Vyprodáno! Autobazary hlásí rekordní prodeje, ceny letí vzhůru

Trh s ojetými automobily zažívá po uvolnění proticovidových opatření turbulentní vývoj. Zájem o ojetiny je tak enormní, že některé autobazary hlásí jejich nedostatek. Rovněž se razantně zvyšuje cena, a to až o čtvrtinu. Zdražování ještě zdaleka nekončí.
Obrovská poptávka s sebou přináší výrazné zvýšení cen u nabízených aut. Ilustrační foto: FAEI.cz

Ještě na začátku května si lidé mohli pořídit vůz pouze přes internet. Od 10. května, kdy autobazary mohly po čtyřech měsících přivítat první zákazníky, se ovšem trh pořádně rozhýbal. Podle společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto, se v Česku zvýšila nabídka o 13,5 tisíc vozů a na Slovensku o více než 3,5 tisíce.

„Nápor zákazníků byl v květnu opravdu enormní. Hned první víkend po rozvolnění jsme prodali 415 aut, z čehož 227 bylo jen v České republice. Celkově jsme květen zakončili rekordem, ve skupině jsme poprvé prodali přes 8,5 tisíc aut za měsíc. Rekordní byl i prodej v tuzemsku, kde jsme poprvé v historii prodali přes 5 tisíc vozů,“ řekl provozní ředitel autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Obrovská poptávka s sebou však přináší výrazné zvýšení cen u nabízených aut. „V meziročním srovnání vidíme, že se střední hodnota ceny zvedla z loňských 145 tisíc korun na současných 169 tisíc, přičemž ještě v dubnu to bylo o devět tisíc korun méně. I když nabízených aut na trhu přibylo, jsou modely, které jsou nedostatkové, což pochopitelně jejich cenu zvyšuje. A s blížícím se létem a potřebou aut na dovolené se pravděpodobně ještě mírně zvýší, zejména u větších rodinných aut,“ dodal Vaněček.

PSALI JSME:
Přepisy ojetiny v rychlém sledu za sebou? Nebrat. O auto můžete přijít

Největší skokové zdražení

Podle ředitele prodeje ojetých vozů Louda Auto+ Roberta Imlinga ceny ojetých vozů skokově vzrostly nejvíce v historii. Od začátku dubna zdražily v průměru o 25 procent a pravděpodobně porostou i nadále.

„Pokud si někdo plánuje koupit ojetý vůz třeba na prázdniny, měl by to udělat už teď, protože v létě budou ceny určitě ještě vyšší, a nabídka aut naopak nižší,“ konstatoval Imling. Síť pěti autobazarů Louda Auto+ přitom letos zaznamenává meziroční růst prodejů o desítky procent.

Důvodů pro citelné zdražování je podle Imlinga několik: „Prvním je nedostatek nových vozů, které se zákonitě přelévá i do oblasti ojetých aut.“ Na nová auta se běžně čeká půl roku i rok, lidé a firmy si proto nechávají svá zánovní auta déle a prodlužují si operativní leasingy. Na trhu tak globálně chybí především mladší ojeté vozy do dvou let stáří, které obvykle přicházely právě z operativních leasingů a firemních flotil.

Druhým důvodem je citelný růst cen nových aut, což následně působí rovněž na zdražování ojetin. Třetím důvodem je odložená poptávka po nákupu aut z covidového období, která částečně deformuje automobilový trh, a teď je ještě umocněná nástupem hlavní motoristické sezóny a možností volně cestovat.

PSALI JSME:
Do Česka se dovážejí stále starší auta

Čtvrtým důvodem je obrovská poptávka po ojetých vozech ze zahraničí, mnoho ojetin z českého trhu proto momentálně mizí třeba do Německa.

Ceny nadále porostou

To, že ceny ojetin nadále porostou, potvrzuje rovněž předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl.

„Je to vcelku logické – výkupní ceny rostou, lze tedy očekávat, že jakmile se tyto nově vykoupené vozy dostanou do prodeje, budou mít vyšší cenovku než v předchozím období.“ Kartami může zamíchat také kurz eura. Koruna totiž poměrně výrazně posiluje, což může vést k tomu, že se opět rozhýbe dovoz ojetin ze zahraničí.

Zajímavým vývojem prochází také on-line prodej ojetých vozidel. Zatímco v době lockdownu hlásily autobazary prodeje ve svých e-shopech na úrovni zhruba 70 procent normálu, po otevření prodejen se zájem o on-line výrazně snížil.

PSALI JSME:
Koupím ojetinu bez dalších vydání. Sen bláhového motoristy

Zákazníci podle Přikryla jednoznačně preferují možnost si auto fyzicky prohlédnout, vyzkoušet, poradit se s prodejcem, případně na jednom místě porovnat najednou více různých vozů.

Nejistá budoucnost

„Budoucnost čistě on-line prodejů aut je v České republice nejistá,“ odhadl Přikryl. Český zákazník je podle něho zvyklý projít se po prodejní ploše, kde se nacházejí stovky aut, a vybírat přímo na místě. „Chce si auto projet, sednout si do něj, mít z auta nějaké emoce. Nic takového on-line prodej nenabídne,“ dodal Přikryl.

To potvrdil rovněž Filip Kučera z autobazaru Auto ESA: „Po otevření provozoven klesl výrazně zájem o službu on-line prodeje na jednotky kusů týdně, převážná většina zákazníků si chce vůz vybrat a vyzkoušet přímo na provozovně,“ řekl Kučera.

Nedostatek nových automobilů a problémy v dodávkách jejich jednotlivých částí – například čipů – tak pravděpodobně povede ke zvýšené poptávce po vozidlech na sekundárním trhu, což jistě vyvolá tlak na zvyšování prodejních cen. Nákup ojetého vozu tak může na konci tohoto roku přijít zájemce i o několik desítek tisíc korun dráž.

PSALI JSME:
Prodej ojetin on-line strmě roste

Zavřít reklamu ×
  1. Nějak jsem si nevšiml, že by autobazary byly vyprodané. Právě naopak, jsou ještě víc přeplněné.

    • Jasně že kecaj, chtějí jen v lidech vzbudit paniku aby začali nakupovat. V těch bazarech už rok stojí stále ty stejný auta. A Louda u nás v Teplicích má plac taky plnej ale nikde ani noha. Stojí mu tam stejný auta už od loňska, celý rok jsem to sledoval jelikož jsem sháněl auto a nakonec jsem koupil od soukromého prodejce a ne od Loudy protože on má 99% všech aut u pražský autopujcovny a k těm autům se lidi chovají logicky jako prasata

  2. Ceny ojetin jsou už od roku 2010 v trvalém vzestupu. Podle Německa jsou ceny o 100% vyšší. Je to neuvěřitelné co se tu děje.

  3. V roce 2012 jsem kupoval Toyotu Yaris r.v. 2007 za 110 tisíc. Dnešní prodejní cena pořád kolem 50-70 tisíc. Šílené.

  4. Ceny rostou ne proto že je aut nedostatek, ale proto že prodejci jsou vychcaný a nenažraný a proto ceny schválně zvedají. Jiný důvod pro zdražování není. Když se něco vyproda tak se to vyproda, to ale není důvod ke zdražování. Lidi jsou hlupáci když to kupují. Já koupil před 14 dny Octavku III facelift z roku 2019 , najeto 6400km, prodloužena 5 leta záruka , v plné výbavě s motorem 2.0 Tsi za cenu 370 000 kč od člověka který díky coronaviru přišel téměř na buben a prodal auto pod cenou. Kupovat to stejný v Ackach vychcanejch tak za něj dám tak 580 000 kč. Nenažranci

  5. V bazarech stále stejná auta, vůbec se to nehýbe. Nové auta nevykupují, resp. nabízejí hóóódně málo, protože mají plno. Možná drobné oživení bylo začátkem června po otevření, ale jinak za letošek jsou bazary ve finančním …, který jim nemíním látat tím, že auto v ceně 200000 koupím za 240000, ani nAAAhodou…

  6. Za nákup „auta“ v bazaru, tím spíš u profláklých podvodníků typu áčka a dokonce na dluh bych rovnou odebíral svéprávnost. Příčetný člověk by od takových podrazáků nevzal ani zdarma firemní propisku. Pak se hňupi diví, že najetých km to má dvojnásobek, skryté vady a podle smlouvy vlastně koupili vrak na díly a nemají co reklamovat. Jinak nevím, co jim brání otevřít třeba bazos.cz, tak samozřejmě je i mrtě inzerátů od bazarníků či fakt vraky, ale pořád jsou to desítky tisíc inzerátů, kde člověk najde i od přímého vlastníka inzerát a ne od šmelináře.

    • Moje řeč. Já kupuji pouze od soukromých osob a s autem nikdy problémy nemám. Kamarád kupuje pouze z bazaru kvůli úspoře času a prodělal už kalhoty na opravách…..

  7. Je v téhle zlodějské zadlužené kapitalistické zemičce něco co zlevnuje kromě půjček a hypoték? Asi ne

  8. Neskutečný co se tady děje,bazary praskají a je nedostatek aut,to bych neřekl.Doufám,že lidi procitnou a ty starý a drahý auta přestanou kupovat.

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Z linky už sjíždí nový model Škoda Fabia

Výrobní linku hlavního závodu společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi dnes opustila první Škoda Fabia čtvrté generace. Mladoboleslavská automobilka, která je součástí německého koncernu Volkswagen, o tom dnes …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

„Jako protiváha „velké čtyřce“ jsme tu začínali jako poslední. Ale jako jediní jsme zůstali ryze českou firmou,“ říká Josef Jaroš

Rozhovor
Josef Jaroš (*42) je většinový vlastník české poradenské skupiny Apogeo Group. Na růstu firmy se podílí prakticky od začátku, za tu dobu toho ale stihl ještě mnohem víc, prozradil v rozhovoru pro FAEI.cz. Během časově náročného povolání vystudoval bohosloveckou fakultu, stal se ředitelem pražského Divadla Na Fidlovačce a také už několik pomáhá malým a středním podnikům, které tvoří páteř české ekonomiky, …
Rolovat nahoru