Studie nazvaná The Winner Takes It All: Investor Sentiment and the Eurovision Song Contest (Vítěz bere všechno: Nálady investorů a Velká cena Eurovize) zjistila, že se u vítězných zemí mění nálady investorů k lepšímu a tento psychologický posun s sebou přináší abnormálně příznivé výsledky.
Podle nedávné studie dosahovali od roku 1985 investoři z vítězných zemí po každém finále v první den obchodování v průměru o 0,35 procenta lepších výsledků. Z psychologického hlediska vede nadšení a euforie z vítězství ke zlepšení nálad investorů, které vyplývá ze všeobecné společenské atmosféry.
Tato lepší nálada často souvisí s optimismem lidí obchodujících na určitých trzích. Ačkoli v některých případech může mít tato atmosféra na rozpoložení obchodníka i negativní vliv, v rámci této studie byl během 24 hodin následujících po každoroční mezinárodní show vždy zaznamenán vliv abnormálně pozitivní.
Například vítězství Ukrajiny patrně zajistilo lidem po celé zemi tolik potřebnou psychologickou a nakonec i finanční podporu. Termín „Společenská atmosféra“ označuje vliv obecnější nálady (jak optimistické, tak pesimistické, pozn. aut.) ve společnosti na emoce obchodníků, a tím i samotné trhy.
Podobná zlepšení tedy nejsou nijak překvapující, nicméně to však ještě neznamená, že musí být zaznamenány pokaždé. Konkrétně v této situaci, kdy mohla celoevropská společenská atmosféra kvůli současné válce na Ukrajině pomoci této zemi k vítězství, není pravděpodobné, že by na ukrajinských trzích došlo ke stejnému zlepšen, jako u předcházejících vítězů.
Autor je technický analytik Saxo Bank
(Redakčně upraveno)