Výrobní aktivita v ČR stále silně roste

Názor
Aktivita ve výrobě dle indexu nákupních manažerů ČR v lednu rostla stejným tempem jako v prosinci. PMI setrval na vysoké hodnotě 57 bodů, což je nejvyšší hodnota od dubna 2018. Zhoršení předstihových indikátorů v Německu a eurozóně jako celku ukazovalo na zhoršení českého PMI. K tomu však nedošlo a svou úrovní se tak na počátku roku vyrovnal český PMI s jeho německým protějškem. My jsme počítali se snížením indexu k 55,1 bodu a medián trhu činil 55,8.
Automobilky kvůli nedostatku komponent omezují výrobu. Ilustrační foto: Škoda Auto

Rychle se zvyšuje výroba a objednávky. Nicméně zatímco objednávkové knihy bobtnají, množí se nedodělané zakázky. To je ovšem dáno kapacitními omezeními spojenými s pandemií a také s problémy v dodavatelských řetězcích. Navýšení dodavatelských lhůt je interpretováno indexem jako navýšení poptávky, ale do určité míry jde o limit na straně nabídky.

To koresponduje se zprávami od automobilek, které dokonce kvůli nedostatku komponent omezují výrobu. Nicméně v souhrnu je vývoj předstihových indikátorů na začátku roku stále pozitivem. Samotný subindex produkce PMI vzrostl na 57,1 bodu z předchozí úrovně 56,7 bodu.

Kapacitní omezení budou podle nás důvodem, proč průmyslová produkce bude v prvním čtvrtletí letošního roku stagnovat či mírně klesat. Se slábnutím pandemie by se měla dostavit její rychlejší expanze. Za celý rok čekáme letos růst průmyslové výroby o 9,8 procenta, poté co její pokles loni dosáhl cca 7,5 procenta.

Autor je ekonom Komerční banky
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Český výrobní sektor dál expanduje

Zavřít reklamu ×
  1. Ten ilustrační obrázek není zrovna moc štastné řešení.Průmysl automotive za 5 let končí. Je to díky zákazu výroby spalovacích motorů a v roce 2025 má auto splňovat emisní normu euro 7 což spalovák nedokáže.Elektrické Citigo ekonomiku v ČR fakt neutáhne.Proto se snaží politici podpořit výrobu v zemědělství aby bylo aspoň něco………

    • Dobrý den, děkujeme za Váš názor.
      Pokud jste dobře četl, článek je o tom, co bylo, nikoliv co podle Vás bude za pět let.
      Redakce

      • To není ale otázka 5 let. Už nyní spousta lidí nekoupí nové auto se spalovacím motorem,protože to auto bude za 5 a více let neprodejné.Tak se dělají generální opravy na 10 let staré Volvo XC90 a podobné věci.I hodně bohatí lidé neuvažují o koupi nového nebo elektrického auta ale budou si držet současné auto do rozpadu.Např. v Holandsku je obrovský zájem o kvalitní a zachovalé auta 20 let stará z celé Evropy.Výplaty v Holandsku dovolují koupit klidně elektrickou Teslu a přesto se to tam neděje.Průmysl automotive už začíná pomalu skomírat auž nyní a Covid19 za tohle opravdu nemůže…

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Ekonomika

Hrozí růst cen pohonných hmot nad 40 korun za litr

Zlevňování pohonných hmot, jež přechodně nastalo v polovině března, vzalo za své. Zdražování přitom nekončí. Benzín v uplynulých sedmi dnech zdražil o 24 haléřů na litr, nyní se podle údajů společnosti CCS prodává …

Česká ekonomika v závěru roku 2023 solidně rostla

Konečný odhad tuzemského hrubého domácího produktu (HDP) za čtvrté čtvrtletí přinesl vzestupnou revizi mezičtvrtletního růstu ekonomiky z původních 0,2 na 0,4 procenta. V meziročním srovnání ekonomika vzrostla o 0,2 …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.