Vítězové pandemie: Lidé utratili v e-shopech rekordních 217 miliard

Analýza
České e-shopy dosáhly na další historickou metu, na níž se výraznou měrou podílela koronavirová pandemie, respektive dočasně uzavřené tradiční obchody. Vloni zaznamenaly až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich utratili o 62 miliardy korun více, celkem tam nakoupili za 127 miliard.
Češi loni utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun. Foto: Pixabay.com

Mezi nejprodávanější kategorie zboží uplynulého roku patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení. Meziročně o 42 procent vzrostl také zájem o nákup potravin on-line. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jejíž platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Zájem o nakupování v internetových obchodech roste mezi Češi roky, ale protiepidemiologická opatření tento trend ještě urychlil. Vloni tak čeští zákazníci utratili o třetinu více, než v roce předchozím, celková suma nakonec dosáhla zhruba 217 miliard korun.

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

PSALI JSME:
Na změny v on-line prodeji by se prodejci měli připravit včas. Svým zákazníkům tak zjednoduší platby

Cena už nerozhoduje

Další zajímavé údaje přinesla každoroční studie E-commerce Study, kterou připravuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere. Během nouzového stavu podle tohoto průzkumu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 procent zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy využívá 23 procent nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními.

„On-line nakupování pohledem spotřebitelů sledujeme kontinuálně osmým rokem. Můžeme tak porovnávat dlouhodobý vývoj e-commerce v ČR. Díky tomu víme, že jsou Češi s on-line nákupy dlouhodobě opravdu spokojení, stále více na internetu utrácí a nejnižší cena zboží již pro ně většinou není rozhodující. 25 % uživatelů internetu pak nakoupí v e-shopu alespoň jednou za 14 dní,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Alespoň jednou pak v e-shopu nakoupilo 90 procent uživatelů internetu starších 15 let. Téměř polovina z nich utratila na internetu v posledních dvanácti měsících více než deset tisíc korun. Nejčastěji pak za jeden nákup vydají mezi 501 a 1 000 Kč.

PSALI JSME:
Nakupování v e-shopech: Češi hodně dají na doporučení

„Náš výzkum potvrdil trendy, které jsme v průběhu roku mohli sledovat na obratech a které jsou i logické. Zákazníci nám potvrdili, že se zvýšila frekvence jejich nákupů i celková útrata. Zároveň se ukazuje, že kromě ceny hrají stále větší roli pozitivní zkušenosti s konkrétními e-shopy i recenze ostatních uživatelů na internetu,“ dodal Vetyška.

První je elektronika

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se podle společnosti Shoptet opět umístila elektronika, a to včetně bílého zboží. Její podíl na celkovém ročním obratu české e-commerce dosáhl 36 procent. Nejprodávanější jsou přitom mobilní telefony.

Druhou příčku obsadily s 20procentním podílem potřeby pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu.

Mezi Čechy se v uplynulém roce výrazně zvýšil zájem o nákup potravin on-line. Podle údajů Shoptetu se totiž právě kategorie jídla a nápojů dočkala 42procentního meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech.

PSALI JSME:
Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Vzrostly ale také prodeje zboží v kategorii hobby (o 37 procent), a to pravděpodobně díky většímu množství času, které loni lidé trávili doma. Významně rovněž vzrostl rovněž prodej erotických pomůcek, a to o 33 procenta.

Roušky, respirátory, dezinfekce

I když elektronika dlouhodobě zaujímá přední místa v utracených penězích na internetu, zájem o ni meziročně vzrostl pouze mírně. „Oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o dvanáct procent více. Jedním z důvodů může být to, že český trh je do velké míry tímto zbožím již nasycen,“ sdělil Miroslav Uďan ze Shoptetu.

„Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ dodal Uďan. Vůbec největší meziroční nárůst prodejů zaznamenala kategorie kosmetiky a zdraví, kam patří také dezinfekční přípravky, a to o 65 procent.

Zákazníci českých e-shopů v loňském roce také nejvíce preferovali on-line platby kartou, a to v 36 procentech případů. Čtvrtina plateb se uskutečnila bankovním převodem. Pokles oproti předloňskému roku zaznamenala pouze platba na dobírku, kterou využilo 28 procent zákazníků. Výdejny zboží zaznamenaly osobní platby při převzetí zboží v 11 procentech případů.

PSALI JSME:
Osm rad, jak se nenechat napálit e-shopem

Zavřít reklamu ×
  1. Češi jsou našlapáni penězi,protože na účtech u bank mají 5,68 bilionu korun. To ještě chybí započítat peníze důchodců co mají doma pod matrací další statisíce až miliony…..Lockdown může trvat klidně 10 let a nic se neděje!

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Posvítí nám semafor na cestu ke zdraví?

Snaha usnadnit spotřebitelům orientaci v obalech, aby se nenechali zmást líbivými obrázky a lákavými tvrzeními. Systém, který nám pomůže v boji s nezdravými stravovacími návyky. To zní jako krok, proti němuž není …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB