
Některé koncerty či jiná umělecká představení mají potenciál být pro své fanoušky životním zážitkem. O to větší pak může být zklamání, jestliže se hlavní hvězda vůbec nedostaví, zpěvák je zřetelně z formy nebo zvuk je tak špatný, že slyšíte každé páté slovo.
1. Kulturní akce jsou považovány za službu a je možné je v určitých případech reklamovat.
2. Důvodem pro reklamaci jsou objektivní kritéria, například špatný zvuk nebo absence avizované hvězdy.
3. Pokud pořadatel akce vaši reklamaci odmítne nebo se jí vůbec nevěnuje, je možné podat podnět na Českou obchodní inspekci.
Zakoupením vstupenky s pořadatelem uzavíráte smlouvu, která je pro obě strany závazná. Z hlediska práva jsou divadelní představení, koncerty či například krasobruslařské exhibice považovány za službu. A ta by měla odpovídat kvalitativním nárokům. V opačném případě je možné zjevné vady reklamovat, stejně jako porouchaný kávovar. Není možné klást na všechny kulturní akce stejné nároky. Jinými slovy, nelze reklamovat fakt, že interpret vystupující v maloměstském kulturáku nedosahuje stejných pěveckých kvalit jako zpěvák světového formátu.
Služba by měla vždy splňovat to, co bylo v souvislosti s ní domluveno a prezentováno. To, že se vám nelíbilo, jak zpěvák zazpíval hlavní hit kapely nebo se vám zdálo, že herec ve vedlejší roli nebyl zvolen typově dobře, nezavdává důvod pro reklamaci. Umění není možné posuzovat objektivními kritérii, pořadatelé akce proto neodpovídají za skutečnost, že se návštěvníkovi akce nelíbila.
Když chybí hlavní hvězda
Jiná situace nastává, pokud koncert trval pouze hodinu místo avizovaných dvou nebo jste v důsledku chybného zajištění zvuku neslyšeli prakticky nic. Důvodem k uplatnění práv z vadného plnění bude i situace, pokud je propagace akce postavena na jedné osobnosti, která pak na akci vůbec nevystoupí.
Stejnou situaci zažila před lety autorka textu. Na krasobruslařské exhibici lákající na vystoupení tehdejší sportovní hvězdy Jevgenije Pljuščenka, jedné z prvních akcí v tehdejší nové Sazka areně (dnes O2 arena, pozn. aut.), všichni s napětím očekávají vystoupení krasobruslařské star.
Místo něj se však objevuje jen zástupce pořadatelů, aby diváky pozdravil a s politováním oznámil, že Pljuščenko bohužel vystoupí. Bez vysvětlení. To se na veřejnost dostalo až později – Ruská krasobruslařská federace jeho start na poslední chvíli zamítla, ačkoli jej dříve pořadatelům přislíbila.
Na ledě pak publikum jen zklamaně sleduje neznámé krasobruslaře, kterak se míhají na ledě… A je konec, děkujeme za pozornost!
Pořadatelé v té době jakékoli pochybení odmítli, řada diváků proto podala trestní oznámení pro podezření z podvodu. Naprostá většina z nich si koupila lístky na vystoupení krasobruslařského génia, které bylo dlouhé týdny promováno, a tvrzení, že pořadatelé ho považovali jen za rovnocennou součást programu, mohlo jen těžko vyvážit jejich zklamání a pocit, že byli podvedeni.
Když zlobí technika
Zklamány byly také stovky lidí po velkolepém výročním koncertu Jesus Christ Superstar, který v několika termínech proběhl v O2 areně. Lidé, kteří dorazili na první představení, však měli pocit, že se ocitli maximálně na generální zkoušce.
Fakt, že představitel Ježíše, Kamil Střihavka, byl očividně z formy a hlavní árii pro jistotu odzpíval z playbacku, by nejspíš fanoušci přešli, ale hlavní problém byl především v technickém zajištění. Zvuk byl na mnoha místech v hale tak špatný, že návštěvníci neslyšeli zpěv sólových interpretů ani sboru.
Zdaleka nešlo jen o místa pod střechou, ale i ta nejdražší přímo na ploše u pódia. Reakce Leoše Mareše, jakožto pořadatele akce, který natočil video s politováním, že diváci měli tento pocit a doufá, že pro příště to bude lepší, donutila řadu lidí k podání reklamace.
Důkazní břemeno je na vás
Svou nespokojenost se službou musíte řešit vždy s jejím poskytovatelem, což je v tomto případě pořadatel koncertu nebo představení. Společnost, přes kterou jste si koupili vstupenky, bývá jen jejím zprostředkovatelem a lze u ní reklamovat jen situace, kdy například prodá dvě vstupenky na jedno místo.
V písemné reklamaci je nutné poskytovateli popsat především důvod vaší nespokojenosti se službou, tedy například špatné technické zajištění, problémy se zvukem, výrazné zkrácení programu či nepřítomnost hlavní hvězdy.
Svou stížnost doložte zakoupenou vstupenkou a ideálně dalšími důkazy (fotografie, video, audio nahrávka), které by důvod vaší nespokojenosti podpořily, důkazní břemeno je totiž na vás. Zásadní je prokázat fakt, že šlo o objektivní vadu, nikoli váš osobní dojem z představení.
Vaše tvrzení bude působit samozřejmě důvěryhodněji, pokud podobný podnět podá více lidí, kteří na akci byli.
Řešení reklamace
Řešením situace může být náhradní plnění, tedy nabídka vstupenek na jiný termín představení. To je typické zejména pro případy, že se akce vůbec neuskutečnila a pořadatelé se s interpretem domluvili na novém vystoupení.
U zrušených akcí však jde jednoznačně o porušení smlouvy a jste oprávněni od ní odstoupit. Jestliže o vstupenky na jiný termín nemáte z jakýchkoli důvodů zájem, nemusíte nabídku přijmout a organizátor je povinen vám vrátit peníze.
Druhou variantou v případě uznané reklamace je vrácení zaplacené částky nebo poskytnutí slevy z uhrazeného vstupného, jíž vám pořadatel alespoň částečně zkažený zážitek kompenzuje. Pro služby platí stejné podmínky jako pro spotřební zboží – podanou reklamaci musí prodávající vyřídit bez zbytečného odkladu, nejdelší lhůta je 30 dní.
A co dělat, jestliže vám pořadatel reklamaci neuzná, případně vám na podanou stížnost vůbec neodpoví? Máte možnost podat podnět na Českou obchodní inspekci, která se bude případem zabývat. Opět platí – čím více důkazů o popisovaném problému předložíte, tím větší šance na úspěch.