Vítězové pandemie: Lidé utratili v e-shopech rekordních 217 miliard

Analýza
České e-shopy dosáhly na další historickou metu, na níž se výraznou měrou podílela koronavirová pandemie, respektive dočasně uzavřené tradiční obchody. Vloni zaznamenaly až o třetinu vyšší obraty než v roce 2019. Zákazníci v nich utratili o 62 miliardy korun více, celkem tam nakoupili za 127 miliard.
Češi loni utratili v e-shopech rekordních 217 miliard korun. Foto: Pixabay.com

Mezi nejprodávanější kategorie zboží uplynulého roku patřila elektronika, domácí potřeby i oblečení. Meziročně o 42 procent vzrostl také zájem o nákup potravin on-line. Údaje vyplývají z analýzy společnosti Shoptet, jejíž platformu využívá více než polovina českých e-shopů.

Zájem o nakupování v internetových obchodech roste mezi Češi roky, ale protiepidemiologická opatření tento trend ještě urychlil. Vloni tak čeští zákazníci utratili o třetinu více, než v roce předchozím, celková suma nakonec dosáhla zhruba 217 miliard korun.

„Česká e-commerce v loňském roce dosáhla dalšího rekordu. Výrazně jí k tomu dopomohla právě výjimečná situace spojená s pandemií a omezený provoz kamenných obchodů a dalších provozoven. Vedle nárůstu ročních obratů vzrostl i celkový počet e-shopů, a to zhruba o osm tisíc,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

PSALI JSME:
Na změny v on-line prodeji by se prodejci měli připravit včas. Svým zákazníkům tak zjednoduší platby

Cena už nerozhoduje

Další zajímavé údaje přinesla každoroční studie E-commerce Study, kterou připravuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere. Během nouzového stavu podle tohoto průzkumu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 procent zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy využívá 23 procent nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními.

„On-line nakupování pohledem spotřebitelů sledujeme kontinuálně osmým rokem. Můžeme tak porovnávat dlouhodobý vývoj e-commerce v ČR. Díky tomu víme, že jsou Češi s on-line nákupy dlouhodobě opravdu spokojení, stále více na internetu utrácí a nejnižší cena zboží již pro ně většinou není rozhodující. 25 % uživatelů internetu pak nakoupí v e-shopu alespoň jednou za 14 dní,“ řekl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Alespoň jednou pak v e-shopu nakoupilo 90 procent uživatelů internetu starších 15 let. Téměř polovina z nich utratila na internetu v posledních dvanácti měsících více než deset tisíc korun. Nejčastěji pak za jeden nákup vydají mezi 501 a 1 000 Kč.

PSALI JSME:
Nakupování v e-shopech: Češi hodně dají na doporučení

„Náš výzkum potvrdil trendy, které jsme v průběhu roku mohli sledovat na obratech a které jsou i logické. Zákazníci nám potvrdili, že se zvýšila frekvence jejich nákupů i celková útrata. Zároveň se ukazuje, že kromě ceny hrají stále větší roli pozitivní zkušenosti s konkrétními e-shopy i recenze ostatních uživatelů na internetu,“ dodal Vetyška.

První je elektronika

Na prvním místě žebříčku prodejů za loňský rok se podle společnosti Shoptet opět umístila elektronika, a to včetně bílého zboží. Její podíl na celkovém ročním obratu české e-commerce dosáhl 36 procent. Nejprodávanější jsou přitom mobilní telefony.

Druhou příčku obsadily s 20procentním podílem potřeby pro domácnost a zahradu. Trojici nejprodávanějších kategorií zboží uzavírá oblečení s podílem 13 procent na celkovém obratu.

Mezi Čechy se v uplynulém roce výrazně zvýšil zájem o nákup potravin on-line. Podle údajů Shoptetu se totiž právě kategorie jídla a nápojů dočkala 42procentního meziročního nárůstu prodejů v internetových obchodech.

PSALI JSME:
Reklamace zboží z e-shopu odradí od dalšího nákupu až polovinu zákazníků

Vzrostly ale také prodeje zboží v kategorii hobby (o 37 procent), a to pravděpodobně díky většímu množství času, které loni lidé trávili doma. Významně rovněž vzrostl rovněž prodej erotických pomůcek, a to o 33 procenta.

Roušky, respirátory, dezinfekce

I když elektronika dlouhodobě zaujímá přední místa v utracených penězích na internetu, zájem o ni meziročně vzrostl pouze mírně. „Oproti roku 2019 se tohoto zboží prodalo jen o dvanáct procent více. Jedním z důvodů může být to, že český trh je do velké míry tímto zbožím již nasycen,“ sdělil Miroslav Uďan ze Shoptetu.

„Pokud bychom se podívali na nejprodávanější zboží z hlediska kusů, zvítězily roušky a respirátory,“ dodal Uďan. Vůbec největší meziroční nárůst prodejů zaznamenala kategorie kosmetiky a zdraví, kam patří také dezinfekční přípravky, a to o 65 procent.

Zákazníci českých e-shopů v loňském roce také nejvíce preferovali on-line platby kartou, a to v 36 procentech případů. Čtvrtina plateb se uskutečnila bankovním převodem. Pokles oproti předloňskému roku zaznamenala pouze platba na dobírku, kterou využilo 28 procent zákazníků. Výdejny zboží zaznamenaly osobní platby při převzetí zboží v 11 procentech případů.

PSALI JSME:
Osm rad, jak se nenechat napálit e-shopem

Zavřít reklamu ×
  1. Češi jsou našlapáni penězi,protože na účtech u bank mají 5,68 bilionu korun. To ještě chybí započítat peníze důchodců co mají doma pod matrací další statisíce až miliony…..Lockdown může trvat klidně 10 let a nic se neděje!

Napsat komentář: Petr Doktor Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Spotřebitel

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.