Zdravotní pojišťovna vymáhala penále až po pěti letech

Žena zapomněla zaplatit jednu měsíční splátku tisíc korun za zdravotní pojištění. Pojišťovna jí ovšem o dluhu informovala až po více než pěti letech. A posléze ještě vymáhala penále. Postup pojišťovny kritizovala ombudsmanka.
Zdravotní pojišťovna vymáhala penále až po pěti letech. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Šlo přesně o 1080 korun. Taková byla výše předepsané měsíční platby zdravotního pojištění. Jednu splátku zapomněla žena uhradit. Dozvěděla se o tom ale až po více než pěti lety, kdy ji o dluhu informovala zdravotní pojišťovna. Bylo to v době, kdy už žena byla registrována u jiné pojišťovny.

Dlužné pojistné ihned zaplatila a domnívala se, že z osobního jednání v pojišťovně vyplynulo, že tím pro ni celá záležitost skončila a případné penále jí bude prominuto. Jenže pojišťovna ji následně vyzvala k zaplacení i penále, protože žena podle ní o jeho prominutí nepožádala. Penále přitom bylo vyšší, než dlužná částka.

Pravidelné kontroly

Žena penále raději rychle zaplatila, ale na postup pojišťovny si stěžovala ombudsmance Anně Šabatové. Vadilo jí, že se pojišťovna ozvala až po tak dlouhé době a že jí spolu s vyčíslením penále neupozornila na případné prominutí této sumy.

Pojišťovna se podle zjištění ombudsmanky dopustila dvou pochybení. V první řadě dostatečně neprováděla pravidelné kontroly toho, jak její klienti plní své povinnosti, tedy platí předepsané zdravotní pojištění.

PSALI JSME:
Zdravotní pojišťovnu změní od ledna desetitisíce lidí. Někteří i proto, že musí

„Zákon sice výslovně nestanoví žádnou lhůtu k vyrozumění pojištěnce o dluhu, ale podle principů dobré správy by to měla pojišťovna dělat v rozumném období, zejména s ohledem na růst penále. Provést kontrolu až po více než pěti letech, kdy už navíc dlužník dávno není pojištěncem dané pojišťovny, rozhodně není dobrou praxí,“ konstatovala Šabatová. Vyzvala proto pojišťovnu, aby kontrolu prováděla pravidelně.

Kliente, zaplať!

Za ještě závažnější pochybení ombudsmanka považuje skutečnost, že pojišťovna zaslala stěžovatelce pouze oznámení o výši penále a výzvu k jeho úhradě, aniž by ji informovala o možnosti prominutí. Takto postupovala nejen v případě stěžovatelky, ale obecně vůči všem pojištěncům. Ředitel pojišťovny tento postup obhajoval poukázáním na skutečnost, že právní úprava výslovně nestanoví zdravotním pojišťovnám povinnost dlužníky takto informovat.

Přestože pojišťovna trvala na tom, že jí zákon neukládá postupovat jinak než doposud, s ohledem na principy dobré správy a vstřícnost vůči svým klientům se rozhodla svou praxi změnit. Přislíbila pravidelně kontrolovat, jak pojištěnci plní své povinnosti maximálně v ročních intervalech, a po zjištění nedostatků své klienty hned informovat. A spolu s vyčísleným penále je bude také informovat o možnosti jeho prominutí.

PSALI JSME:
Zdravotní pojišťovny vytahují podpultovky. Proč byste měli změnit tu svou?

Penále 0,05 procenta denně

Podle zákona činí penále na veřejném zdravotním pojištění 0,05 procenta denně z dlužného pojistného. Pojišťovny mohou za neplnění zákonných povinností vyměřovat svým klientům rovněž pokuty, z nich se ale penále nevyměřuje.

Penále je možné prominout, nebo snížit. Musí o to ale pojištěnec požádat. Legislativa však nestanovuje, že by na tyto možnosti měl klient automaticky nárok, jde o rozhodnutí konkrétní pojišťovny. Obvykle se řídí tím, jak dotyčný platil pojistné v minulosti. U částek nad 20 tisíc korun rozhoduje Rozhodčí orgán zdravotní pojišťovny.

Pokud je dluh natolik vysoký, že ho klient nemůže splatit jednorázově, pojišťovna mu může nastavit splátkový kalendář. V takovém případě ovšem penále běží i během jeho plnění. Splátkový kalendář je možné uzavřít i na dlužné penále.

PSALI JSME:
Zdravotní pojišťovny ovládnou oligarchové a cizinci, navrhuje sněmovna. Zákon zbaví seniory a zaměstnance práva volit

Zavřít reklamu ×
    • Ale to snad jen v případě, že o to požádáte? My jsme u VZP a žádné vyúčtování nám sama od sebe neposílá.

      • VZP mi to posila kazdy rok, o nic jsem ji nezadal.
        Navic, kdo podnika tak musi udelat kazdy rok za sebe vyuctovani ve kterem vyplni kolik mel zaplatit a kolik doopravdy zaplatil a kolik bude platit dalsi rok. Tak si to kruci muze kazdy spocitat, jednou za rok to snad neni tolik prace a ne tady porad brecet a nadavat na pojistovnu.

    • Dobrý den, taky se mi to stalo ,vždy při podavaní danoveho přiznání jsem se informoval zda je vše v pořádku, zda nemám nějaký dluh a vždy mi řekli že je vše v pořádku .Po 10 letech jsem musel změnit ZP a přišla mi upomínka že tam mám dluh ,tak jsem šel na pojištovnu to řešit a paní mi poví dala že mám napsat prominutí dluhu že to bude v pořádku , tak jsem to udělal a informoval jsem se v jakém je to stadiu a bylo mi řečeno že je vše v pořádku ,po roce už mi volali od soudu že dluh se navyšil tak že budu řešen soudně ,to jsem byl v šoku ,tak jsem to uhradil,a o té ZP nechci nikdy slyšet. Tohle je moje zkušenost

    • Přehled o platbách se posílá jen OSVČ. A taky se mi to stalo, byla jsem měsíc o prázdninách doma mezi koncem jednoho a začátkem druhého pracovního poměru a také jsem dostala oznámení s penále až po pěti letech. Jenže pojišťovna měla smůlu, starala jsem se tenkrát o dítě do 6ti let. Jsou to šmejdi a byli to šmejdi, už v roce 2000.

    • Jen malá pikantnost o hospodaření pojišťoven. Ztratila se mi legitimace pojišťěnce, byl jsem žádat o novou a tam mi bylo řečeno , že dlužím 3000 kč a 5500 kč penále za určité období. Byl mi nabídnut formulář o omilostnění penále. Žádal jsem o prošetření a za měsíc jsem se dozvěděl ,že je vše v pořádku. 6ádal jsem znovu o prošetření a hlavně odpověď proč jsem dlužníkem a kdo to zavinil. Za měsíc mi přišel přeplatek 2700 kč.Již jsem se nesnažil o nic.

  1. To je oblíbená praktika zdravotních pojišťoven. Jakmile vám u nich vznikne byť jen minimální dluh, tak dřív jak za pět let upozornění nečekejte, potřebují nechat naskákat to penále co nejvýš.
    Chtělo by to uzákonit, že úroky z prodlení (penále) nesmí přesáhnout výši dlužné částky. Nebo uzákonit promlčení dluhu po jednom roce nečinnosti věřitele. Pak by s tím věřitelé neměli důvod takto manipulovat.

  2. Nebuďte jako malí. Aspoň to penále pěkně narostlo. V této zemi je to běžná praxe. Dělají to tak všechny státní úřady.

  3. I já to zažil po asi osmi letech.Penále asi 18tis..Platil jsem asi ze spožděním 2až 3dny.Špatně nastavené datum z mé strany.VZP.Požádal jsem o prominutí alespoň části.Sory jako ze strany VZP.Už je to dávno.

  4. Tohle nedělá jen pojišťovna, ale všechny ty pijavice, kryté státem, ať je to banka, operátoři, pojišťovny, distributoři atd., atd.
    Tady se člověk musí hoooodně starat, aby náhodo nezapomněl zaplatit nějakou tu korunu.
    Platí to i u finančáku, tam je to dokonce peklo.
    Jo,Jo, státní instituce, potažmo stát má z těchto firem peníze, tak je potřeba to tupé stádo oholit.

  5. Jo jo to stejný ZP ministerstva vnitra, každý rok mi posílají, že nic nedlužím a ejhle po 6 letech, prý jedna splátka, kdy jsem byl jako osoba bez zdanitelných příjmů nebyla zaplacena… takže plus penále, které bylo větší než ta splátka.

  6. Stát a jeho instituce všeho druhu vždycky vědí jak okrást poctivé a slušné lidi,jenom u jistého protěžovasného etnika se je nedaří ani přimět k práci.Zato ale na velkorysé soc. dávky je ve státní pokladně vždycky pro ně peněz dost a žádná penále nikdy platit nemusí.Je tedy jasné,kam všechny ty vymáhané peníze z kapes poctivě pracujícíh jdou.

  7. Stala se mi taky zajímavá věc….Dostala jsem dopis od pojišŤovny,bez předchozího upozornění, s tím,že mám dluh již skoro 100 000 Kč a že ho budou vymáhat soudně.Pracuji ve školství, dříve pod školským úřadem a nyní pod městským. Nakonec se vše vysvětlilo-zaměstnavatel se spletl v jednom čísle….Pojišťovna dostávala roky pravdelně peníze,sice nevděla kam je zařadit,ale tu hromadu,která se stále zvětšovala, si nechávala,místo toho,aby ji poslala zpět.Hned po první vrácené platbě by zaměstnavatel zjistil,kde je problém…

  8. No nevím, u pojišťovny jsem musel dělat každý rok vyúčtování ?? Ale jinak je praxe taková, že kdo platí pravidelně a jednou se mu něco se splátkou přihodí, ten nemá na žádné odpuštění nárok. Taky se mi to jenou stalo s nájmem u družstva ( za 30 let placení).

  9. Tak to není pravda. Od 93 roku pojišťovna neposlala ani jednou vyúčtování!! VZP je podobná lichvě

  10. Zažila jsem totéž! Nedopatřením jsem nezaplatila jeden měsíc a nevěděla o tom. Odjela jsem pracovat do zahraničí na pět let , pojišťovně nahlásila a ta mi nic neřekla, že tam mám nějaký dluh. Po pěti letech jsem se vrátila,přišla se opět přihlásit a vyúčtovali mi to na pěknou sumičku. Když jsem se ptala,proč mi nedali vědět, neposlali upozornění ,řekli,že nemusí. Takže kdybych se na to nezeptala,tak o tom nevím a kdoví,kam by ta častka až vyšplhala.

  11. Hodilo by se vědět o jakou pojišťovnu se jedná. Jsem léta u RBP a každý rok mi přijde email s potvrzením, že pojišťovně nic nedlužím.

  12. Tak já jsem v jedné pojišťovně ani nikdy pojištěná nebyla a vymáhali ode mne nezaplacené pojistné za dva roky + penále skoro za 140 000 Kč. Soudila jsem se s nimi poprvé v roce 2011, potom byl chvíli klid a ozvali se opět loni… A to mi rovnou začali strhávat tisícovku z důchodu. Jedná se sice o pojišťovnu slovenskou – Dôvera, ale jejím majitelem je mafiánská Penta, která funguje ve svém zlodějském stylu i v ČR.

  13. Kdysi se mi stalo neco podobnýho u VZP. Šel náhodou pro novou kartičku pojištěnce a paní na mě vybafne že tam mám nedoplatek necelou tísicovku no a s penále 2,5 tisíce.
    Ani se neunavují s tím že by vás na dluh upozornili a kdybych tam náhodou neměl cestu tak by dluh rostl dál.

  14. zlaté staré časy..pokud nezplatil byla 1 upomínka,pak 2 upomínka a až po 3 upomínce, pokud klient nereagoval bylo vystaveno penále.

  15. Jednoduše uzákonit, že penále může být nejvýše 30%, a lze jej vymáhat nejdále 2 roky zpětně, pokud informuje dlužníka. Dále uzákonit povinnost odeslat úpomínku do určitého termínu, nejlépe 30 dní s PEVNOU výší smluvní pokuty. Protože pokud za 5 let si vzpomene, že jste jim vlastně něco nezaplatili a naúčtuje si ještě penále, tak by to mělo být rovnou trestné jako pokus o podvod!

  16. Kde stát má vliv, tam je arogance moci, zlodějina, marast. Nedivím se, že lidi nedají státu nic zadarmo, a kde můžou ho oblafnou. Je to výsledek arogantního nadřazeného všeznalého úředníka, vládce všech obyvatel.

  17. Nejedná se o ojedinělý případ, protože i mne se to několikrát stalo a VZP na tyto excesy (a nejen ona) takřka nereagovala. A tak se nedivme, že občan se stal rukojmím státu. Navíc se to většinou stává za pomoci dalších zúčastněných institucí… Nehledě na tom, že má stížnost se řeší více jak rok a půl!

  18. No a nebylo to už promlčené? Tedy, pokud pojišťovna již předtím nevydala platební výměr…. Já bych se bránil soudní cestou, protože stát by si tohle neměl dovolit.

  19. Nesmysl. Po třech letech je promlčeno.
    Stalo se mi kdysi totéž. Volal jsem do VZP a úředník mi poradil ať požádám o zrušení pohledávky z důvodu promlčení a také se tak stalo.

  20. –Ano, VZP takto vydělává ! Námse to stalo již před několika lety Dluh jsme si spláceli, dodnes mám složenky uschované, ale přesto nás dali na exekuci kvůli dluhu 5000,-kč, exekučně nám zabavili byt v hodnotě 100 tisíc kč., a před 2 měsíci nám napsali že prý jim s penálem dlužíme 50 tisíc ! a to jsme od roku 2008 ve starobních důchodech a pojištovnu jsem před několika lety kvůli jejich jednání změnila. Už by si na ně někdo měl posvítit aby neokrádali lidi.

  21. Já se v roce 2000 stěhovala do zahraničí a od VZP jsem pro zahraniční ZP potřebovala souhlas, že je vše OK. O dva roky později mi přišla obálka s modrým pruhem, že jim dlužím 18 tisíc! Nevěřila jsem vlastním očím. Můj dluh vzniknul v roce 1992, když mi můj zaměstnavatel na výplatní pásce strhnul nějakých tehdy 460,-?? na zdrav.poj., ale pojišťovně to účetní neodeslala. Když další měsíc odeslala 460,-, tak si VZP z této částky uhradila 460 na ZP minulého měsíce a vzniknul nedoplatek 50,- coby penále, přičemž druhý měsíc zůstal jakože nezaplacen. Třetí měsíc si VZP uhradila přednostně 50,- penále z minulého měsíce, zbylých 410 jako úhradu předchozícho měsíce a dalších 60 činilo penále. Takto počkali rovných 9 let a cca 11 měsíců, neb tenkrát byla promlčecí doba 10 let. Ani soud mi moc nepomohl. Musela jsem VZP zaplatit 12 tisíc (namísto 17.800,-) i přesto, že mi zaměstnavatel původních 460 normálně odečetl ze mzdy, dva roky předtím mi VZP vydala potvrzení o bezdlužnosti. I přesto, že to byla očividná lichva a podvod.
    Smutné je, že se od té doby změnil jen počet let, kdy lze lidi takto sprostě oškubávat. Z 10-ti na 5. Směšné

  22. Též jsem měl nedoplatek ve výši 36,24 Kč. Po devíti letech mi přišlo vyrozumění, že dlužím na penále skoro 1400,-.
    Tak jsem na pojišťovnu zašel, vynutil si zaplacení nedoplatku 37,- Kč (to již byli zrušeny i 50-ti haléře a požádal jsem o potvrzení, kdy mě zaslali upozornění. Úřednice mě tvrdila, že mě každý rok zasílali upozornění. Na poště žádný dopis od pojišťovny neměli evidovaný. Tak jsem s pojišťovnou skončil a od té doby jsem měl již klid. Prostě „VYCH…NÝ“ praktiky!!!

  23. Nevím, nevím kde je Kocourkov. Buď jsem blbec já, nebo zákon. Pokud si vzpomínám, tak v zákoně je nastavena promlčecí lhůta. Ta je obecně 3 roky. Jinak by snaha po této době vybrat peníz byla gauneřina. Pravda, aby věřitel byl úspěšný, musí podat v této lhůtě žalobu k soudu. Kromě jiného ani u soudu povinnost zaplatit dluh není sejmuta. „Hříšník“, aby byl úspěšný, musí však u soudu namítnout promlčení. Pak je úspěšný „hříšník“. Tak nevím o co se zde dotyční s pojišťovnami přou? Po obdržení výzvy měli pojišťovny odkázat do pekel. Nebo pro někoho zákon neplatí? Vždyť se holedbáme, že jsme právní stát. Pak ani náhodou. Takových svinstev se nedopouštěli ani komančové. Tedy po 60tých letech. Co jste si vyzvonili v listopadu a zvolili do žvaníren, to máte. Všichni obyvatelé státu mají takové zástupce jaké si zvolili. Zde pomůže aplikace 30. červenec 1419 či 24. září 1483, nebo 23. květen 1618.

    • Právě zákon o pojišťovnách má promlčecí dobu 7let.
      Také jsem tak dopadl kdy jsem za JEDEN DEN nastupoval jsem po novém roce 2.1. neměl uhrazeno pojištění a s penále to vyšlo na 10 tisíc Kč, a na nějaké upozornění můžete rovnou zapomenout a dokonce jsem byl přímo na pojišťovně se zeptat zdali něco nedlužím(po ukončení předchozího zaměstnání) a bylo mi řečeno že nic, bohužel jsem nežádal o písemné potvrzení tak jsem musel za jeden den tuto obludnou částku zaplatit.

  24. U VZP běžná praxe,ozvou se po sedmi letech,kdy už jsem dávno pojištěncem jiné pojišťovny,penále bylo sedminásobek dlužné částky cca 10tisíc Kč,musel jsem to zaplatit. Jsou to normální lichváři,pěkně čekají,než to pro ně bude zajímavější sumička-takto se seriózní pojišťovna nechová.

Napsat komentář: Vendy Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Odesláním vyslovujete souhlas s dokumentem Všeobecné podmínky používání webových stránek

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Další z rubriky Pojištění

Nejčtenější

Kurzovní lístek
Chci nakoupit
Chci nakoupit
Chci prodat
EUR
EUR
USD
GBP
CHF
JPY
DKK
NOK
SEK
CAD
AUD
PLN
HUF
HRK
RUB

Jaká je budoucnost výškových dřevostaveb v Česku?

Analýza
V České republice stále platí zastaralá norma omezující výšku dřevostaveb na devět, respektive dvanáct metrů. Legislativa by se však měla brzy změnit. S ohledem na nespornou ekonomickou výnosnost projektů chtějí developeři stavět minimálně osmipatrové stavby (22,5 m), s výhledem do budoucna až osmdesátimetrové projekty, a to tzv. inženýrským způsobem.