Vláda by měla snížit počet pracovníků „eráru“ a ne jim přidávat

Většině zaměstnanců státu a veřejných služeb se od ledna zvýší platový tarif o 1 400 korun. Průměrný hrubý plat státních zaměstnanců tak poskočí z letošních 44 200 korun na 47 190 korun. To představuje růst o 6,8 procenta. Takový vzestup platů podle všeho překročí růst mezd v soukromé neboli tržní sféře, který dle aktuální prognózy České národní banky dosáhne příští rok pouze 5,7 procenta.
Státní zaměstnanci si příští rok polepší více než zaměstnanci soukromé sféry. To není úplně zdravé, když je stát ve stamiliardovém deficitu. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Státní zaměstnanci si příští rok polepší více než zaměstnanci soukromé sféry. To není úplně zdravé, když je stát ve stamiliardovém deficitu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Nůžky ve výdělcích zaměstnanců placených z „eráru“ a těch sféry soukromé, kteří svojí prací a následně tedy daněmi na ty první vydělávají, se tudíž dále rozevřou. Loni zaměstnanci soukromé sféry v průměru pobírali o 3 500 korun nižší hrubý měsíční výdělek než státní zaměstnanci.

Je však třeba říci, že obě skupiny zaměstnanců nejsou zcela porovnatelné. Liší se strukturou pracovních míst a návaznými charakteristikami. Zaměstnanci placení z veřejných rozpočtů například vykazují v průměru vyšší kvalifikaci.

Například celá řada silně podprůměrně dobře placených manuálních činnost v průmyslu, stavebnictví i jinde je totiž doménou spíše sféry soukromé než veřejné. I tak však platí, že stav, kdy z veřejných rozpočtů „erár“ platí výdělky takřka 850 000 zaměstnancům, jako tomu bude příští rok, prostě není zdravý.

A zvláště ne tehdy, když tato masa pracovníků, odraz přebujelosti veřejného aparátu a jeho agend, bere v průměru znatelně více než ti, jejichž daně na ně vydělávají – a tyto nůžky se navíc ještě rozevírají.

V rámci konsolidace veřejných financí, potýkajících se stále s více než dvousetmiliardovým každoročním strukturálním schodkem, by mělo dojít k citelnější redukci počtu pracovníků placených z veřejných rozpočtů, což ovšem předpokládá také omezování agend státu či samospráv.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 3
Sdílet článek