Vysoké ceny AdBlue do budoucna příliš neklesnou

Názor
Letošní raketový růst ceny AdBlue byl zčásti vyvolán panikou na trhu, že tato komodita již nebude k dispozici. Oficiálně je jí přitom stále dostatek, cena je však kvůli rostoucím výrobním nákladům výrazně vyšší. V budoucnu pak pokles ceny nelze očekávat. Dlouhodobě se hodnota AdBlue bude pohybovat zhruba kolem dvojnásobku ceny z první poloviny letošního roku.
V Česku vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika, jako na začátku pandemie. Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Ilustrační foto: Pixabay.com

Hlavním problémem způsobujícím růst ceny AdBlue jsou zejména náklady spojené s výrobním procesem. Ten je velmi energeticky náročný, zejména co se týče spotřeby plynu, jehož cena v posledních týdnech násobně vzrostla.

Výrobní podniky na Slovensku, v Polsku či Německu tak nemohou své aktivity dostat do černých ekonomických čísel, aniž by výrazně nezdražily. Problémem je aktuálně i nedostatek jiných komponent pro výrobu, například průmyslových hnojiv. Producenti proto výrobu uzavřeli nebo výrazně omezili.

V Česku vznikla kvůli rostoucí ceně AdBlue podobná panika, jako na začátku pandemie. Loni v březnu zaznívaly hlasy, že mohou dojít potraviny. Lidé tak kvůli těmto obavám začali vykupovat ve velkém základní komodity a dělali si zásoby. Nyní byla situace obdobná, kvůli omezení výroby vznikla na tuzemském trhu panika, že AdBlue brzy nebude, začal se proto hromadně skupovat a jeho cena vylétla neúměrně nahoru.

Oficiálně je přitom této komodity na trhu dostatek. Oproti minulosti je však výrazně dražší. Z našich zkušeností odhadujeme, že situace se do dřívějších kolejí vrátí jen těžko a cena AdBlue příliš neklesne.

PSALI JSME:
Babišovu továrnu na močovinu drtí drahý plyn, dopravci varují před ekonomickým kolapsem

Přesněji se nejspíše bude v budoucnu pohybovat v cenové hladině zhruba dvakrát vyšší, než byla ta v první polovině letošního roku. Návrat na dřívější hodnoty se v horizontu nejbližších let nejeví jako reálný.

Růst cen energií a AdBlue je ve finále jen dalším projevem nevyhnutelného – lidé budou muset přijmout plošné zdražování jako prostý fakt. Postupně na to přistupují také všichni výrobci AdBlue, což se brzy projeví i na cenách zejména u kamionové dopravy. Technologicky přitom není možné v tomto segmentu z tohoto nepříjemného stavu utéct, neboť kamiony se bez AdBlue už jen kvůli přísným emisním limitům nerozjedou.

Toto odvětví logistiky se tak dostává do pasti – v minulosti kvůli snížení emisí dopravní firmy výrazně investovaly do obměny vozového parku směrem k motorům s nízkými emisemi, které vyžadují příměs AdBlue, aby se nyní musely vypořádat s nevyhnutelným zdražením.

Podobně je pak na tom i řada běžných uživatelů osobních vozů s dieselovými motory, kteří si tyto vozy pořídili primárně proto, aby ušetřili na pohonných hmotách.

PSALI JSME:
Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

Má tedy automobilový průmysl v těchto týdnech nějaké efektivní alternativy oproti klasickým palivům? Investovat namísto rodinného naftového vozu do elektromobilu je ekonomicky ještě náročnější, zároveň se často vůbec nezmiňují emise a energetická náročnost spojená s těžbou lithia či kobaltu pro výrobu takového vozu. U nákladní dopravy je pak toto řešení úplnou utopií.

Jednou z cest do budoucna může být vodík, ostatně i Tatra již vyvíjí nákladní vůz poháněný vodíkovými články. České prostředí však na vodík zatím není aktuálně připravené, když zde úplně chybí plnící stanice.

Pokud se proto bavíme o situaci tady a teď, není aktuálně možné jiné řešení než akceptování plošného zdražení a přetrvání vyšších cen do budoucna. Zdražení logistiky pak nutně znamená i zdražení všech produktů v obchodech či široké palety dalších služeb.

Autor je jednatel společnosti Adast
(Redakčně upraveno)

PSALI JSME:
Výrobce čerpacích stojanů se nově chce zaměřit na vodík. Tahounem jeho spotřeby má být nákladní doprava

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Škodovka ukázala elektrický městský crossover Epiq

Největší tuzemská automobilka, Škoda Auto, spadající do německého koncernu Volkswagen, odtajnila v pátek jméno svého elektrického městského crossoveru, a to společně s designovou studií nabízející první pohled na …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.