výše pojistného patří k tomu, co Češi často zanedbávají. Až čtvrtina z nich dokonce přiznává nepořádek ve svých pojistných smlouvách.

„Z našeho průzkumu vyplynulo, že se lidé o své pojištění nestarají, nebaví je to. Často vůbec nevědí o existenci výročí smluv ani dalších možnostech, jak závazek vypovědět. Naše služba DOK proto vše od evidence a analýzy pojistek, přes hlídání a upozornění na důležité milníky smluv až po stálé porovnávání s aktuálními nabídkami napříč trhem provede za ně,“ uzavírá Kuhn.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Pojištění

Prudké navýšení počtu smrtelných dopravních nehod

Celkem 41 smrtelných nehod z povinného ručení – tedy o 58 procent více – řešila v loňském roce pojišťovna UNIQA. Pojišťovna o tom informovala v tiskové zprávě. Také její statistiky potvrzují neblahý celorepublikový …

Pozor, sníh na střeše! Jen varovná cedule nestačí

Zimní období přináší majitelům a správcům budov starosti navíc. Po revizích kotlů a komínů musejí být připraveni na čištění chodníků před budovami od sněhu nebo posypání štěrkem při námrazách. Další povinností je …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Letos maximálně 362 mrtvých na silnicích? Nereálné

Analýza
Podle dlouhodobé Národní strategie bezpečnosti silničního provozu by letos na českých silnicích mělo zemřít maximálně 362 lidí a těžce zraněných by mělo být 2 222 osob. Tento cíl není příliš reálný. I vzhledem k počtu usmrcených a těžce zraněných v uplynulém roce.

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru