Volnost na čtyřech a více kolech má svá rizika

Poradna
Kam na dovolenou? Až do loňska byla volba jasná – hory, moře. Zavřené hotely, letadla na zemi a neprostupné hranice však už druhý rok dělají z dříve jednoduché volby detektivku. Dobrodružnějším jedincům se však jedno řešení nabízí, stačí si dovolenou naplánovat podle svého. Jak? Pořídí si obytný vůz nebo karavan a vyrazí za zážitky na čtyřech anebo více kolech.
Jízda v obytném voze často dává lidem falešný pocit volnosti, že mohou v přírodě nocovat kdekoli. Ilustrační foto: Pixabay.com

Koho jsme teď navnadili, musíme hned přibrzdit. Putování po vlastní ose má samozřejmě svá kouzla, ale i nástrahy. Navíc nejde o levnou záležitost, takže před zakoupením obytného vozu se vyplatí zkouška v pronajatém „obytňáku“.

Ale především! Několikatýdenní putování cizinou není ani tak záležitostí bankovního konta, jako životního stylu.

Kdo si kupuje obytný vůz či karavan, měl by si nejdřív odpovědět, zda opravdu chce strávit (rodinnou) dovolenou takříkajíc „polocikánsky“.

Obytný vůz, nebo karavan?

Odpověď zní ano, rozhodli jste se pro dovolenou na čtyřech kolech.

Jak dál?

Asi nejdřív byste si měli vybrat mezi obytným vozem a karavanem.

Zdaleka to není totéž, i když se oba pojmy často zaměňují.

Obytný vůz je skutečné auto, které mj. nabízí prostor pro relax. V nabídce jsou čtyři typy, od obytné dodávky (van), přes vozy s tzv. alkovnou (spací prostor nad střechou vozu) až po polo či zcela integrované vozy, které se liší rozměry a vybavením. Obytný vůz se hodí pro akční dovolenou, žádné dlouhé kempování na jednom místě, ale i tak bývá doplněn stanem či přístřeškem před vchodem.

Naproti tomu karavan je v podstatě přívěs, k jehož pojízdnosti potřebujete ještě osobní auto. Hodí se k zabrání místa v kempu, kde jej odpojíte, a autem pak můžete podnikat výlety po okolí. V nabídce jsou od nejlevnějších, bez připojení na energie a sociálního zařízení, až po útočiště pro filmové hvězdy.

Máte správný řidičák?

Můžete tedy už vyrazit? Před první jízdou vás čeká ještě důležitá kontrola. S nejčastějším řidičským průkazem skupiny B smíte řídit obytné vozy a karavany jen do hmotnosti 3,5 tuny. Další zvyšování hmotnosti vozu či soupravy vyžaduje rozšířit si skupinu B, případně absolvovat celý kurz na skupinu C (kamiony) či v případě karavanů D (busy).

PSALI JSME:
Mezinárodní řidičský průkaz: Za pár minut a velmi slušné peníze už máte papíry k jízdě třeba na Haiti

V katalogu najdete samozřejmě i těžší obytné vozy, než 3,5 t. Vyšší komfort je však kromě nového řidičáku vyvážen i dalšími omezeními – vyšší poplatky (dálniční známky, mýta, převoz trajektem), zákaz pohybu po některých komunikacích (centra měst) apod. V některých zemích zase platí pravidla pro karavany do hmotnosti 3,5 tuny stejná jako pro busy.

Pozor na hmotnost

Častým rizikem je přetížení vozu, které je v některých zemích (z těch okolních především Rakousko a Německo) citelně postihováno. Prohřešek při kontrolním vážení může znamenat nejen citelnou pokutu (za nezaplacení odpovídajícího silničního poplatku, neplatný řidičák i samotné přetížení), ale i hrozbu, že nemůžete v cestě pokračovat, když na místě nenecháte věci či část posádky, abyste se vrátili do své „váhové kategorie“.

Dodržet se musí rovněž tzv. doložnost, tedy maximální hmotnost nákladu převáženého v obytném autě. Liší se podle typu vozu, u těch běžných se pohybuje do 600 kg a započítává se do ní nejen vybavení na dovolenou, ale i hmotnost členů posádky (bez řidiče). Při balení je zkrátka nutné počítat s každým kilogramem.

PSALI JSME:
Český kempařský comeback

Parkovat hlavně v civilizaci

Jízda v obytném voze často dává lidem falešný pocit volnosti, že mohou v přírodě nocovat kdekoli. Je to další omyl, který je může přijít dost draho. Snad s výjimkou Skandinávie je možné bivakovat jen na vyhrazených místech (kempech, stellplatzech atd.), což však nejsou ani parkoviště u obchoďáků, ani odpočivadla u benzinových pump.

V Čechách je zakázáno vjet autem mimo veřejné komunikace nejen v jakkoli chráněné oblasti, ale kdekoli v lese. Přespat v obytném voze lze tedy jen v kempech a na dalších místech k tomu určených, či na soukromých pozemcích se souhlasem majitele.

Není to jen móda

U nás smí řidič obytného vozu či karavanu o maximální hmotnosti nepřevyšující 3,5 tuny jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km/h, na silnici pro motorová vozidla do 110 km/h a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km/h. Za jízdy musejí dopravní předpisy dodržovat i spolujezdci (mj. bezpečnostní pásy).

V zahraničí se však silniční pravidla mohou lišit v řadě detailů, proto je nezbytné se s těmito odlišnostmi předem seznámit. Volnost na čtyřech kolech s sebou zkrátka nese i svá rizika a kdo ji bere pouze jako vynucenou nebo módní záležitost, může si nakonec dovolenou řádně zkomplikovat.

PSALI JSME:
Volnost na čtyřech a více kolech má svá rizika

https://faei.cz/zlate-casy-karavanu-zajem-o-domy-na-koleckach-vzrostl-o-desitky-procent/

Zavřít reklamu ×
  1. Pisálku.Než něco napíšeš,tak si radši nastuduj skupiny řidičských průkazů..Na karavan nepotřebuji D-autobus,ale B-96,nebo B+E.

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Šestnáctiletý Bartoš pojede závody formule E

Zeptejte se na sportovce kombinujícího více disciplín a Češi odpoví: Ester Ledecká! Ale fanouškům motosportu na mysli jistě vytane i šestnáctiletý talent Filip Bartoš. Navzdory svému mládí se pohybuje na závodech …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB