Za odložené věci v čekárně se neručí? Omyl

Poradna
Odložili jste si v čekárně u lékaře kabát na věšák a při odchodu jste zjistili, že vám jej někdo odcizil? Máte jednoznačně nárok na náhradu, i když vás sestra bude nejspíš vyhánět s poukazem na ceduli s nápisem, že za odložené věci se neručí. Omyl! Provozovatel se odpovědnosti za škodu na odložených věcech tak snadno zbavit nemůže.
Občanský zákoník poskytuje návštěvníkům určitých provozů ochranu před rizikem, že jim vznikne škoda, protože jsou nuceni odkládat věci, aby mohli využít nabízené služby, a ztrácejí nad nimi kontrolu. Foto: Pixabay

Nový občanský zákoník oproti předchozí legislativní úpravě zrušil limit 5000 Kč, do jehož výše mohla být škoda nahrazena. Tento limit se vztahoval i např. na odcizený automobil z hlídané garáže.

Odpovědnost je jasná

Občanský zákoník poskytuje návštěvníkům určitých provozů ochranu před rizikem, že jim vznikne škoda, protože jsou nuceni odkládat věci, aby mohli využít nabízené služby, a ztrácejí nad nimi kontrolu.

Pravidlo platí např. pro restaurace, kadeřnictví, zdravotnická zařízení, školy, divadla a kina, bazény, kluziště, samoobsluhy (odkládání tašek), ale i hlídaná parkoviště v obchodních centrech.  Tam všude odpovídá za odložené věci provozovatel a z této povinnosti se nemůže vyvázat. Pouze za určitých okolností může poukázat na podíl poškozeného na vzniku škody.

Na určené či obvyklé místo

Škoda totiž může být, byť jen z části, způsobena i chováním poškozeného. U odložených věcí musí být splněna podmínka, že jsou umístěny na správné místo (skříňka v šatně). Pokud toto místo není výslovně určeno, stačí si odložit věci na místě k tomu obvyklém. V případě garáží platí známé, že auto není trezor, a proto se ochrana vztahuje pouze na samotné dopravní prostředky a jejich příslušenství, nikoli věci do auta vnesené (telefon, počítač, oblečení).

Naproti tomu lze požadovat náhradu, když se z věšáku neztratí kabát, ale cennosti v něm ponechané. Je to sice chování nezodpovědné, ale ani to nedělá z poškozeného viníka. U soudu, pokud se obě strany nedohodnou, však bude pravděpodobně přihlédnuto k tomu, jak poškozený splnil povinnost chránit si své zájmy.  Navíc za věc odloženou se nepovažuje taková, kterou má návštěvník ve své bezprostřední dispozici, takže ji můžete opatrovat.

PSALI JSME:
Nosit v peněžence platební karty a doklady se nevyplácí

Škodu snižuje soud

Soud může náhradu škody přiměřeně snížit, pokud zohlední např. to, jak ke škodě došlo, zda zcizený předmět odpovídá charakteru navštíveného provozu (šperky při návštěvě bazénu). Posuzuje také osobní a majetkové poměry poškozeného, ale i člověka, který škodu způsobil či za ní odpovídá. Náhradu nelze snížit, byla-li škoda způsobena úmyslně nebo např. zaměstnanci provozovatele.

Škody se domáhá ten, jemuž byla způsobena, nemusí to být primárně majitel. Musí však doložit, že se v provozu zdržoval oprávněně se záměrem využít nabízené služby nebo jako doprovod takové osoby.

Nejpozději do 15 dní

Právo na náhradu škody musí být uplatněno u provozovatele bez zbytečného odkladu, nejpozději však do patnácti dnů po dni, ve kterém se poškozený o škodě musel dozvědět. Pro způsob uplatnění není stanovena písemná forma, lze se jí tedy domáhat i ústně, v tom případě raději minimálně před svědky.

Nedodrží-li poškozený tyto lhůty a provozovatel namítne, že právo nebylo uplatněno včas, soud poškozenému právo na náhradu škody nepřizná.

PSALI JSME:
Za ztrátu a poškození zavazadel v letadle je odpovědný přepravce

Zavřít reklamu ×

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Právo

Se šéfem se stačí dohodnout ústně

Vždyť jsme se přece se šéfem jasně dohodli! Takto můžete, patrně rozčíleni, reklamovat nesplněné představy o mzdě či dnech na home office, které vám byly vaším nadřízeným ústně přislíbeny. A nerealizovány ve stylu, …

Divoké parkování se nevyplácí

Pod sjezdovkou jste zaplatili několik stovek parkovného, ale když se po lyžování vrátíte k vozidlu, čeká vás nemilé překvapení. Auto je poškozené či vykradené. Je poškozená karoserie, nebo je pryč nejen vybavení …

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Kyberzločinec se natahoval pro 13 milionů korun, ale neuspěl

Průzkum
Více než polovina Čechů a Češek se dostala do situace, kdy se někdo snažil ukrást peníze z jejich účtu nebo platební karty. Vyplývá to z výsledků nejnovějšího průzkumu, který Finančním a ekonomickým informacím (FAEI.cz) poskytla technologická a platební společnost Mastercard. Podle České bankovní asociace (ČBA) je nejvyšší zachráněná částka u jednoho klienta 13 milionů korun.