Zamítnutou reklamaci dovolené u ČOI nereklamujte

Poradna
V létě to nepochybně potká někoho i z vašeho okolí. Nebude spokojeni se službami v hotelu, zakoupené pohodlí v business třídě se změní na poslední chvíli v mnohahodinové mačkání se s ostatními turisty a místo zaplaceného výhledu na moře sledujete provoz hotelové prádelny.
Podle domácí legislativy o vyřízení reklamace rozhoduje pouze poskytovatel služeb, v tomto případě pořadatel zájezdu. Foto: Pixabay

Po návratu jste naštvaní tak, že okamžitě všechny křivdy reklamujete u cestovní kanceláře, odkud vám však po měsíci přijde zamítavá odpověď. To samozřejmě není konec nadějí na satisfakci, reklamacemi protřelí přátelé vám totiž obvykle poradí obrátit se na Českou obchodní inspekci (ČOI), vždyť ta si na chytráky ve službách umí posvítit. Takže je poslechnete a uděláte jednu z nejzbytečnějších věcí ve svém životě.

O reklamaci rozhoduje poskytovatel

Pokud si najdete webové stránky ČOI, sestavíte stížnost a zašlete všechny doklady podporující vaše požadavky, do měsíce budete opět zklamáni. Podle zákona na ochranu spotřebitele i podle ustanovení občanského zákoníku totiž o vyřízení reklamace rozhoduje pouze poskytovatel služeb, v tomto případě pořadatel zájezdu. Připadá vám to postavené na hlavu, aby ten, kdo podle vašeho přesvědčení způsobil vadu, obratem posuzoval, zda ji opravdu způsobil?

„Česká obchodní inspekce není v tomto případě oprávněna jakkoliv zasahovat, neboť v dané oblasti nemá dozorové ani rozhodovací pravomoci,“ uvádí ředitel středočeského a pražského inspektorátu ČOI Jan Štěpánek. „Česká obchodní inspekce není rovněž oprávněna prověřovat, zda smluvní strany splní své platební povinnosti, které jim vzniknou v souvislosti s reklamačním řízením, ani zasahovat do průběhu důkazního řízení při prokazování oprávněnosti účtování výše nákladů.“

K soudu, nebo znovu inspekce

Má po zamítnutí reklamace spotřebitel vůbec nějakou šanci na nápravu? Má, a dokonce hned tři. Když mu jde o změnu zamítnutí jeho reklamace, nápravy se může domoci pouze u soudu. V praxi obvykle stačí dopis s hlavičkou právní kanceláře a zástupci cestovky projeví ochotu se o požadavcích klienta ještě jednou pobavit. Samozřejmě záleží na tom, zda ty požadavky jsou alespoň z větší části opodstatněné, a toto řešení zákazníka i něco stojí.

Autorka této poradny zkusila střední cestu, která se ukázala být až překvapivě efektivní. Po zamítnutí reklamace napsala cestovní kanceláři, že se tedy obrací na ČOI a do týdne obdržela nejen požadovanou finanční kompenzaci, ale i slevu na další zájezd jako „bolestné“.

Mimosoudní řešení sporů

Ono je totiž možné Českou obchodní inspekci do řešení trablů se službami cestovní kanceláře zapojit, jen je třeba zvolit ten správný postup. Nikoli tedy „reklamovat zamítnutou reklamaci“, ale na inspekci se obrátit s žádosti o mimosoudní vyřešení sporu.

Stačí si na stránkách ČOI najít příslušný elektronický formulář, situaci popsat a doložit a opět se (tentokrát zdarma) pro cestovku rychle stáváte mnohem respektovanějším partnerem, protože mimosoudní řešení sporů je institut založený na hledání oboustranně přijatelné dohody stran sporu.

Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů, tedy tzv. ADR (alternative dispute resolution), při ČOI je notifikovaným subjektem mimosoudního řešení spotřebitelských sporů vedeným na seznamu Evropské komise.

Sdílet:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Další z rubriky Cestování

5 tipů na předvánoční relax

Dobijte si baterky v pivní kádi, zlatou maskou s výhledem na starou Prahu, romantickým rituálem pro páry nebo přímo V Nebi. Je totiž ideální čas utéct aspoň na chvíli od přeplněných obchoďáků, shonu a vyčistit si …

Zimní turistika je „in“ aneb Rozhlédni se, člověče

Jsme národem turistů a lákají nás zajímavé cíle. Rozhledny jsou díky unikátním výhledům jedny z nejatraktivnějších lokací, a přispívají rovněž k rozvoji turistického ruchu. Dříve jen zřídka využívaná turistická …

Získat náplast na poškozený kufr není legrace

Je to hodně nepříjemná situace, která dokáže pokazit celou dovolenou. Na letišti čekáte na svůj kufr a po pásu se přisune balík bez úchytů a koleček. Odborně se tomu říká poškozené zavazadlo. A máte dvě možnosti. …

Nejčtenější

Nechcete už pracovat? Začněte počítat…

Už se vám nechce pracovat, protože jste se podle vašeho mínění už napracovali dost? Pak je ta správná chvíle spočítat si, zda máte nárok na starobní důchod, případně předdůchod či předčasný důchod. Pokud ještě ne, …

Část domácností se řítí do finanční propasti

Hospodaření některých českých domácností je dlouhodobě jen těžko udržitelné. Ačkoli se majetková a finanční situace za poslední dvě dekády celkově zvedla, je tu i jeden hodně rizikový faktor: v porovnání s výší mezd …

Partneři Portálu

NOOL
Rolovat nahoru