Vznětový motor? Nafta může zamrznout už při mínus sedmi stupních

Pokud jezdíte vozem s naftovým motorem a pakliže jste už delší dobu netankovali, může vám nafta v nádrži zamrznout už při −7 °C. Odborníci proto radí dotankovat co nejvíc zimní nafty, která je obvykle k dostání od prosince.
Parafíny v naftě obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli nimž se při určité teplotě ucpe palivový filtr. Foto: Depositphotos.com

Tradičním problém dieselových vozů může být v zimním období tzv. zamrzání nafty. Ve skutečnosti však nafta nezamrzá doslova, ale parafíny v ní obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli nimž se při určité teplotě ucpe palivový filtr.

„Pokud motorista vozem nejezdil často a delší dobu netankoval, může mít v nádrži svého vozu stále přechodovou naftu do mínus deseti stupňů, nebo dokonce její směs s naftou letní, která má filtrovatelnost 0 °C. Výsledná filtrovatelnost vzniklé směsi závisí na poměru obou typů naft. Je tak možné, že nafta ztratí svoji provozní spolehlivost, respektive zatuhne již při mínus 7 °C,“ upozorňuje Václav Loula, z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

V zimních měsících je proto podle Louly vhodné natankovat maximální objem zimní nafty do zásoby směsi v nádrži vozidla. Případně lze též použít, která do nádrže se přidávají před tankováním. Díky nim je možné zlepšit filtrovatelnost nafty až o 5 °C. To má význam i tehdy, kdy nastane tuhá zima a kvůli teplotám nižším než −20 °C ztrácí dokonce i zimní nafta pro mírné klima svoji provozní spolehlivost. Lepší filtrovatelností disponují také prémiové nafty.

„Ty mají vylepšené provozní parametry, protože obsahují detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva i přísady na zvýšení cetanového čísla. Parametr filtrovatelnosti pak činí zpravidla od mínus 26 do mínus 35 °C,“ vysvětluje Damir Duraković ze společnosti Axigon s tím, že je vhodné si informaci o konkrétních vlastnostech a parametrech nafty ověřit na čerpací stanici, protože žádný standard parametrů paliva s označením prémiové neexistuje.

V průběhu roku se na čerpacích stanicích prodává nafta s různou filtrovatelností. V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak na čerpacích stanicích můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností −10 °C.

PSALI JSME:
Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB