Vybodované řidičce nepomohl ani řidičák ze Slovenska

Judikát
Paní Z. V. zastavila policejní hlídka a při kontrole zjistila, že dosáhla 12 bodů. Pozbyla řidičské oprávnění. Obstarala si tedy slovenský řidičský průkaz a řídila dál. Obvodní soud pro přečin maření výkonu úředního rozhodnutí řidičce udělil stotisícovou pokutu a roční zákaz řízení motorových vozidel. Jenže odvolací soud rozsudek zrušil a věc postoupil magistrátu, neboť skutek by mohl být posouzen jako přestupek.
Vybodované řidičce nepomohl ani řidičák ze Slovenska. Zdroj: minv.sk

Když si totiž paní Z. V. vyměnila český řidičský průkaz za slovenský, stala se, jak uvedl pražský městský soud, „držitelkou řidičského průkazu vydaného cizím státem v době, kdy ještě byla řádnou držitelkou řidičského oprávnění v České republice“.

Tato zdánlivá maličkost podle soudu je sice právně irelevantní ve fázi záznamu bodů v registru řidičů, nikoliv však ve fázi dosažení celkového počtu 12 bodů.

Lhůty

Podle zákona o silničním provozu pozbývá řidič v případě dosažení 12 bodů řidičského průkazu vydaného Českou republikou na dobu jednoho roku, a to ve lhůtě počínající uplynutím pěti pracovních dnů ode dne doručení oznámení.

Kromě toho podle jiného ustanovení téhož zákona pozbývá řidič, který je držitelem řidičského průkazu členského státu Evropské unie, v případě dosažení 12 bodů právo k řízení motorového vozidla na území České republiky – lhůta tu začíná běžet „ode dne uložení pokuty v blokovém řízení nebo nabytí právní moci rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu, spáchaným jednáním zařazeným do bodového hodnocení, na jehož základě řidič dosáhl celkového počtu 12 bodů“.

To znamená, že zákon rozdílně určuje počátek běhu jednoroční lhůty pozbytí řidičského oprávnění či práva k řízení na území České republiky. A protože paní Z. V. zastavili policisté za volantem teprve po uplynutí jednoroční lhůty od právní moci oznámení o posledním přestupku, na jehož základě dosáhla 12 bodů, žádnou povinnost neporušila a z jejího jednání není možno vyvozovat právní důsledky.

PSALI JSME:
Mezinárodní řidičský průkaz: Za pár minut a velmi slušné peníze už máte papíry k jízdě třeba na Haiti

Státní zástupce: Nezáleží na původu řidičáku

Zdálo se, že paní řidička má vyhráno. Nejvyšší státní zástupce ale podal dovolání k Nejvyššímu soudu. Argumentoval, že smyslem bodového hodnocení je eliminovat ze silničního provozu šoféry, kteří opakovaně nerespektují pravidla. A že on tedy nevidí důvod, aby se rozlišovalo mezi řidiči, kteří mají řidičák český, a těmi, kteří jej mají z jiného státu.

A že stejně je třeba dívat se i na běh lhůty, po kterou řidič pozbývá řidičského oprávnění, neboť mechanismus popsaný v příslušných ustanoveních zákona o silničním provozu „je spojen s držením zahraničního řidičského průkazu v době samotného dosažení bodové hranice, nikoliv v době uzavření správní procedury spojené s oznamováním bodové sankce“.

Kdybychom přijali interpretaci preferovanou městským soudem, znamenalo by to podle nejvyššího státního zástupce, že u řidiče s českým řidičákem, který se v průběhu správního řízení stal držitelem zahraničního řidičského průkazu, by se fakticky jednoroční lhůta krátila, a tak bychom zcela neodůvodněně zvýhodňovali ty, kdo jsou držiteli českého řidičského průkazu, ale po vybodování si mohou opatřit řidičský průkaz jiného státu.

PSALI JSME:
Výměna řidičských průkazů je dostupnější a rychlejší

Zpátečka na městský soud

Nejvyšší soud rozhodnutí městského soudu zrušil a vrátil mu věc k novému rozhodnutí, protože jinak by byl změněn smysl tzv. bodového systému. „Pro řidiče, kteří jsou současně držiteli řidičských průkazů jiných zemí, by dosažení 12 bodů nemělo žádný dopad, což je zcela nelogické,“ vyjádřil se Nejvyšší soud.

„V případě přijetí výkladu učiněného městským soudem by v obdobných případech docházelo k faktickému zkrácení jednoroční lhůty a neodůvodněnému zvýhodnění určité kategorie řidičů, neboť pokud by se řidič před skončením příslušné právní procedury při rozhodování o oprávněnosti podaných námitek stal držitelem zahraničního řidičského průkazu, vznikla by právní fikce, že řidič pozbyl právo řídit na území České republiky podle zákona o silničním provozu již ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o přestupku nebo trestném činu, na jehož základě řidič dosáhl celkového počtu 12 bodů, přestože do právní moci rozhodnutí o námitkách ještě byl oprávněn řídit na základě českého řidičského průkazu,“ konstatoval Nejvyšší soud.

Nový verdikt: Pokuta bez zákazu

Městský soud tedy zrušil výrok o uložení trestu zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení, pokutu ale ponechal. Paní Z. V. proti novému usnesení městského soudu podala dovolání a tvrdila v něm, že k naplnění skutkové podstaty deliktu, který je jí kladen za vinu, musí dojít k odnětí řidičského oprávnění nebo k jeho pozbytí.

PSALI JSME:
Na silnici nelze vždy myslet i za druhé řidiče

Jenže ona řidičského oprávnění nepozbyla, ba ani nemohla, protože jím v inkriminované době už nedisponovala. Jakmile si totiž vyměnila český řidičský průkaz za slovenský, začala se na ni vztahovat právní úprava pro držitele řidičského průkazu jiného státu. A pokud taková osoba v době, kdy pozbyla právo k řízení motorových vozidel na území České republiky, řídí motorové vozidlo, dopouští se výhradně přestupku podle zákona o silničním provozu, nikoliv přečinu.

Nejvyšší soud s odvoláním na svou předchozí judikaturu podrobně vysvětlil, že „pokud řidič dosáhne hranice 12 bodů, je mu odejmuto oprávnění řídit motorová vozidla na území České republiky, i když je držitelem řidičského průkazu jakékoliv další země“.

Podle nejvyššího soudu je to zkrátka tak, že „stěžovatelka pozbyla řidičské oprávnění, tedy právo řídit na území České republiky, a to v důsledku předchozích přestupků, kterých se dopustila jako držitelka řidičského průkazu vystaveného v České republice, jenž osvědčoval její oprávnění řídit motorová vozidla na tomto území. Právo řídit motorová vozidla se vztahuje k určitému území a nemá na ně nejmenší vliv fakt, že po dosažení 12 bodů v bodovém systému si stěžovatelka obstarala řidičský průkaz jiného státu“.

Právo řídit se váže k území, posvětil Ústavní soud

A tak paní Z. V. vytáhla poslední trumf – obrátila se na Ústavní soud. Jenže ten se ztotožnil s názorem Nejvyššího soudu, ústavní stížnost odmítl a jasně prohlásil, že osoba, která je držitelem zahraničního řidičského průkazu (bylo jí cizím státem uděleno řidičské oprávnění – pozn. aut.) a pozbude práva řídit na území České republiky z důvodu dosažení 12 bodů, může naplnit skutkovou podstatu přečinu podle § 337 odst. 1 písm. a) trestního zákoníku.

Autor je právník a zakladatel Stálé konference českého práva
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Kdy povinné ručení nestačí a škodu doplatíte ze svého

Zavřít reklamu ×
  1. mne sebrali řidičak na jine rodne čislo ale mně sem stejni přimneni jak ten dotični ,gdiš sem se bil ptat na policii gde je chyba tak mi řekli chiba v sistemu

    • Jen naprostý hlupák může napsat “ zlatí komunisté „.Komunismus a fašismus jsou dva brutální režimy vraždící vlastní národ.Anebo jste bývalý kádr s Vumlem …každopádně jste nebetyčný osel.

      • Hlupák jste vy. Nejenže netušíte co se kolem vás děje, ale ani současná situace, kterou tu sametoví podvodníci v čele s lhářem havlem připravovali třicet let, vás zjevně nechává v klidu – jsme zadlužená země s více než 3,5 biliony dluhů, rozkradená země, kde si polovina obyvatel kupuje svou vodu od zahraničních společností, „ČNB“ rozkradla náš zlatý poklad z 90%, zdevastovaný a rozkradený průmysl, zemědělství, zdravotnictví se stali jen kasičkami pro zahraniční nýmandy, kteří si z tíéto země udělali bankomat. (kožený, šťáva, NOVA, předražené nákupy amerického šrotu,a to jak voijenského, tak i civilního)

        • Je vidět, že o stavu ekonomiky před a po listopadu 89 nemáte ani páru.
          A plakat na tím že náž průmysl už nedovede vyrábět 500 tanků měsíčně je vážně dost na pováženou, hlavne by mě zajímalo kdo by je asi tak kupoval. Ale že by byl průmysl zdevastovaný mi není jasné z čeho usuzujete, to jako že se po 89 v továrnách přestaly používat stroje vyrobené v ČKD se štítkem který měl číslo 3 na třetí pozici v letopočtu a přešlo se na moderní robotizované linky mě opravdu jako devastace nepřijde.
          Nejhorší na tom je to ,že ste pravděpodobně s té generace a pravděpodobně jeden z těch, co tu vodu za pořádnou obálku prodal tě cizákům.
          Ten americkej šrot nám tu určitě chybí. Kde jsou ty zlaté časy, kdy se tuna nejkvalitnější uranové rudy na světě vyměňovala za tunu osvoboditelské ropy, či se kvalitní koksovatelné uhlí vyměnovalo za ukrajinskou krmnou pšenici, jo, to byly obchody hezky tuna za tunu.

          Mám sle spíš dojem ,že z vašeho příspěvku vyplývá, že nejvic ze všeho ,potřebujete odmarmeládovací kůru, i přčsto že šance na výlečení, je opravdu mizivá.

          P.S.: Já bych osobne taky spíš volil ty Italy, ty US vrtulníky nejsou opravdu až takové terno.

  2. Tak a takové zákony schvaluje 200 poslanců za cca 120 tisíc měsíčně, plno senátorů, jejich poradců, sekretářek, poradců poradců.

    • Vy jste opravdu mimo. Myslíte si, že všechny zákony co projednává plénum PS čtou všichni poslanci? To není v jejich silách, vládní spolehají na legislativní radu vlády a opozice na svoje právní poradce. Jak by úča ze ZŠ měla posuzovat zákony, ta je ráda, že si otevře dokument v NTB. A apropo, poslance volí voliči, a když jsou sami tuponi, tak je zastupují tupouni.

      • Občané již několikrát prokázali, že chtějí změnu. Ale díky špatnému volebnímu systému se neděje vůle občanská, ale vůle politická. Volby jsou jen podvodem na lidi, aby si zdánlivě mysleli, že mohou dosáhnout nějakých změn. Nemohou.

  3. Znám spoustu kamarádů co po odebrání řidičáku pořídili rychlou motorku a jezdili dál.Taky bych to tak řešil.Za tmavým plexi na přilbě policista netuší kdo řídí a když byl problém tak ujet.Ještě lepší je enduro,které po rovině udělá 160 km/hod a když nejde ujet tak skočíte přes příkop do pole a jedete dál.Kamarád po vybodování pořídil enduro a rok se hrál s policií než mu řidčák vrátili.Nikdy ho nechytili,měl z toho docela srandu.Taky bych postupoval stejným způsobem.

  4. Nikdo nechce nést následky svého špatného jednání.Úpadek morálky se prohlubuje a zákony tomu nahrávají.

  5. kdo chce jezdit , tak jezdí i bez řidičáku ,stejně jako jsou individua ,která mají střelné zbraně bez ZP !

  6. Z právního hlediska je protiprávní dostat za jeden přestupek peněžní pokutu,trestné body a ještě zákaz řízení.Za jeden přestupek má následovat jeden trest a ne 3 tresty za sebou.Už by to měl nějaký právník podat k nejvyššímu soudu a tuhle státem zavedenou šikanu zrušit.Brát řidičák je nesmysl,když spousta lidí je na řidičáku životně závislá.Hlavně řidič z povolání by měl dostávat pouze peněžní sankci a body popř.odebrání řidičáku zrušit!

  7. Řidič z povolání by mněl jezdit tak zodpovědně aby o ŘP neřišel, pokud to neumí tak se může živit jinak.

Napsat komentář: Gellrich Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Posílají vás rozměnit bankovku? Porušují zákon

Jéé, já nemám zpátky. To si musíte rozměnit! Tak tuhle větu jsme u pokladen slyšeli u mnohokrát a patrně nám pokaždé zrychlila puls. Ani zdaleka to není jen ozvěna dávných časů, kdy pracovníci služeb měli na paměti …

Obral vás kamarád? Bojujte!

Už se vám stalo, že se na váš úkor někdo jiný obohatil? Nemuselo jít o krádež, podvod či jiný úmyslný trestný čin, dokonce ani nešťastnou shodu okolností, a přesto jste přišli o peníze? Prostě jste se snažili někomu …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.