Vzájemná bilance se mění: Čína do Evropy vyveze více automobilů

Čínský export aut do Evropské unie bude letos poprvé vyšší než evropský vývoz do Číny. Vyplývá to z aktuální studie PwC Electric Vehicle Sales Review, jejíž výsledky mají Finanční a ekonomické informace (faei.cz) k dispozici.
Sílící trend rostoucího zájmu o čínské elektrovozy lze sledovat i na českém trhu a na tuzemských silnicích. Důkazem toho je například dříve tradiční britská značka MG. Ilustrační foto: Depositphotos.com
Sílící trend rostoucího zájmu o čínské elektrovozy lze sledovat i na českém trhu a na tuzemských silnicích. Důkazem toho je například dříve tradiční britská značka MG. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Tento vývoj má příčinu ve vedoucí rolí Číny na elektromobilovém trhu, která podle zmíněné studie vyrobila ve druhém čtvrtletí letošního roku vůbec poprvé za kvartál více než milion elektroaut. Čína tak jasně vládne trhu s elektromobilitou. Za letošní první pololetí se celosvětově prodalo celkem 4,2 milionu elektromobilů a z toho 2,5 milionu právě v Říši středu, jak se Číně také říká.

„I kvůli tomu se letos poprvé v historii do Evropy z Číny přiveze víc všech druhů aut, než jich poputuje opačným směrem. Samozřejmě nelze v tomto kontextu opomenout, že například Volkswagen přesunul část své výroby právě do Číny a fakticky tak již auta určená pro čínský trh neexportuje,“ sdělil redakci faei.cz partner PwC a expert na automobilový průmysl Pavel Štefek.

Na to už před více než rokem upozornil na stránkách faei.cz hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda: „Německá automobilka Volkswagen, nasype 700 milionů dolarů, v přepočtu zhruba patnáct miliard korun, do mladičkého čínského výrobce elektromobilů Xpeng, založeném teprve roku 2014. Získá tím bezmála pětiprocentní podíl a pozorovatelské křeslo v představenstvu Xpengu.“

„Tento trend se ale začíná objevovat i opačně, jak můžeme vidět na příkladu čínské automobilky BYD s její první evropskou fabrikou v Maďarsku. Avizovanou ambicí společnosti je být do pár let největším výrobcem elektroaut v Evropě. Bez odpovídajících kroků na tyto varovné signály tak bude vliv čínských automobilek, zejména na poli elektroaut, v Evropě dál výrazně sílit,“ upozornil Štefek.

Podle Lukáše Kovandy dříve čínské automobilky potřebovaly ty západní, aby od nich získávaly know-how a technologie, dnes už západní automobilky potřebují ty čínské, aby na tamním trhu měly vůbec šanci se prosadit. „Technologické licence už nyní poskytují Číňané Západu, nikoli Západ Číně,“ uvedl hlavní ekonom Trinity Bank.

Podle očekávání PwC letos čínské automobilky do EU dovezou 440 tisíc všech druhů aut, což bude tvořit 68 procent čínského automobilového exportu. Naopak opačným směrem zamíří jen 325 tisíc vozů. V loňském roce se čínské vozy poprvé dostaly nad polovinu všech evropských importů, když Čína loni do Evropy dovezla asi 280 tisíc aut.

Prodeje aut na největších světových trzích v 1. pololetí 2024. Zdroj: PwC
Prodeje aut na největších světových trzích v 1. pololetí 2024. Zdroj: PwC

Unie se chce přílivu čínských automobilek bránit a chystá zavedení cel, jejichž detailní podoba by měla být známa v listopadu. „EU chce bránit raketovému vstupu Číny na evropský trh regulacemi a cly, které mají kompenzovat nadstandardní státní podporu čínského automotive a tím výrazně nižšími výrobními náklady, které mohou vést k obchodní politice dumpingových cen,“ vysvětlil Pavel Štefek.

Prodeje elektromobilů v Evropě dále rostou. V prvním pololetí se na deseti největších evropských trzích prodalo 2,8 milionu hybridních a elektrických aut, což je meziročně o devět procent více. Evropské automobilky podle PwC aktuálně zažívají klesající prodeje čistě elektrických aut, které se na klíčových evropských trzích meziročně propadly o dvě procenta a trh tak letos táhnou hlavně hybridy.

Důvodem je podle Pavla Štefka ukončení nebo výrazné zredukování dotačních programů na velkých evropských trzích. „Hybridy jsou také odpovědí pro řidiče s obavou z dojezdu kvůli stále ještě nedostatečně rozvinuté dobíjecí síti v řadě regionů. Každé druhé auto prodané na velkých evropských trzích (52 %) je aktuálně elektrické nebo hybridní,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl.

A jak je tomu ve světě? Více než každé třetí auto prodané na nejvyspělejších světových trzích už má elektrický nebo hybridní pohon. V prvním letošním pololetí se celosvětově prodalo téměř 11 milionů aut s hybridním nebo čistě elektrickým pohonem (meziročně o 22 % více, pozn. red.), z toho 4,2 milionu byly čistě elektrické vozy. Prodeje aut s konvenčními motory naopak klesly o šest procent.

Podíl elektroaut na celkových prodejích tak dále vzrostl a v prvním pololetí již činil 35 procent ze všech vozů (jen ve druhém čtvrtletí dokonce 37 %), zatímco loni to bylo necelých 30 procent. Do pěti let by se měl podle PwC počet aut s elektrickým či hybridním motorem ve světě více než zdvojnásobit (+ 106 %), přičemž počet čistých elektroaut vzroste do roku 2029 až o 187 procent.

Český trh ve srovnání s vyspělými státy a se zeměmi EU v prodejích elektroaut stále výrazně zaostává. Zájem o ně brzdí vyšší cena, nevýrazná podpora ze strany státu i nedostatečná nabíjecí síť mimo velká města a hlavní dálniční tahy. Letos se v Česku v prvním pololetí prodaly přes čtyři tisíce čistě elektrických aut, což představuje jen 3,5% podíl na celkových prodejích automobilů.

Zdroj: PwC
Zdroj: PwC

„Nárůst elektromobility je v Česku tažen především podnikateli a malými firmami, pro které stát připravil 200 tisícovou dotaci a další finanční podporu na budování infrastrukturní sítě nabíječek. „Větší boom elektromobility v ČR ale očekávám v souvislosti s tlakem na dekarbonizaci firem a technologický pokrok ve výrobě baterií,“ řekl faei.cz Jan Brázda, partner a sustainability leader PwC.

Aktuální studie PwC počítá s tím, že za pět let se počet elektrických a hybridních aut ve světě více než zdvojnásobí ze současných 33 na více než 68 milionů aut. Nejrychleji by měl růst zájem o čistě elektrické vozy, kterých bude za pět let jezdit 34 milionů (nárůst o 187 %), naopak počty hybridů a plug-in hybridů porostou pomaleji.

Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie pět největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a pět s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 0
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB