Vyhlídky na vakcínu Pfizeru a na Bidena v Bílém domě zdraží Čechům benzín i naftu

Názor
Pohonné hmoty v uplynulých sedmi dnech druhý týden v řadě zlevňovaly, a to po mnoha týdnech předchozího pozvolného zdražování. V uplynulých sedmi dnech zlevnil jak benzín, tak nafta. Průměrná cena benzínu Natural 95 se oproti situaci před týdnem snížila o osmnáct haléřů na litr a činí 27,76 koruny za litr.
Ilustrační foto: FAEI.cz

Benzín je tak nejlevnější od konce září. Nafta nyní stojí 27,08 haléře za litr, tedy o pět haléřů méně než před týdnem. Za pomalejším zlevňováním nafty v porovnání s benzínem, stojí nástup topné sezóny, který zvyšuje poptávku po topné naftě, využívané například v průmyslu.

V příštích sedmi dnech je třeba počítat se stagnací cen pohonných hmot a poté s jejich cenovým růstem. Na světovém trhu s ropou totiž v posledních dnech dochází ke zdražování. To plyne z vývoje povolební situace v USA, kterou trhy vyhodnocují jako z jejich hlediska příznivou. Míní, že zvolený prezident Joe Biden v Bílém domě zmírní napětí v mezinárodních obchodních vztazích, zejména těch mezi USA a EU.

Zároveň pozitivně přijímají, že Biden velmi pravděpodobně povládne za situace stranicky nadále rozděleného Kongresu, neboť republikánům by měla zůstat většina – byť těsná – v Senátu. Takové rozložení sil umožní udržet jakýsi status quo, což trhy vítají, neboť to snižuje celkovou míru nejistoty. Ta je i tak poměrně vysoko z důvodu koronavirové krize.

PSALI JSME:
Trhy nejistě vyhlížejí fiskální opatření

S ní úzce souvisí druhý, bezprostředně ještě významnější důvod zdražování ropy. Tím je oznámení společností Pfizer a BioNTech, že jsou podle dosavadních testů a jejích výsledků na dobré cestě přijít s účinnou koronavirovou vakcínou. Testy signalizují více než 90procentní účinnost příslušné vyvíjené látky.

Informace o vakcíně vnáší na trhy optimismus, který zlepšuje vyhlídky ohledně budoucího ekonomického výkonu globální ekonomiky, tedy i ohledně celosvětové poptávky po ropě. Cena ropy Brent se proto včera dostala poprvé od začátku září nad úroveň 45 dolarů za barel.

Toto zdražení s obvyklým zpožděním dvou týdnů pocítí v druhé polovině listopadu také čeští řidiči, v podobně zdražení benzínu a ještě výraznějšího zvýšení ceny nafty. V posledním zhruba týdnu také prakticky ustalo předchozí posilování koruny vůči dolaru, takže v druhé polovině listopadu už sílící koruna nebude tlumit efekt zdražování ropy, což rovněž přispěje k růstu cen pohonných hmot v ČR.

Autor je hlavní ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV)
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Vakcína vše změní

Zavřít reklamu ×
  1. Benzín a nafta jsou ošemetná záležitost,nějaký staříček prezident v USA nebo nějaká vakcína na nemoc,kterou dokáže vyléčit obyčejný ISOPRINOSINE na předpis a už se musí zdražovat.Raději mám 20 let pohon LPG…..

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.