Výzkum společnosti Accenture odhalil nedostatek důvěry v externí poskytovatele služeb

Zbývá už jen necelých šest měsíců do doby, než bude v Evropě platit revidovaná směrnice PSD2 (Payments Service Directive – směrnice o platebních službách na vnitřním trhu) a otevřené bankovnictví se stane realitou. Výzkum společnosti Accenture zjistil, že dvě třetiny spotřebitelů ve Velké Británii uvedly, že nebudou sdílet své osobní finanční údaje s externími poskytovateli služeb a dají příležitost bankám, které tak budou mít možnost těžit z důvěry, kterou si u svých zákazníků během tolika let vybudovaly.

PSD2 bude jednou z hnacích sil otevřeného bankovnictví a umožní spotřebitelům sdílet své finanční údaje bezpečně jak s bankami, tak s třetími stranami, a umožní jim tak jednodušeji převádět prostředky, porovnávat produkty a spravovat účty bez zapojení svých bank.

Po provedení dotazování více než 2000 spotřebitelů ve Velké Británii výzkum společnosti Accenture zjistil, že firmy obchodující online, technologické firmy a společnosti z oblasti sociálních sítí čelí těžkým problémům při snaze proniknout do sektoru finančních služeb. Většina respondentů (69 %) totiž uvedla, že by nesdíleli informace o svých bankovních účtech s těmito externími poskytovateli. Navíc více než polovina (53 %) spotřebitelů uvedla, že nikdy nezmění své stávající bankovní zvyklosti a nepřijmou otevřené bankovnictví.

Výzkum ukazuje, že maloobchodní společnosti a společnosti z oblasti sociálních sítí si u spotřebitelů nezískaly důvěru, protože 73 % spotřebitelů není ochotno sdílet své osobní finanční informace s maloobchodníky a 93 % nechce sdílet tyto informace se společnostmi z oblasti sociálních sítí.

Důvěra v online platformy a společnosti sociálních sítí jako v poskytovatele platebních služeb je nízká; většina spotřebitelů tvrdí, že by nebyli ochotni provést platbu prostřednictvím online platforem (58 %) a sociálních sítí (82 %). To by mohlo představovat zásadní problém pro společnosti z oblasti sociálních sítí, které vytvářejí nové platformy obchodu. Pouze jedna čtvrtina (26 %) spotřebitelů totiž prohlásila, že důvěřuje online platebním společnostem ohledně provádění a plánování svých plateb.

„Otevřené bankovnictví má potenciál transformovat vztah spotřebitelů k finančním produktům, ale závisí to na ochotě spotřebitelů je přijmout,“ prohlásil Jeremy Light, výkonný ředitel ve společnosti Accenture, který v Evropě vede sekci Praxe platebních služeb. „Dokud nově příchozí do sektoru finančních služeb nezískají důvěru spotřebitelů, banky budou moci čerpat z tohoto kapitálu, aby si zajistily důležité výhody.“

Podvody jsou pro spotřebitele hlavní překážkou přijetí otevřeného bankovnictví: 85 % dotázaných uvádí zvýšené riziko podvodu jako největší překážku, která jim brání sdílet informace o svém bankovním účtu s poskytovateli třetích stran. Jako další úskalí bylo nejčastěji zmiňováno ohrožení osobních údajů – možnost kyberútoků (74 %)  a napadení viry (69 %).

„Bezprostřední výzvou pro zúčastněné obchodníky, společnosti z oblasti fintech, sociálních sítí a bank, je vypracování návrhů pro ty spotřebitele, kteří jsou ochotni používat otevřené bankovnictví, motivace k opakovanému používání otevřených systémů a podněcování jejich širšího přijetí,“ řekl Light. „Obchodníci budou muset jasně komunikovat se svými zákazníky, aby jim ukázali potenciální přínosy udělení souhlasu se sdílením jejich bankovních informací, ať už jde o získání slev nebo úvěru. Vzhledem ke strachu spotřebitelů z podvodů bude nutné spolehlivé zajištění identifikace zákazníka – včetně dvoufaktorového ověření a použití biometrie, což bude nezbytné pro řešení různých podvodů i získání větší důvěry ze strany zákazníků.“

Výzkum společnosti Accenture ukazuje, že banky mají dobrou pozici přestát zavedení otevřeného bankovnictví. Více než polovina (59 %) britských spotřebitelů říká, že by ohledně informací o svém účtu důvěřovala pouze své vlastní bance, pokud budou hledat služby jako je lepší sazba hypotéky nebo spořicího účtu. Naopak jen méně než 10 % spotřebitelů říká, že by v tomto ohledu důvěřovali společnostem pro online platby (10 %), online obchodníkům (9 %) a společnostem z oblasti sociálních sítí (3 %).

Banky si ale zatím nemohou dovolit usnout na vavřínech. Zatímco se zdá, že sympatie k otevřenému bankovnictví jsou nyní nízké, mladší spotřebitelé ve věku do 37 let se zdají být, co se týče důvěry, netradičním poskytovatelům služeb více naklonění. Jedna třetina (39 %) respondentů z generace Z – narozených po roce 1996 – by  v budoucnu pravděpodobně používala otevřené bankovnictví místo své obvyklé metody platby. Pro srovnání – v generaci „Baby boomers“ (narození v letech 1946 až 1964) to uvedlo jen 13 % dotazovaných.  Kromě toho se mladší spotřebitelé stále více zajímají o komunikaci se svými bankami prostřednictvím sociálních sítí, nositelné elektroniky nebo messengerů, a proto budou tradiční banky muset pokračovat v inovacích v poskytování nadstandardních zákaznických zážitků, jinak jim hrozí, že budou vytlačeni technickými giganty a obchodníky, kteří v této oblasti nastavují laťku.

Generační propast je též patrná u spotřebitelů, kteří jsou ochotni povolit online obchodníkům provádění plateb přímo z jejich bankovního účtu prostřednictvím aplikací nebo webových stránek. Z jedné třetiny (33 %) u starší generace toto číslo vzrůstá na 42 % u generace Y (narození v letech 1980 až 1995) a na 52 % u generace Z, což dává příležitost online obchodníkům, kteří jsou připraveni nabízet služby zaměřené na mladší spotřebitele.

„Díky faktu, že britští spotřebitelé důvěřují tradičním poskytovatelům služeb, budou, banky moci využít příležitost k vytváření nových zdrojů příjmů a získávání nových zákazníků, které jim éra otevřeného bankovnictví přináší,“ prohlásil Light. „Pokud se ale budou tomuto transformovanému prostředí otevřeného bankovnictví přizpůsobovat pomalu, mohly by zmeškat obchodní modely založené na platformách a strategie, které je umožňují. Stručně řečeno: banky budou muset posílit své schopnosti v oblasti digitalizace, nebo riskují, že nenaplní rostoucí poptávku zákazníků po hladce fungujících digitálních zážitcích.“

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Tiskové zprávy

Ojetý vůz jako vánoční dárek? Proč ne, v prosinci jsou nejnižší ceny v roce

Nevěřte dědečkovi, že na popojíždění na chalupu je jeho stará stodvacítka ještě dost dobrá, ani synovi, že mu zatím stačí moped. Je jen málo věcí, které by jim na Vánoce udělaly větší radost než klíče od vozu, třeba i ne úplně nového. A možná by nakonec ani nemuselo tolik stát: právě na konci roku jsou ceny …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru