Z prodejů zájezdů je vidět, že Češi žádnou krizi neočekávají

Rozhovor
Ekonomové to ještě neříkají úplně nahlas, ale mezi řádky svých komentářů naznačují, že se máme pomalu připravovat na konec hospodářské konjunktury a příchod další recese. „Podle předprodejů na letošní sezónu to ale vypadá, že žádný příchod velké krize v myslích Čechů není,“ říká v rozhovoru pro portál FAEI.cz Petr Šatný, šéf marketingu jedné z největších a dlouhodobě nejúspěšnějších tuzemských cestovek, CK Alexandria.
Petr Šatný, šéf marketingu CK Alexandria. Foto: Archiv

Prodeje zájezdů mohou být jedním z ukazatelů, podle kterých se dá odhadovat další vývoj ekonomiky. Co podle vás signalizuje nákupní chování Čechů?
Je běžné, že po každém velkém růstu přichází pokles, ale věřím, že to aktuálně nebude tak dramatické. Prodeje zájezdů, zvlášť těch v rámci takzvané first minute nabídky, mohou být jedním ze zajímavých ekonomických ukazatelů. Když klesají, signalizuje to, že lidé očekávají blížící se krizi. Podle předprodejů na letošní sezónu to ale vypadá, že žádný příchod velké krize v myslích Čechů není.
Podle dosavadních velmi dobrých prodejů, kdy jsme ještě před koncem loňského roku prodali zhruba čtvrtinu naplánovaných kapacit, očekáváme, že rok 2019 bude minimálně stejně úspěšný jako ten loňský, spíše ještě lepší. Potvrdilo se to i v lednu, tradičně silný v předprodejích bývá také únor.

V nabídce českých cestovních kanceláří naopak rok od roku ubývá last minute zájezdů. Kam se poděly?
Letos se při first minute prodejích opět potvrzuje, že tento trend se neustále prohlubuje. Lidé už opravdu nečekají na nabídku last minute zájezdů, proto jich je rok od roku méně. Češi jsou stále více ochotni připlatit si za náležitou kvalitu. A kdo chce kvalitu, ten si chce také vybrat. To u „lastů“ většinou už není možné, nabídka na poslední chvíli bývá dost omezená, a zákazník tak musí při výběru činit kompromisy, v některých bodech musí ustoupit ze svých požadavků.
Navíc last minute nabídky vlastně nikdy nebyly tak výhodné, jak se na první pohled mohlo zdát. Jednak jsou tu slevy za včasný nákup, které first minute nákup zvýhodňují, a pak je to právě omezenost nabídky. Typický požadavek rodin se dvěma dětmi je třeba dvoulůžkový pokoj se dvěma přistýlkami, kdy je zájezd pro děti zdarma. Ale těchto pokojů je v každém hotelu jen určitý počet, takže bývají vyprodány jako první. Když bude stejná rodina hledat zájezd v last minute nabídce, bude muset sáhnout po dvou pokojích se dvěma pevnými lůžky, takže nakonec zaplatí podstatně víc.

PSALI JSME:
Dovolená v „první minutě“ táhne. Zájem se zvýšil až čtyřnásobně

Které destinace a jaké druhy zájezdů se nyní prodávají nejlépe?
Rekordní zájem je o pobytové zájezdy do Turecka. Dosavadní prodeje napovídají, že Turecko je zpět v plné síle a že počty lidí, kteří tam s námi na dovolenou v létě 2019 odjedou, budou atakovat rekordy. Pokračuje i zájem o další tradiční destinace – Řecko, Bulharsko, Španělsko. Nově jsme přidali Albánii, která láká obrovsky výhodným poměrem „cena/výkon“. Poprvé bude Alexandria vozit své zákazníky i na úchvatné španělské pobřeží Costa de Almería na jihovýchodě Pyrenejského poloostrova.
Dále se zvyšuje podíl lidí, kteří volí leteckou dopravu, standardem se staly zájezdy s all inclusive servisem, nejpoptávanější kategorií hotelů jsou aktuálně ty čtyřhvězdičkové.

Podle čeho vybíráte hotely, do nichž posíláte na dovolenou své klienty?
Vždy se snažíme přinášet našim zákazníkům hotely s co nejlepším poměrem cena/výkon. Chceme nabízet exkluzivní hotely, které mají garantovanou úroveň kvality. Proto významně investujeme do kvality a komfortu, které klientům nabízíme.
Již delší dobu vlastníme a provozujeme několik hotelů. Je to nejspolehlivější způsob, jak dlouhodobě zajistit špičkovou úroveň služeb. Nyní navíc spolufinancujeme stavbu dvou nových hotelů a rekonstrukci několika dalších v Bulharsku a na řeckých ostrovech Kréta, Rhodos, Korfu a Zakynthos. Ty budou následně využívány exkluzivně našimi zákazníky. Tuto taktiku v cestovním ruchu dosud uplatňovaly jen největší evropské společnosti a my jsme se rozhodli zařadit se mezi ně.

PSALI JSME:
Nelíbí se vám náhradní hotel? Tak si zůstaňte na letišti!

Je pravda, že příjmy Čechů stále rostou, průměrný plat dávno překročil 30 tisíc korun. Není to příležitost zvýšit ceny a vytvořit si případně polštář na horší časy?
Ceny zájezdů na léto 2019 budou víceméně kopírovat ceny roku 2018, někde se nám je podařilo díky navýšení kapacit a dlouhodobým kontraktům dokonce snížit, či zachovat ty loňské, ale posunout kvalitu hotelů díky zmíněným rekonstrukcím výše.
Jako kapitálově silná cestovka si to můžeme dovolit. Leteckým společnostem i hotelům sice platíme velké zálohy s velkým předstihem, tím ale zároveň dosahujeme lepších cen – jak pro nás, tak i pro naše klienty.

Nemají o tak zavedenou značku, jako je CK Alexandria, zájem velcí evropští touroperátoři? Zaznamenali jste nějaké nabídky na převzetí firmy s desítkami tisíc věrných zákazníků a dvoumiliardovým obratem?
Jsme jedna z posledních velkých tuzemských cestovek, kterou nevlastní zahraniční kapitál. Nabídky na odkoupení se samozřejmě objevují, ale my touto cestou jít nechceme. Zahraniční řetězce podnikající v cestovním ruchu mají tendenci zavádět i na českém trhu své postupy vyzkoušené jinde, ale český trh je specifický a my chceme českému zákazníkovi nabídnout produkt přesně podle jeho představ a potřeb.

PSALI JSME:
Alexandria spouští investiční ofenzivu. Její zákazníci příští sezónu pojedou do nového

V roce 2017 jste dokonce oznámili, že sami kapitálově vstupujete do polské CK Net Holiday. Jak dnes hodnotíte tuto investici?
Net Holiday byl jedním z našich investičních projektů, který úplně nenaplnil očekávání z pohledu výnosnosti, a proto jsme se rozhodli v investicích v Polsku nepokračovat a Net Holiday prodat. O to více se soustředíme na ostatní investice, především na ty do stavby, rekonstrukce a provozu hotelů v přímořských destinacích, jejichž návratnost a ziskovost je významně příznivější. To ale neznamená, že tuto cestu úplně opouštíme. Vyskytne-li se atraktivní příležitost ke koupi nějaké zajímavé cestovky, určitě nás bude opět zajímat a budeme ji zvažovat.

Loni jste se po mnoha letech spolupráce rozešli se společností Invia, která pomáhala prodávat vaše zájezdy. Nechybí Alexandrii tento prodejní kanál?
Prostřednictvím Invie jsme prodávali jen malou část zájezdů. Umíme je nabídnout a prodat i jinak. Neustále zvyšujeme důraz na kvalitu vlastních webových stránek a práci na sociálních sítích, otvíráme nové „kamenné“ pobočky a posilujeme spolupráci s ostatními provizními prodejci, kterých je dnes už přes 1500.

PSALI JSME:
Zapomenutá panenka i vibrátor! Češi jsou mistry v zapomínání

Pro rodinnou dovolenou s Alexandrií se staly typické české animační programy, které připravují vaše vlastní týmy. Kolik animátorů potřebujete na jednu letní sezónu?
Letos jich bude přes 150. Máme na to samostatné oddělení, již nyní intenzivně běží práce na jejich získávání. Je to pro nás nesmírně důležité, protože české animační týmy v klubových hotelech jsou skutečně jednou z věcí, které klienti na našich službách nejvíce oceňují.
A nejde jen o to animátory získat, musíme je také důkladně proškolit a vycvičit, připravit jim zázemí a podmínky, aby mohli v létě bavit naše zákazníky a vlastně i sebe. Spokojený animátor, který se může soustředit jen na svou práci, je spolu s hodnotným a na míru pro českého klienta připraveným programem tím nejlepším receptem na kvalitní animace.

CK Alexandria je čím dál víc vidět také jako partner českého fotbalu. Nejprve jste začali spolupracovat se Spartou Praha, pak jste uzavřeli partnerství s fotbalovou reprezentací a v tomto ročníku už je jméno Alexandria spojeno i s nejvyšší ligovou soutěží. Je to jen otázka prestiže, nebo důkaz další expanze?
V oblasti partnerství sportu se nedá vždy úplně hned změřit bezprostřední marketingový efekt. Máme ale několik cílů, které se snažíme v této oblasti naplňovat. Jednak jde samozřejmě o budování značky Alexandria, ale organizujeme také například všechny výjezdy české fotbalové reprezentace na zahraniční zápasy, klubům zajišťujeme zahraniční soustředění, výjezdy na mezinárodní zápasy a spolupracujeme i na organizaci různých mládežnických turnajů. Díky tomu jsme samozřejmě vidět a oslovujeme další okruh možných klientů, třeba fanoušky jednotlivých klubů.
Připravujeme také speciální nabídky zájezdů pro zaměstnance fotbalových klubů. Nejsou jich sice zástupy, ale zaslouží si péči za práci, kterou dělají pro sportovní veřejnost. A v neposlední řadě myslíme i na samotné hráče, a to nejen na ty z nejvyšší profesionální úrovně, ale i na jejich klubové kolegy z nižších soutěží a mládežnických kategorií.

PSALI JSME:
Privátní tryskáč a soukromý ostrov. Jak by Češi trávili dovolenou, kdyby vyhráli milion?

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Cestování

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.