Vodíkové vlaštovky přelétají i nad Českem

Vývojáři automobilek si hrají i s myšlenkou elektromobilů, které získávají energii do akumulátorů reakcí vodíku s kyslíkem. Nad Českem už přelétají pomyslné vodíkové vlaštovky.
Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO s dojezdem až 800 km byl v České republice poprvé představen u příležitosti konference Čistá mobilita. Foto: Hyundai Motor Czech

Poté co se loni v červnu v Mladé Boleslavi blýsknul první sériově vyráběný vůz na vodíkový pohon Toyota Mirai, a značka oznámila obří investice do vodíkových továren spolu s dalšími japonskými giganty, se v ČR ukázal další vodíkový elektro krasavec.

Vodíkový elektromobil Hyundai NEXO s dojezdem až 800 km byl v České republice poprvé představen u příležitosti konference Čistá mobilita, kterou pořádalo Ministerstvo životního prostředí na zámku Loučeň.

Hyundai NEXO, jehož prodej byl v Koreji zahájen na konci března letošního roku, je prvním SUV na světě konstruovaným výhradně pro vodíkový pohon.

VODÍK NENÍ KDE NAČEPOVAT

Značka Hyundai je už známá také tím, že mnohá tvrzení marketingově nafukuje, třeba o nejlepším českém kombíku. Ve všem je podle své samochvály nejlepší, nejspolehlivější, nejlevnější. Nicméně je fakt, že jedinou emisí vodíkového elektromobilu je skutečně destilovaná voda, a to potvrzuje i jinak ve výrocích zdrženlivější Toyota.

Obrovským omezením je to, že zatím není vodík kde načepovat. Toyota a dalších deset japonských gigantů nyní rozjíždějí obrovské investice do továren v USA a v Japonsku. Je tedy otázka času, než vodík dorazí i do Evropy. A třeba se chytí za pár let i u nás, když máme u nás nejvíce čerpaček v Evropě v přepočtu na kilometry silnic a pumpy si musí tvrdě konkurovat.

„V příštím roce by v ČR mělo začít vznikat několik vodíkových plnicích stanic. Doufám, že jich bude šest,“ uvedl vedoucí oddělení vodíkových technologií ÚJV Řež Aleš Doucek.

VÍCE NEŽ DESET MILIÓNŮ HYBRIDŮ

Hyundai oznámil, že podporuje rozšiřování vodíkové infrastruktury, a to jak na národní, tak mezinárodní úrovni. Hyundai je členem Rady pro vodík, která byla založena na Světovém ekonomickém fóru 2017 v Davosu.

Cílem Rady je zrychlit podíl investic do rozvoje vodíku a palivových článků. Například v roce 2012 byla v oblasti kolem Frankfurtu pouze jedna vodíková plnicí stanice. Dnes jsou čtyři – ve Wiesbadenu, v Höchstu, ve Frankfurtu a v centrále společnosti Hyundai Motor Europe v Offenbachu.

Také výzkumy poradenské společnosti KMPG naznačují, že řada šéfů automobilek nevylučuje, že nakonec žezlo pohonů převezmou elektromobily na vodík, i když se dosud zdál být v ústraní a preferují se elektromobily nabíjené ze sítě, z fotovoltaických stanic nebo hybridní kombinace s motory na benzín, na které už dvacet let celkem úspěšně sází právě Toyota. Prodala už přes deset miliónů hybridů.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Pronajala si chalupu. A s ní i nevraživého souseda

Pronajmout si chalupu na dovolenou je běžná věc. Člověk čeká, že když zaplatí deset patnáct tisíc za měsíc, a v sezóně na žádaném místě za týden třeba i dvojnásobek, tak vše bude v pohodě. Jenže v takové chaloupce …

Pálenka z garáže je svátost, ale ilegální

Česko doslova přetéká ovocem. Zahrádkáři se radují, že bude hodně pálenky. A někteří si ji dělají doma ve sklepě nebo v garáži. Bývá to svátost a chlouba, ale kromě potenciálních zdravotních rizik jde především o …
Rolovat nahoru