bool(false)

Vysokou poptávku po novém bydlení vyvolává mimo jiné i tzv. fenomén singles

Čím dál tím víc lidí s nikým nesdílí svoji domácnost. Jsou tedy tzv. single, neboli bez partnera. Většinou si pod tímto pojmem představíme relativně mladé lidi ve věku 25 až 40 let, kteří se prostě rozhodli žít delší dobu bez partnera proto, aby mohli rozvíjet svoji vlastní osobnost a nemuseli se zabývat partnerskými vztahy či rodinou. Statistiky však ukazují něco trochu jiného. Největší zastoupenou věkovou skupinou jsou lidé na 45 let. A odpovídá tomu i poptávka po bytech. Jen u Central Group se singles na celkovém prodeji podílejí více než 30 procenty.

A v posledních měsících jejich počet razantně roste v souvislosti s posledním opatřením ČNB. Od října totiž žadatelé o hypotéku budou muset prokázat daleko vyšší příjem, a to dopadne především na ty, kdo chtějí koupit byt jen pro sebe. Ještě do konce září se tak dá očekávat zvýšený zájem singles o hypotéky. Po tomto termínu již pro řadu z nich bude obtížné s jedním příjmem na úvěr dosáhnout a nové opatření ČNB je tak podle všeho požene do nájmů. I přesto ale lze očekávat, že počet jednočlenných domácností v ČR nadále poroste.

V čem jsou singles specifičtí? Kromě požadavků na velikost bytu a jeho dispozice se tato skupina soustředí také na architekturu domu, lokalitu a nadstandardní vybavení. Další skupinou, která de facto navazuje na singles jsou takzvaní „mingles“. Jedná se o partnerské páry, které přestože žijí společně, mají každý svůj vlastní byt. Lidé, žijící jako mingles páry bývají úspěšní v zaměstnání, finančně nezávislí, žijící ve spokojeném vztahu, nicméně odmítají se vzdát jisté formy svobody v podobě vlastního bydlení. Proto si dlouhodobě a velmi často i po svatbě udržující svůj vlastní byt, který získali v době, kdy byli singles.

Za sedm let vzrostl podíl singles o 12 procent

„Když jsme v Central Group na konci minulého roku vyhodnocovali průzkum mezi zákazníky, došli jsme k překvapivému zjištění. Za rok 2017 tvořil podíl singles klientů už téměř 34 procent. V některých specifických projektech, kde převažují menší dispozice, pak byl podíl singles klientely dokonce kolem 45 procent,“ řekla výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková. Zajímavý je ale pohled o osm let zpátky. V roce 2010 bylo totiž zastoupení této skupiny zákazníků o 12 procentních bodů nižší. Podíl singles tehdy tvořil jen 22 procent.

Singles klienti jsou přitom velmi specifickou cílovou skupinou. Nejen že si vybírají menší a efektivní dispozice, ale na nové bydlení mají i mnohem konkrétnější požadavky. Je pro ně velice důležitá lokalita. A to jednak z hlediska perfektního spojení do centra města, tak z hlediska komfortu v podobě blízké zelené a pestrých možností pro aktivní odpočinek a sportovní vyžití.

„Velice často také dbají na kvalitu a v posledních letech i na design a architekturu projektu. Vybavení bytů pak často řeší individuálně a byt i s ohledem na jeho menší dispozice se snaží vybavit co nejefektivněji, ale zároveň stylově,“ doplnila Tomášková.

Rostoucí počest singles koresponduje s trendem posledních let. Zatímco ještě v roce 2008 si manželské páry pořizovaly 44 procent bytů od Central Group, za uplynulý rok to bylo pouhých 19 procent. A vše nasvědčuje tomu, že tento trend bude pokračovat i v tomto roce. Tedy alespoň do října, kdy začnou platit nová omezení ČNB. Ta se dotknout právě osob, které žádají o hypotéku samostatně. V praxi to znamená, že při pořízení nového jednopokojového bytu v Praze budou potřebovat nejen více než 700 tisíc korun v hotovosti, a budou se muset prokázat i nadprůměrným příjmem.

Sdílet:
{{ comments.toggle_text }}

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

95 % lidí netuší, že ohrožují bezpečnost svých osobních údajů přihlašováním do veřejných WiFi sítí. V létě je využíváme nejčastěji.

Léto je dobou, kdy cestujeme, jsme delší dobu vzdálení od svých domácích a pracovních sítí, a tak častěji využíváme veřejné WiFi. Bezplatný bezdrátový přístup k internetu je k dispozici v hotelech, na letištích, v celé řadě restaurací i ve veřejných prostorech a dopravních prostředcích a jeví se jako skvělá …

Klienti skupiny ČSOB v Chorvatsku ušetří při placení kartou

Klienti ČSOB a Poštovní spořitelny mohou výrazně ušetřit, pokud budou v Chorvatsku platit za zboží a služby bezhotovostně. Banka bude držitelům karet Mastercard v červenci účtovat zvýhodněný kurz. Plná nádrž paliva tak díky placení kartou bude například stát v přepočtu 2502 korun, což je o 127 korun méně než při …

Nejčtenější

Brigádníky nenaláká ani 150 korun na hodinu

Firmy už od konce dubna hledají brigádníky na nadcházející letní měsíce. Jenže zájem je malý, klesá. Lidé, kteří mají přece jen o brigády zájem, nedokáží zdaleka pokrýt všechna volná pracovní místa. Podle údajů …
Rolovat nahoru