Vznětový motor? Nafta může zamrznout už při mínus sedmi stupních

Pokud jezdíte vozem s naftovým motorem a pakliže jste už delší dobu netankovali, může vám nafta v nádrži zamrznout už při −7 °C. Odborníci proto radí dotankovat co nejvíc zimní nafty, která je obvykle k dostání od prosince.
Parafíny v naftě obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli nimž se při určité teplotě ucpe palivový filtr. Foto: Depositphotos.com

Tradičním problém dieselových vozů může být v zimním období tzv. zamrzání nafty. Ve skutečnosti však nafta nezamrzá doslova, ale parafíny v ní obsažené vytvářejí při nízkých teplotách krystalky, kvůli nimž se při určité teplotě ucpe palivový filtr.

„Pokud motorista vozem nejezdil často a delší dobu netankoval, může mít v nádrži svého vozu stále přechodovou naftu do mínus deseti stupňů, nebo dokonce její směs s naftou letní, která má filtrovatelnost 0 °C. Výsledná filtrovatelnost vzniklé směsi závisí na poměru obou typů naft. Je tak možné, že nafta ztratí svoji provozní spolehlivost, respektive zatuhne již při mínus 7 °C,“ upozorňuje Václav Loula, z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

V zimních měsících je proto podle Louly vhodné natankovat maximální objem zimní nafty do zásoby směsi v nádrži vozidla. Případně lze též použít, která do nádrže se přidávají před tankováním. Díky nim je možné zlepšit filtrovatelnost nafty až o 5 °C. To má význam i tehdy, kdy nastane tuhá zima a kvůli teplotám nižším než −20 °C ztrácí dokonce i zimní nafta pro mírné klima svoji provozní spolehlivost. Lepší filtrovatelností disponují také prémiové nafty.

„Ty mají vylepšené provozní parametry, protože obsahují detergenční, antioxidační, mazivostní a protikorozní aditiva i přísady na zvýšení cetanového čísla. Parametr filtrovatelnosti pak činí zpravidla od mínus 26 do mínus 35 °C,“ vysvětluje Damir Duraković ze společnosti Axigon s tím, že je vhodné si informaci o konkrétních vlastnostech a parametrech nafty ověřit na čerpací stanici, protože žádný standard parametrů paliva s označením prémiové neexistuje.

V průběhu roku se na čerpacích stanicích prodává nafta s různou filtrovatelností. V období od 16. 4. do 30. 9. je na trh dodávána letní motorová nafta třídy B s filtrovatelností 0 °C. Zimní nafta pro mírné klima třídy F s filtrovatelností −20 °C se v ČR povinně prodává od 1. prosince do 28. února. Ve zbývajících obdobích na jaře a na podzim se pak na čerpacích stanicích můžeme setkat s přechodovou motorovou naftou třídy D s filtrovatelností −10 °C.

PSALI JSME:
Sváteční řidiči často zapomínají, že mají v nádrži letní naftu. A pak jim to nejede

×

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Motorismus

Jezdíte ojetinou z Německa? Možná je z Afriky

Každé páté dovezené ojeté auto pochází ve skutečnosti z jiné země, než tvrdí prodejci. Některé vozy tak například nebyly dovezeny z Německa, ale třeba z Afriky, Jižní Ameriky nebo ze zemí Perského zálivu. Ukázala to …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …
Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB
Rolovat nahoru