
To by se ale mohlo změnit už od příštího roku. Evropská komise totiž plánuje zavést pravidelné technické kontroly starších vozů a dodávek už v ročním cyklu.
Cena technické kontroly osobního auta se liší napříč Českem, vyšší bývá ve větších městech. Jako prakticky vše ostatní v uplynulých letech znatelně vzrostla v důsledku mimořádné inflační vlny. Prakticky se tak už nedostane pod 1 100 korun ani v těch nejodlehlejších místech.
Pokud kontrola odhalí závadu, je třeba ji odstranit a na kontrolu tedy zajet znovu. Při návštěvě stejné Stanice technické kontroly je už však cena nižší než při první kontrole, pohybuje se zhusta kolem 500 korun.
Například v Praze začíná tato cena na úrovni 400 korun, ale v Brně je dráže – cena opakované prohlídky začíná na 600 Kč. Přitom cena první návštěvy začíná ve dvou největších českých městech na 1 200 korun, ale třeba v Ostravě nebo v Plzni na 1 110 Kč.
Opakovaná prohlídka ve stejné STK vyjde v Ostravě i Plzni levněji než v Praze či Brně, začíná na 300 korunách. Brno se tak zdá být celkově nejdražším místem v Česku pro absolvování povinných technických kontrol, dokonce dražším než Praha.
Každoroční povinné technické kontroly by se měly dle zmíněného návrhu Evropské komise tedy týkat „starších vozů“. Tak bývají v materiálech Evropské komise často označována auta starší deseti let.
Podle dat společnosti Cebia činil loni podíl aut starších deseti let v ČR zhruba 49 procent, což je i na poměry zemí Visegrádské čtyřky poměrně vysoké číslo (například na Slovensku daný podíl loni činil jen zhruba 30 procent, pozn. aut.).
Při celkovém počtu osobních vozů registrovaných v ČR, 6,7 milionu kusů, to znamená, že povinné každoroční kontroly vozů by se mohly týkat zhruba 3,3 milionu osobních aut, pro něž nyní platí dvouletý cyklus.
Opatření Evropské komise by tak české motoristy stálo za rok v souhrnu minimálně dodatečné 3,8 miliardy, vyjdeme-li z nynější (ještě spíše nižší) ceny kontroly 1 150 Kč. Samozřejmě, ve výpočtu nejsou zahrnuty dodávky, na něž se má opatření vztahovat také, ani cena opakované návštěvy STK.
Autor je hlavní ekonom Trinity Bank
(Redakčně upraveno)
STkářská loby. Jen odřít majitele přibližovadel. O nic jiného nejde !
Opět jde o vytřískání peněz z lidí, o nic jiného.
Už jděte do háje obyčejným lidem vše znechucujete .
Je to í první krok k likvidaci i starších řidičů, neboť ti vlastní nejvíce starších vozidel. Abychom to lépe pochopili, EU se takto snaží zprotivit starším řidičům život , že nebudou moci soustavně každým rokem platit další STK a budou tak i nuceni se zbavit svých vozidel a tím se otevře cesta výrobcům elektroauto. A I ubude počet nás starších řidičů o kterých už nyní rozpoutali akci lživými prohlášeními, že na dopravních nehodách se my důchodci podílíme největší mírou. Ale neuvádějí zároveň to, že ty nejhorší nehody se smrtelnými dopady páchají ti podstatně mladší. Ale tím se EU vůbec nezaobírá. To jsem zvědav jak to vyřeší naše vláda v čele s Fialou, který o nás nejeví pražádný zájem.. Čím dříve budeme z EU pryč, tím lépe pro nás starší občany , neboť z EU nemůžeme nic prospěšného dále očekávat kde o nás bez nás rozhodují jejich poslanci přepláceni půl milionovými platy. Tak se nedivme takovému systému , který je průběžně přeplacen, aby vedení EU v čele s VDL neprosadilo svá destruktivní nařízení.
Přesně, dokud nevystoupíme z EU, budeme mít stále na stole že tohle nesmíme, támhleto zakážeme, tohle omezíme a naše vypatlaná vláda s tím nic neudělá a ani nemá sebemenší zájem pro lidi něco užitečného dělat. Jen nás všechny chtějí donutit, abychom si kupovaly předražená nová auta a cpaly naše vydělané peníze automobilkám, které nemají dostatečný odbyt. Po takovémto rozhodnutí, které rozhodně hodně obyčejných lidí naštve, by to už chtělo vyhlásit referendum o vystoupení z EU, protože tak je to správné a tak to má být.
V Sokolově nenažraných 1450 plus 900 emise a trčíte tam tři hodiny. Objednání není možné a tak jsem tam byl asi naposled. Cena neodpovídá kvalitě poskytnuté služby.
Patrime na zapad .. zadne stk nepotrebujem!!!
Selsky rozum 0
To je dnes samy studovany a pak to takhle dopada…
Okamžitě vystup z eurozóny co nejdříve
Plašan Kovanda zas v akci. Je to pouze návrh komise a schválení napříč státy celé Evropy je běh na dlouhou trať. To nejsou televizní poplatky v ČR kde se podařilo už od května navýšit poplatek 🙂
Umělý problém .Žil jsem v době kdy STK neexistovala a rád na tu dobu vzpomínám.A roční prohlídky starších vozů ? Ano , ale na účet EU ! Ono by je pak v Bruselu přešlo to jejich mudrování .
Ještě bych přitvrdil a bude bezpečněji na silnicích !
Myslite? Mam auto stare 13 let ,najeto 60 tis perfektni stav ,25 let ani jedna nehoda….neni to spis o mozku toho ridice ?
Děláš čest svému jménu, jsi opravdu lojza!
Mam Sorento 2003 to je 22 let 180 tisíc km najeto a pokaždé když mě někdo zastaví( policie ) nebo někdo na parkovišti tak žasnou v jakém je stavu. Je v perfektním stavu je to jen otom jak se o auto staráte nic víc. Auto žádná zbytečná elektronika jednoduchost co mu dám to mi vrátí . Jinak tady v tom návrhu jde o legální zlodějnu a jistota příjmu do kasy bez investice čistý zisk 100%. Pryč z unie. Pořád nechápu ze neustále někoho posloucháme co máme dělat viz 49 let Rusko pak USA a Evropská unie kde jsou lidi co ani neví jak auto vypadá
A nechcou komedianti z Bruselu aby
technická byla dvakrát do roka ?
tento výplod chorých mozků jen dokazuje že bud tam jsou blbci kteří zbytečně studovali vysokou školu a nebo studovali zbytečnou vysokou školu protože tohle by normálně uvažující člověk nikdy nemohl vypustit z úst
at unie zhyne
Jen je to zlodějna podporovaná státem. STK má být podle ujetých kilometrů
Mám dojem, že naši zákonodárci vymýšlejí stále nové a nové poplatky, hlavně na nás starší občany a i jejich auta. Například domovní daň, která mě, jako majitele vlastního domku ještš před dvěma roky stála asi 560,-Kč, letos to bylo již 1.650,-Kč. A přitom jsem za 50 let, kdy v domku bydlím, nezměnil vlastnictví ani o 1 m2. Nehorázné!!
Chudý nemají na nové auto tak budou platit dvakrát STK .důchodce najede za rok 2000km tak bude každý rok na STK platit 2000kč
Ať už jdou ty fašisti z Bruselu do P…. E!
A že prý komunisti byly ti zlý. Fakt už jak v KLDR. Novodobí otrokáři.
To je další útok eurošlechty na majetky a peněženky lidí. Všechno to souvisí s výrokem dnes již bývalého šéfa Světového ekonomického fóra (WEF) Klause Schwaba „Nebudete nic vlastnit a budete šťrastni“. A Brusel pracuje pro hlavouny z WEF. Ostatně šéfka Evropské komise je na konferencích WEF pečená vařená. Už se společně chystají na domy a byty lidí. Co myslíte, proč mají být emisní povolenky uvaleny i na domácnosti, energetické štítky, povinnost mít bezemisní domy a povinné zateplování? K vůli ochraně planety? Zapomeňte! Má to jediný účel, nastavit lidem takové podmínky aby je nemohli splnit a tím lidi připravit o veškerý majetek. To už bije přímo do očí, o co tu jde.
A pak nemají lidi hrubnout? Tady už servítky stranou.To má být záležitostí jednotlivých států a každý rok STK je kravina totální.
Stát něco chce, ať si to zaplatí a zajistí.
O 3,8 mld. Kč se to prodraží majitelům „starších“ aut, ale o tuto částku si namastí kapsy stanice technické kontroly, které musí mít licenci státu a nemůže si ji zřídit každý. Tzn., že vybraní podnikatelé dostanou od státu štědrý každoroční příspěvek vynucený státem. Horší ale je, že se zvýší počet nutných kontrol za rok, ale nezvýší se počet STK. Tzn., že se zvýší fronty a čekací doby.
A ještě jeden postřeh. Pokud v tomto sektoru podnikání neexistuje volný trh a vše je regulováno státem, pokud jde o počet STK, měl by stát také stanovovat ceny na těchto STK. Pokud chce stát něco regulovat a bránit volné soutěži, tak ať také hlídá ceny na tomto státem velmi pokřiveném „trhu“.