Zfalšované emise vyjdou draho: Nákladná oprava a mastná pokuta

Ani mnozí majitelé ojetých vozidel nevědí, že jejich vůz má nelegálně upravený emisní systém. Vůz pak nemohou prodat, může to způsobit technické problémy a oprava vyjde na desítky tisíc. A pokuta za nelegální úpravy může dosáhnout až půl milionu korun.
Za nelegální úpravu v motoru auta hrozí vysoké pokuty. Ilustrační foto: Pixabay.com
Za nelegální úpravu v motoru auta hrozí vysoké pokuty. Ilustrační foto: Pixabay.com

Na poměrně rozšířený problém s nelegálními úpravami emisních systémů upozornilo Finanční a ekonomické informace (faei.cz) Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).

Podle něj je hacknutý AdBlue jedním ze skrytých rizik na trhu s ojetinami. Bohužel o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při pokusu o prodej zjistí, že jejich auto má nelegální zásah do řídící jednotky.

Zaskočená majitelka auta

Právě s takovým problémem se na Sdružení SOVA obrátila paní Jana z Prahy. Plánovala prodat svůj rodinný Opel Zafira. Auto jezdilo spolehlivě, mělo platnou STK a nevykazovalo žádné viditelné vady. Přesto ji zaskočil výsledek kontroly v autorizovaném servisu.

Řídící jednotka motoru byla nelegálně upravena na „AdBlue off“ (vypnuto, pozn. red.). Vůz tak nesplňoval emisní normu Euro 6, a přesto se choval, jako by bylo vše v pořádku. „O ničem jsem nevěděla. Auto takhle fungovalo už při koupi. Teď ho ale nemůžu prodat. Oprava vyjde na desítky tisíc,“ uvedla paní Jana.

Podle předsedy sdružení SOVA Zdeňka Veselého není její případ ojedinělý. „Softwarové zásahy do systémů AdBlue, DPF filtru nebo EGR ventilu jsou bohužel v Česku poměrně běžné. Úprava stojí jen pár tisíc, ale ve výsledku porušuje emisní limity, zákony a často i poškozuje motor,“ řekl Veselý.

Takto upravené vozidlo nesplňuje emisní limity, nesmí na silnice a nelze ho přihlásit na technickou kontrolu. Pokud je přesto prodáno, jde o skryté protiprávní jednání, za které může nový majitel žádat náhradu škody nebo odstoupit od smlouvy.

Oprava za desítky tisíc

Oprava takového zásahu se podle Sdružení SOVA pohybuje v rozmezí od 30 do 50 tisíc korun. Navíc není vždy jisté, že po opravě bude vše fungovat stoprocentně správně. Sdružení SOVA proto upozorňuje, aby si zájemci o ojetý vůz nechali auto důkladně odborně zkontrolovat.

Sdružení Cebia, které prověřuje historii ojetých vozidel, se zase zaměřilo na ještě častější problém, kterým jsou stočené kilometry. Konstatovalo, že si díky tomu nepoctiví prodejci přijdou v průměru na 60 tisíc korun.

Cebia analyzovala, u jakých značek a modelů se stočené kilometry objevují nejčastěji. „Na základě toho, jaká auta si u nás prověřovali zákazníci letos v dubnu, jsme vypracovali žebříček vozidel, u nichž byl nejčastěji odhalen stočený tachometr,“ uvedl ředitel Cebia Martin Pajer. V dubnu byly nejčastěji zachyceny stočené tachometry u vozidel Škoda, BMW, Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi, Ford, Renault, Peugeot, Toyota a Fiat.

Auta s nejčastěji stočeným tachometrem. Zdroj: Cebia
Auta s nejčastěji stočeným tachometrem. Zdroj: Cebia

Statisíce stočených kilometrů

Průměrné stočení činilo v dubnu 103 tisíce kilometrů. Nezřídka se lze však setkat i se stovkami tisíc kilometrů, nebo s auty, u nichž byl tachometr stočen opakovaně – například, aby se nájezd udržoval pod hranicí 100 tisíc, 150 tisíc či 200 tisíc kilometrů.

„Pokud kupující nezná skutečný kilometrový nájezd, může opomenout důležitou a výrobcem předepsanou údržbu a výměnu dílů, ke které by mělo dojít při určitém počtu ujetých kilometrů. Například výměnu rozvodů,“ vysvětlil Pajer.

Finanční částka, o níž kupující vozidlo přeplatí, činí v průměru 20 procent kupní ceny. U novějších či dražších vozidel to může být i více. Tím to ovšem nekončí. Zhruba stejnou částku totiž kupující zaplatí v následujících letech za neočekávané opravy a údržbu spojené právě s najetými kilometry.

Zavřít reklamu
Sdílet článek
Diskuse 2
Sdílet článek
Diskuse k tomuto článku je již uzavřena
  1. Zd Zdenek

    A co čekáte??!! Lidi nemají tisíce na opravy. Paní v článku nevěřím!!!!! Beztak je to zase něco vymyšleného. Ale netvrdím, že tento zákrok se neděje.